Groningen- Coevorden- Deventer- Amersfoort

3 juli 2020 - Amersfoort, Nederland

Groningen naar Coevorden

• Woensdag 1 juni
  • Weer: Droog, bewolkt, zon 22 graden.
  • Gereden kilometers: 80

We vertrekken na het ontbijt, dat gisteren is aangekocht bij AH, om half negen. Halverwege blijkt de lange broek te warm, dus gaat deze bij de koffie pauze uit. We bezoeken een aantal hunebedden en verder verloopt de trip goed. Het landschap verandert per streek.
Bij aankomst in Coevorden cadeautje voor Helma gekocht. Het is heerlijk elkaar weer na zo'n lange tijd te zien.

Coevorden - Deventer Donderdag 2 juli

• Vertrek 08.20 naar Deventer
  • Gereden kilometers: 72
  • Weer: bewolkt 21 graden

Na het ontbijt in de ruime serre richting de hanzestad Deventer. Helma gaat ook vroeg weg i.v.m. een afspraak voor haar werk.
Het ritueel is elke fietsdag zo'n beetje hetzelfde riedeltje. En voor de billen geldt dit ook! De weersomstandigheden zijn over het algemeen goed. Maar zo vlak voor 13.00 uur worden we toch nog overvallen door een enorme hoosbui. We zijn echt kleder nat!

Tegen 14.00 uur rijden we de Hanzestad Deventer in. Ver voordat wij bestonden, ergens tussen 1100 en 1200, krabbelden vertegenwoordigers van verschillende steden hun handtekening onder een netwerk: het Hanzenetwerk. Dit netwerk was een samenwerkingsverband voor de Hanzesteden en de handelaren in deze steden. Aan dit samenwerkingsverband kon je vroeger vrijwillig deelnemen als stad. Er was geen centrale instantie die regels of richtlijnen oplegde. Zo nu en dan werden er bijeenkomsten gehouden in het Duitse Lübeck, waar afgevaardigden van verschillende steden aan deelnamen.

Rotterdam en Amsterdam waren tijdens de middeleeuwen nog kleine dorpjes, de Hanzesteden in het oosten van Nederland hadden zich daarentegen al ontwikkeld tot machtige handelscentra.

Ze waren belangrijk, welvarend en rijk. In haar glorietijd kende het Hanzenetwerk maar liefst bijna 200 leden, vooral in Duitsland en Nederland, maar ook in Scandinavië, Polen, Vlaanderen, tot in Spanje en Portugal toe.

De welvaart uitte zich in imposante nieuwe bouwwerken, sierlijke koopmanshuizen en indrukwekkende handelskantoren. Imponerende stadsmuren en dito poorten staan nog steeds te pronken bij verschillende Hanzesteden. Dit heet de Hanzegotiek. Elke Hanzestad heeft door het rijke verleden zijn eigen authentieke sfeer en charme.

Het onderkomen voor vannacht ligt midden in het Bergkwartier, gelegen in het centrum. Een mooi historisch pand ( 15 e eeuw) echt een prachtige B&B om onze trip af te sluiten.
De bevlogen charmante eigenaresse vertelt over de stad en het bijzondere pand. Onze fietsen plaatsen we in de ruime garage, dit is ook de plek waar het draaiorgel van de stad doordeweeks staat als deze niet gebruikt wordt.

Deventer is bekend van de Deventer Koek, in 1593 begon Jacob Bussink een bakkerij waarbij hij Deventer Koek ging maken. Ruim 400 jaar later is de Deventer Koek nog altijd een begrip.

In het hart van het centrum gaan we naar het museum en bezoeken vervolgens de VVV waar aan vast een verborgen kerk zit. Al wandelend komen we uit bij de IJssel en op de weg terug naar hartje stad reserveren we een tafel bij een sushi gelegenheid. Waar we overigens heerlijk hebben gegeten.

Van Deventer naar Amersfoort

• Gereden kilometers: 70
  • Weer: droog, stevige wind en 22 graden

De volgende dag wordt het ontbijt gebracht door een lunchroom in een picknick mand die rijkelijk gevuld is. Teveel voor nu, maar genoeg voor ook de lunch onderweg.
Bij het afscheid wisselen we informatie uit over fietsen met Sjoukje van de B&B. Deventer is een prachtige stad en voor nu was er te weinig tijd de stad goed te ontdekken. Zo'n fietstrip vergt veel erergie en daarnaast heb je tijd nodig voor het herstel, zodat je er de volgende dag weer tegen aan kunt.
Een forse wind vandaag, maar verder droog gehouden komen we via Wilp, Beekbergen en de Glind na 70 km weer aan in Amersfoort.

Chapeau voor Gert, die alle routes in elkaar knutselt, soms langs moeilijk begaanbare paden om steeds maar weer de uitdaging erin te houden.

Uiteindelijk hebben we in 13 ritten 980 km gefietst en over all was het prachtig NL te doorkruisen. Soms taai, maar ook dankbaar dat we dit kunnen doen.

Bedankt lieve volgers dat jullie er deze reis bij waren! We kijken ernaar uit jullie weer in levende lijve te zien.

Lieve groet, Gert & ♡ Heline

dame heer fiets

1. Cisca v Brakel:
    3 juli 2020
    Bedankt voor de mooie verslagen.
    Spoedig tot ziens.
  2. Yvette:
    3 juli 2020
    super stoer zijn jullie . Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. tot snel.
    liefs, Marcel en Yvette
  3. Tineke en Ed:
    3 juli 2020
    Wat een geweldige prestatie .Was leuk om te volgen. En een fijn weekend .
  4. Madeleine:
    3 juli 2020
    Mooie verhalen weer en wat hebben jullie een mooie tocht gemaakt 🙋‍♀️
  5. Wim:
    3 juli 2020
    Te laat. Heb me 1 dag verrekend. En dat 2x achter elkaar. Maakt niet uit verder. Jullie hebben weer een mooie trip gemaakt. En met het verslag en de foto's erbij kon ik goed meeleven.
    Gauw tot ziens.
    Wim.
  6. Adrihenny:
    4 juli 2020
    Lekker geslapen in je eigen bedje,??
    Vandaag toch veel regen en wind ,
    toch wel lekker weer thuis
    Groetjes uit Putten
  7. Anocha coffee: