Brielle - Uithoorn - Medemblik

29 juni 2020 - Leeuwarden, Nederland

7 de rit - Brielle naar Uithoorn - 27 juni

• Gereden kilometers: 89.7
  • Temperatuur: 26 graden en bewolkt

Door de zware regenbuien van gisterenavond is de ergste warmte verdreven. Na het ontbijt op naar Uithoorn. De weersverwachtingen zien er anders uit, maar we houden de moed erin... tegen een beetje regen kunnen we wel!

Na 9 km gaan we met de veerboot over... van Rozenburg naar Maassluis, mondkapje verplicht. Verder vervolgen we onze weg door schilderachtige dorpjes en groen poldergebied. Door onderhoud aan een pondje en een brug is de route 2 maal anders dan gepland. De voorspelde regen blijft grotendeels uit. In de morgen een verdwaalde spetter, en bij aankomst in Uithoorn worden we nog wel een beetje nat.
Vannacht verblijven we in 'het Spoorhuis', een oud stationsgebouw (1911) in de stijl van de beroemde architect Berlage.
We wandelen in de buurt en eten buiten aan het water bij.... 'Geniet aan de Amstel'.

8ste rit- van Uithoorn naar Medemblik- 28 juni

• Gereden kilometers: 89
  • Temperatuur: 23 graden, forse wind en droog.

fiets

Onze Santosfietsen zijn regelmatig het gespreksonderwerp, de dame die het ontbijt verzorgd is ook een fanatiek fietser. We volgen de Amstel tot Amsterdam en via IJburg fietsen we door het ruige polderlandschap via veerpont Holysloot en door de weilanden op naar Volendam.
De stevige wind stuwt ons voort waardoor we een snelheid van 24 km halen maar evenzo hebben we de wind zijwaarts en tegen en dan is onze snelheid niet hoger dan 12 km. Hollandser kan eigenlijk niet.

De mooie stapelwolken zijn niet voor niets inspiratie geweest voor vele van de beroemde Hollandse schilders uit vroegere tijden. Bij kunstkenners staan ze dan ook welbekend als Ruisdael-wolken, genoemd naar de beroemde 17e eeuwse schilder Jacob van Ruisdael.

Dan naar Volendam, bekend van de palingvangst en muzikanten, de 2de korte stop. Daar eten we een broodje aan de dijk en het zonnetje verwarmt ons, de jas en lange fietsbroek gaan uit.
Zo grappig te aanschouwen het typische taalgebruik, de intonatie en hoe schoon de Volendammers zijn. Het is een heel
eigen volkje, heel erg herkenbaar voor mij. Doordat ik er een klant had, kwam ik er met grote regelmaat zeker 15 jaar.

Dan door Edam, Warder, Middelie, Hoorn en uiteindelijk via Opperdoes komen we aan in Medemblik.
Na 88.76 km arriveren we bij ons volgende B&B - gelegen aan de Westerhaven.

Aan de rustieke Westerhaven - middenin het gezellige, authentieke centrum van de stad - ontvangen Arda en Dirkje ons in de volledig gerenoveerde rijksmonument uit 1620.

Via de achterzijde parkeren we de fietsen in de ruime tuin. Het is een prachtig onderkomen welke recent is geopend. Het zijn prachtige ruime kamers in Boutique hotel style.

Al met al wederom een zeer goede fietsdag, het achterwerk is wel een beetje beurs, maar ja.... dat trekt wel weer bij!

1. Ma:
    1700 uir een nieuw bericht
    Alles hier goed bedankt Heline en Gert voor
    De mooie foto”s Wat is ons land mooi
    Veel plezier En tot wederhorens
    Gr ma
  2. Cisca v Brakel:
    29 juni 2020
    Wij vinden het wel knap van jullie, bijna 90 kilometer per dag.
    Wij kunnen ons voorstellen dat de billen een beetje beurs zijn.
    Fijne avond en goede reis morgen!
  3. Henny:
    29 juni 2020
    Bedankt weer voor de mooie verslagen.
    Hoop dat de weergoden v.d. week met jullie zijn.
    Nog veel plezier...🚴‍♀️🚴