Fietstrip 1 & 2 (3 & 4 december).

4 december 2019 - Damnoen Saduak, Thailand

We vertrekken circa 8.00, de manager van het Buddy Riverhotel maakt nog wat foto's van ons.

Na 2 km over smalle paadjes en tussen kleine huisjes door arriveren we bij het punt waar de longtailboot ons naar de andere oever van de Chao Praya brengt.

In de longtailboot, worden wij vol bewondering gadegeslagen door de lokale bevolking.

We vervolgen onze weg door soms industrie achtige en landelijke gebieden. Opvallend is dat in een onbewoond gebied opeens weer een tempel complex opdoemt. Bij de bezoeken aan deze complexen lassen wij een rustmoment in, drinken wat en een goede gelegenheid voor een toiletbezoek.

Na driekwart van onze reis stoppen we onder een afdak en worden daarbij uitgenodigd door een jonge Thaise man om te gaan zitten. Hij is vol bewondering over onze fietsen, dus beginnen we te communiceren via Google Translate, we moeten uitgebreid met hem poseren. Onze fietsen worden uitgebreid gefotografeerd, onze Rolff naaf en de bijzondere belt, en ...ook nog even een selfie....zo grappig!

Vervolgens reizen we naar Nakhon Chai Si, gelegen aan de Tha Chin onze eindbestemming van deze dag. Met enige regelmaat worden wij toegelachen of gezwaaid of we krijgen een dikke duim omhoog! De vele zwerfhonden, daar hebben we tot op heden weinig last van, we manoeuvreren ons erg sluw tussendoor...met de bidon in de aanslag, voor een straal water.

Na het inchecken rusten wij wat uit en aan het begin van de avond fietsen we naar het centrum. We ontdekken een leuk restaurant aan de oever van de rivier, en worden door twee Thaise dames die Engels spreken geadviseerd over het menu. Zij vertellen ons dat de gerechten die worden besteld groot van portie zijn, maar dat het een Thais gebruik is dat je samen van deze gerechten eet. Na een voldaan gevoel fietsen we in het donker circa 500 m terug naar ons verblijf.

Fietsdag 2 - 4 december

Rond 8.00 uur vertrekken we richting Damnoen Saduak een tocht van 57 km.

We verbazen ons weer over de tempelcomplexen. Uit het niets zijn ze er ineens, het gebied is meestal onbewoond en je verwacht het er eigenlijk niet.

Bij een van de tempelcomplexen wordt hard gewerkt aan een liggende Boeddha met een lengte van ca. 80 m. Een vriendelijke dame in wit gewaad probeert ons met handen en voeten iets uit te leggen. We drinken er koffie en maken een sanitaire stop.

Nadat we onze reis voortzetten, moeten we een zeer drukke vierbaans weg overstekken. We staan even te overleggen hoe we deze barrière moeten nemen, maar worden direct door een dame die achter haar kraampje vandaan komt, gewezen op de te nemen route. Een vriendelijke jongeman loopt voor ons uit en na 150 m wijst hij ons een tunneltje onder de snelweg aan.

Het landschap wat we doorkruisen bestaan uit o.a. bananen bomen, palmbomen vol met kokosnoten, en vijvers waar ze garnalen in kweken.

Rond 12.30 arriveren wij in Damnoen Saduak en checken in bij het Maikaew Damnoen Resort.

We wassen onze fietskleding en hangen deze te drogen in de boom. We fietsen ca. 400 m naar de drijvende markt. Hiervoor verwijzen we jullie ook naar de video's in de reislogger. Bij terugkomst in het resort nemen we een verkoelende duik in het zwembad, die we alleen tot onze beschikking hebben. s 'Avonds genieten wij aan het water van heerlijke Thaise gerechten.

Bedankt voor jullie reacties op het vorige verslag!