6 - Cloyes sur le Loir - Troo - Tours - Blois

Vive la France

Reisdag 18: woensdag 30 juni

• Route: van Cloyes sur le Loir naar Troo - Le Cheval Blanc
  • Gereden km: 69

Bewolkte dag met af en toe een beetje lichte regen, temperatuur tussen de 18 en 23 graden. Prachtige route door verstilde dorpjes, glooiend landschap, verharde en onverharde paden. Met enige regelmaat wat klimwerk. Lunch in Vendome. Fietsers met tassen voor en achter, veelal vrouwen die alleen fietsen, toch knap! Rond 16.00 aankomst in Troo. Voldaan gevoel en tijd voor even rust….

20210701_085220

Was van twee dagen en werken aan verslag. Even opfrissen, omkleden en aan tafel. Op tijd naar bed, rust pakken en nog wat van vandaag opslaan voor het verslag.

Reisdag 19: Donderdag 1 juli

• Route: van Troo naar Tours- L’ Adresse Boutiquehotel
  • Gereden km: 67
  • Zonnig dag 27 graden.

Een glooiende route met grote regelmaat een steile klim, prachtige kastelen en monumentale panden. Na 47,5 km komen we aan in het klein plaatsje Chancay ( 947 inwoners) en zien kleurrijk uitgedoste mensen langs de weg staan, luid toeterend passeren er reclame auto’s. Wat blijkt de Tour de France is in aantocht, het duurt nog even maar die kans doet zich niet weer gauw voor. Een ander Nederlands fietsend stel met Santos fietsen spreken we nogmaals. Zij nodigt ons uit aan de picknick tafel. En worden er fiets ervaringen uitgewisseld. Langs de kant van de weg kom je nog meer Nederlanders tegen die in de buurt wonen en de moeite nemen de wielrenners aan te moedigen. Op onderstaande foto’s zie je Mathieu van der Poel in het geel.

20210701_142118

Het gaat razend snel, de wielrenners zijn zo voorbij, de helikopters cirkelen nog in de lucht en langzaam stroomt de straat weer leeg.

Dan weer op de fiets en bij het binnen rijden van de prachtige stad Tours, achter ons opeens weer het andere Nederlands koppel en nog een een alleen fietsende Nederlandse man, die op zoek gaat naar een campingplaats. Een Nederlands peloton rijdt Tours binnen.

Het hotel is gelegen in het hart levendige stad Tours, met de vele vakwerkhuizen. Deze stad is het hart van de regio van de Loire kastelen, gelegen aan de rivier de Loire en de Cher.

Door de bebouwing en bomen was de was op het vorige adres in Troo niet goed droog, tussen de daken in hartje Tours droogt de was wel goed.

Reisdag 20: Vrijdag 2 juli

• Route van Tours naar Blois (Saint Denis sur Loire)  - Villa Medics
  • Gereden km: 72 + 12 = 84

Onze fietsen staan geparkeerd in de hal van het hotel. Het hotel L ‘Adresse ligt in hartje Tours en avonds zijn de terrassen afgeladen. Het buiten laten staan van de fietsen was geen optie! Dan weer op de pedalen richting ons eindpunt van de reis.

Hartje Tours, het verblijf voor de nacht.

Grotendeels volgen we de Loire- soms op hele korte afstand, soms wat verder weg. Een zonnige dag als afsluiting. De spierpijn in de bovenbenen en heupen voel je steeds weer bij die steile klimmetjes. Een makkelijke klimmer ben ik niet, of zijn het de kilo's aan de bagagedrager? Volgende reis nog minder in de tassen. Je vraagt je wel eens af, heb ik daar ook spieren?

Fietsen als meditatie, de stilte. Stilte, nee… toch niet helemaal. Het geluid van de banden over de bospaden, keienpaden, het vrolijke geluid van de vogels, de kraaiende haan en het geluid van de wind die langs je oren en de bomen suist. Gedachten dwalen soms af, naar de route in Spanje, prachtig verlopen en aansluitend de fietskilometers langs en rondom de Loire.

Als afsluiting drinken we bij aankomst in Blois - ondanks alles op de goede afloop. Dan nog enkele kilometers naar ons eindpunt de B & B Villa Medics in Saint Denis sur Loire.

Langs de Loire, grijs en reflectie.

Reisdag 21: Zaterdag 3 juli

• Route: Villa Medics - Saint Denis sur Loire- naar Amersfoort

Na het ontbijt gaan we om half acht huiswaarts naar ons stadje in midden Nederland. Prachtige herinneringen nemen we mee.

Tenslotte dank voor al jullie lieve reacties, tijdens onze trip in Spanje & Loire 2021. En wie weet,  geeft ons verhaal jullie inspiratie.

Voor allen, een fijne zorgeloze zomer.

Lieve groet, Gert & Heline

1. Yvette:
    3 juli 2021
    Lieve Gert en Heline, het was weer heel fijn om deze 5 dagen met jullie te fietsen in het mooie Frankrijk.
    Dank voor alle zorg toen ik gevallen ben en daarna mij weer op de fiets te kregen. Gert je hebt weer super mooie routes gemaakt, geweldig! We hebben genoten.
    Liefs , Marcel en Yvette
  2. Madeleine:
    4 juli 2021
    Lieve Heline en Gert,
    Heb genoten van jullie verslag en mooie verhalen.

Heline wanneer komt je 1 ste boek uit.

Groetjes
    Madeleine
  3. Tineke en Ed:
    4 juli 2021
    Beste Heline en Gert bedankt voor de mooie verslag en foto s was leuk te zien en te lezen