1. Toscane juni 2022 - La vita e bella

20 juni 2022 - San Miniato, Italië

Ciao bella,

Toscane 2022

De route

De voorbereiding van zo’n fietsvakantie begint ruim een half jaar voor de werkelijke kilometers weggetrapt worden.

Wegens de oorlog in Oekraïne verplaatst de trip door Hongarije-Oostenrijk, met Wenen als paradepaardje, voor de tweede keer op het ‘to -do’ lijstje. Binnen Europa zijn er tal van mogelijkheden en Italië - Toscane staat ook op nog op het wensenlijstje.

Nadat het gebied bekend is, wordt de route en de te bezoeken steden in kaart gebracht. Vervolgens de zoektocht naar geschikte onderkomens. Al met al een tijdrovende bezigheid waarmee de vakantie pret al van start gaat.

• Dinsdag 14 juni 2022
  • Amersfoort - Lomazzo Les Fleurettes

De eerste overnachting is in Noord-Italië - Lomazzo - op zo’n duizend kilometer van Amersfoort. Na twaalf uur reizen, via Duitsland, Frankrijk en Zwitserland arriveren we bij een vrijstaand huis van een ouder echtpaar. Het ontbijt is in de huiskamer aan een lange tafel met uitzicht op de tuin. Door het huis veel antiek, schilderijen en verzamelingen van gemaakte reizen naar Afrika. Op de muren is nagenoeg geen ruimte over. Italianen beginnen de dag met een zoet ontbijt- een met poedersuiker bedekte croissant (cornetto), brioche en een lichte cappuccino. De dag eindigen de Italianen met een stevige dubbele espresso.

• Woensdag 15 juni 2022
  • Lomazzo- San Miniato, Via Calenzano 40

Lomazzo ligt iets boven Milaan en de krioelende drukte van de stad is niet te vermijden. De omgeving van Milaan is industriegebied, vlak en niet echt aantrekkelijk. Zo rond Parma verandert niet alleen het landschap maar ook de vorm van de huizen. Het heuvelachtige terrein, de statige cipressen, de grijsgroene olijfbladeren, het gele grasland duiden - we zijn in Toscaans gebied.

Zo halverwege de middag rijden we het grindterrein op van Azienda Marrucola een agriturismo net buiten San Miniato. In het zonnige gele pand ontvangen ze gasten, maar daarnaast produceren ze ook wijn en olijfolie.

Marrucola Heline zwemt haar baantjes

Het onderkomen voldoet, een prachtig uitzicht over glooiende heuvels. De kamer is gelegen op de eerst etage, deze is sober en koel. De rest van de middag zoeken we verkoeling aan de rand van het zwembad, naast de strakke geurende haag van laurier die het terrein afbakent.

Het diner is in de ruime serre, vanaf half 8 komen de gasten binnen lopen. Het tempo is niet snel maar we wachten geduldig en eten smaakt uiteindelijk heerlijk.

• Donderdag 16 juni 2022 - 34 graden
  •  San Miniato centrum

Kerkje San Miniato

Na het ontbijt met cappuccino, cornetto (croissant) en fruit halen we de fietsen van de auto voor een fietstrip naar het op anderhalve kilometer gelegen San Miniato.

Dan is de eerste steile klim een feit, op naar het stadje van de witte truffel. De prijs van dit kostbare goedje, wat eigenlijk een scharrig knolletje is, ligt rond de 2000 euro per kilo. De speciaal daarvoor afgerichte hondjes hebben een sterke band met hun baasje. Als het hondje erg zijn best doet kan deze een paar kilo per dag vinden. Elk jaar tijdens de grijze november dagen komen veel bezoekers uit de hele wereld naar San Miniato voor het Festival van de witte truffel.

Authentiek, historie en de Toscaanse keuken- dat is wat deze reis ons gaat brengen.

1. Yvette:
    20 juni 2022
    Lieverds, geniet ervan en voorzichtig met de warmte, 😘😘😘
  2. Henny:
    Lieve Vriendjes, wat 'n mooie trip weer..nog veel plezier..🚲🚲