Sawasdee - 12 t/m 14 december

14 december 2019 - Nong Chaeng, Thailand

Donderdag 12 december- rit 10

• 16 graden bij vertrek- 28 graden in de middag.
  • Aantal km: 74
  • Van: Khanu Woralaksaburi/ district Kamphaeng Phet naar Kamphaeng Phet- La Riva Boutique Hotel

Gisterenavond aten we op korte afstand van het logeeradres en de Canadees uit Montréal schoof later op de avond bij ons tafeltje aan.

Vanmorgen voor vertrek nog een kop koffie bij een zitje enkele meters van ons huisje. Bij dit soort onderkomens zit geen ontbijt, maar je kunt er wel water koken en een zakje koffiepoeder gebruiken. De verpakte sneetjes rozijnenbrood van 7Eleven zit nog in onze tas en doet weer dienst als ontbijt.

En daar was ook weer Richard, de Canadees. Hij wil graag wat foto's nemen van onze fiets en wil met ons meerijden, geen probleem. Onze navigatie is wat gedetailleerder als zijn Google Maps; bij Richard ontbreken sommige wegen en paadjes.

Onderweg groeten wij een man die voor zijn huis staat met een fietshelm op, wij groeten hem en de Thai roept in het Engels : 'waar gaan jullie heen'? Wij roepen: ' Kampheng Phet' !!!

De Thai sluit zich bij ons aan en fiets naast Richard. Richard verblijft steeds voor een half jaar in Azië, en is fietsend al vele keren door diverse gebieden getrokken in Thailand. Hij spreekt voor onze begrippen aardig goed Thais.

Voor de rust van zitvlees en het vochtgehalte stoppen we bij een van de vele tentje langs de weg. We drinken en praten wat met elkaar, de dame van het shopje is een bekende van de Thaise man, die ons de drankjes gratis verstrekt.

De Thaise man die hetzelfde merk opvouwbare fiets heeft als Richard, wil graag foto's van ons samen maken.

Bij aankomst in Kamphaeng Phet, nemen we afscheid van elkaar. Richard zoekt ook een onderkomen maar verderop, zijn budget is 400 bat per nacht. Ons plan is twee dagen in Kamphaeng Phet te blijven, de stad te verkennen en een moment van rust te pakken.

Wij boeken een kamer bij Boutique hotel La Riva, gelegen langs een doorgaande weg. Het ziet er modern en strak uit en heeft een rechthoekig zwembadje.

In de middag genieten we van de verkoeling van het zwembad en van de opgedane schat aan ervaringen.

Vrijdag 13 December- rit 11

• Fietskilometers: 22
  • Kamphaeng Phet
  • 33 graden

De plek waar we het ontbijt kunnen nuttigen is op 2 fietsminuten afstand; wel later als de voorgaande dagen. Maar dat zijn dan wel meteen de eerste kilometers voor vandaag.

Vandaag bezoeken we het Unesco Historical Park van Kampaeng Phet, de Ping rivier loopt door het park. Na de betaalde entree van 100 bat voor een buitenlander en 20 bat voor een Thai, al fietsend langs de monumenten.

Wandelend is veel te omslachtig. Het betreft hier ruïnes uit de 14e eeuw.

Als we de uitgang naderen, zien we de Canadees Richard, die het park binnenkomt rijden. We praten nog even met elkaar en dan nemen we echt afscheid van elkaar.

In de middag spoelen we de fiets schoon, het vele stof langs de routes, zorgt voor een licht pieperig geluid bij de belt. Nadien maken we gebruik van het zwembad. We zijn nu nog de enige gasten, maar dat verandert snel.

Zaterdag 14 december- rit 12

• Fietskilometers: 77
  • Khanu Woralaksaburi - District Kamhaeng Phet
  • 18/ 33 graden in de middag

We zijn nu aangekomen op het noordelijkste punt van onze fietsreis; de volgende routes zijn weer richting Bangkok. De gereden fietskilometers tot nu is ruim 700 km. Nu rest ons de weg terug aan de andere kant van de rivier naar Pak Kret, richting Bangkok. Vanaf nu hebben we de zon in ons gezicht.

De navigatie geeft ons om de driekwartier een drinkwaarschuwing, soms is dit een stopmoment.

Het volgen van de drukkere provinciale weg wisselen we af met stukken vlak langs rivier de Ping, tussen huizen en verkoopstalletjes door. We passeren tientallen vrachtwagens, veelal groen van kleur en voorzien van drukke gouden prints, overvol geladen met suikerriet, de afslag nemen naar de fabriek.

Later, bij het binnen doorrijden, passeren we de velden met de gewassen en zien we vele mensen (mannen een vrouwen) het suikerriet met de hand snijden. We nemen een waterstop en kijken hoe het zware werk verricht wordt.

De wegen zijn hier niet altijd verhard, de kleur van de grond is soms tennisgravel- kleurig. Eén keer loopt het pad dood en moeten we terug langs de vele blaffende honden.

Op het erf en op de weg liggen voor elk huishouden wel een aantal honden, soms kijkt een hond je met één oog aan en denkt: ' ik slaap lekker verder'. Maar als er één begint te blaffen en je volgt, dan volgen de anderen. De bidon met water is altijd klaar voor een forse waterstraal en werkt prima.

Als we op de provinciale weg rijden, stopt er een auto aan de overkant van de weg, een vrouw stapt uit, steekt over en houdt ons aan. Ze heeft in haar hand een zak bananen en geeft die aan ons. Enigszins naïef en verbaasd verwachten wij dat we moeten betalen, maar nee, het is een gift!

De man zwaait vanaf de overkant uit de auto. Het stel was ons dus al eerder gepasseerd en is gekeerd.

Wat een lieve mensen...

Hopelijk genieten jullie weer van ons verslag en foto's

Lieve groet,

Gert & Heline

1. Ma:
    Zaterdag 14 dec julie foto:s weer. Bekeken geweldig
    Die hangende fiets is iets apart
    Bedankt Gert en Heline
    Want het. Lijkt mij een heel werk veel plezier gr ma
  2. Henny:
    14 december 2019
    Bedankt weer Hélène en Gert voor het mooie verslag en foto’s..
    Heerlijk genieten...XX
  3. Wim:
    14 december 2019
    Wat ziet het er weer mooi uit allemaal. En leuke contacten doe je dan op: fietsen met een canadees en een thai! Echt bijzonder.
    groetjes uit het behoorlijk verregend Nederland.
    Wim en Inge