9 mei van Haarsteeg naar de Lange Jan.

9 mei 2020 - Drunen, Nederland

Haarsteeg is samengesteld uit haar, dat 'zandige rug' betekent, en steeg, dat 'smalle weg' betekent.

Haarsteeg is een klein dorp met ongeveer 2.000 inwoners en valt, net als Nieuwkuijk en Vlijmen, onder de gemeente Heusden. Door de kleine omvang heerst er een knusse, vertrouwde en gemoedelijke sfeer.

Vandaag keren we huiswaarts, op het zonnige terras krijgen we een zeer rijkelijk ontbijt, verzorgd door de pittige gastvrouw Ciel.

We fietsen door het karakteristieke Buren, de stad die zich Oranjestad mag noemen, vanwege de band met de koninklijke familie. Willem van Oranje trouwde namelijk in 1551 met Anna van Buren. Koningin Maxima en Koning Willem-Alexander zijn hierdoor gravin en graaf van Buren.

Na een koffiestop in hartje Geldermalsen gebruiken we onze lunch op de vestingmuur in Wijk bij Duurstede.

Een ruim uitzicht over de haven en de vele passerende fietsers, motoren en ander verkeer.

Na Doorn komt het einde van onze korte trip steeds dichterbij. Al met al iets minder kilometers als de andere dagen, we halen de 70 kilometers net niet.

Het was kort maar krachtig en bovenal prachtig.

Hartelijk dank voor jullie spontane reacties.👋