Hoogerheide - Middelburg - Brielle

5 de rit - Hoogerheide naar Middelburg

• Gereden kilometers: 68
  • Temperatuur: 31

Gisterenmorgen na het heerlijke ontbijt onder de veranda, gaat onze reis van vandaag naar Middelburg. De jonge ransuil, die huizen in de boom bij de buren, zien en horen we deze morgen niet meer. De route wordt weer voorgezet.
We gebruiken onze lunch in een slaperig dorpje op een bankje in de schaduw en natuurlijk zorgen we ervoor dat we met dit warme weer de vochthuishouding goed op peil houden.

Bij aankomst in Middelburg rijden we gelijk naar de B&B Adrichem en Scherpenseel, gelegen in het hart van de stad in prachtig straatje met veel horeca er omheen.
We bestellen een drankje bij de buurman en na enige ogenblikken wil een dame de naastgelegen deur openen. Ik spreek haar aan, ze komt net van de markt en nodigt me uit mee naar binnen re gaan. Later haal ik Gert van buiten met de drankjes.
De fietsen kunnen in de patio staan. Onze kamer is twee trappen omhoog, en wat heerlijk dat er airco op de kamer is.

We kleden ons om doen ons wasje, hangen deze buiten op daarvoor moeten we nog een trapje hoger en daarna op naar het Zeeuws museum. De boeking hiervoor is al enkele weken eerder gemaakt. Onze gastvrouw heeft ons tips gegeven wat te zien of doen in Middelburg. De bijzonder rijke historie en karakteristieke panden geven deze stad sfeer en aanzien. En net als in Amersfoort hebben ze in Middelburg ook een toren die lange Jan heet. Deze abdijtoren is met zijn 90,5 meter nummer elf op de lijst van hoogste kerktorens in Nederland.

6 de rit - Middelburg - Brielle

• Gereden kilometers: 73.36
  • Temperatuur: 32 graden

Het ontbijt is de volgende morgen in de kelder. We stappen de voordeur uit en halverwege het pand is een trapje van een aantal treden naar beneden... wat uniek!
We vullen de bidons en vervolgen onze reis op naar Brielle.

De wind staat gelukkig goed...dat scheelt wel iets...
We passeren de Oosterscheldekering die 9 km lang is en de verbinding vormt tussen Noord Bevenland en Schouwenduivenland. Daarna richting de Brouwersdam, de verbing tussen Schouwenschuivenland en Goeree Overvlakkee (6km lang).

Vervolgens op weg naar de Haringvlietdam, de verbinding tussen Goeree Overvlakkee en Voorne- Putten ( 5 km lang).
Door de wind langs de kust valt de warmte mee... maar als we Brielle naderen voelt de wind warmer.
Dan is daar Brielle een pittoreske vestingstad. We zijn het echt zat, ons zitvlees heeft het zwaar te verduren gehad.
Ons volgende logeeradres is Atlas Village. Na aankomstst volgt hetzelfde ritueel... en eten we wat in de stad.