Medemblik - Leeuwarden - Groningen

2 juli 2020 - Deventer, Nederland

van Medemblik naar Leeuwarden- rit 9

• 29 juni 2020
  • Weer: Zwaar bewolkt, 17 graden, windkracht 5.
  • Gereden kilometers: 68.04

De twee hondjes dartelen direct om ons heen als we beneden komen. Met een vragende blik legt Bram het balletje voor me neer... ze wil het spelletje van gisteren graag voortzetten. De tuin is ruim genoeg voor balletje werpen, alleen beland het balletje ook wel eens tussen de lelies in de vijver.
Arda, de eigenaresse van B&B de Westerhaven heeft gisteren een fietswasje voor ons gedraaid.

Dan op naar Den Oever, 20 km te gaan.... waar de bus ons de Afsluitdijk over brengt. Deze is namelijk afgesloten voor fietsers.
In de bus zetten we de fietsen vast met spanbanden en met het mondkapje voor nemen we achterin plaats.
Met nog een ander fietskoppeltje, vertrekt de bus om het uur, om half 11. Na een half uur arriveren op het eindpunt en daar vandaan nog 4 km fietsen tot het eindpunt van de Afsluitdijk.
We rijden door landelijk gebied met mooie zwarte Friese paarden en koeien. We passeren slaperig dorpjes, de grijze woeste wolkenpartijen en de forse wind stuwen ons voort.
Tussen Dronryp en Franeker gaan we met de elektrische pont over van de noordoever naar de zuidoever van het Van Harinxmakanaal.
Bij aankomst in Leeuwarden op zoek naar oranjekoek met koffie...uiteindelijk komen we terecht bij de Stadswaag. Als geboren Friezin geniet ik altijd erg van oranjekoek en Friese Dumkes, maar het blijkt toch lastig te vinden in de grote stad.
We checken in bij Kia Ora, en ontmoeten de heerlijk enthousiaste Carmen. Weer een heel ander verblijf, maar juist die diversiteit maakt het zo bijzonder.

Kia ora is een groet in het Maori. Letterlijk vertaald betekent het Goede gezondheid/wees gezond, maar het wordt ook als welkomst- en afscheidsgroet gebruikt.

Dinsdag 30 juni - rit 10

• Leeuwarden naar Groningen
  • Gereden kilometers: 66 km
  • Bewolkt, regenachtig bij vertrek

Voor de volgende ochtend, heeft Carmen het ontbijt voor ons in de koelkast gezet, we koken een eitje en vertrekken met een beetje regen naar Groningen. Op naar Surhuisterveen, zo'n 30 km verder, waar we de familie Draisma treffen die vandaag naar Leeuwarden fietsen.

We vervolgen onze route naar  het volgende onderkomen is in hartje Groningen. Via een lock kastje aan de voordeur krijgen we door het intikken van een code de huissleutel.
Het is een praktische ruimte en er is een wasmachine waar we direct gebruik van maken.
We wandelen de stad in, drinken wat en doen wat boodschapjes.

1. Madeleine:
    2 juli 2020
    Leeuwarden heeft ook een heel mooi museum
  2. Henny:
    2 juli 2020
    Nog heel even en jullie zitten weer in ons
    mooie Stadje Amersfoort..
    Nog even lekker genieten van jullie terugreis.
  3. Yvette:
    2 juli 2020
    Het was gezellig om jullie te zien in Surhuisterveen, jammer dat wij vergeten zijn foto’s te maken. Goed tocht naar huis morgen en tot snel 😘👍
  4. Cisca v Brakel:
    3 juli 2020
    Wat is Nederland toch een mooi land.
    En door jullie foto’s is de grote verscheidenheid goed in beel d gebracht.
    Veel succes nog met de resterende kilometers.