Thailand .... het land van de glimlach:)

2 december 2019 - Pak Kret, Thailand

De eerste drie dagen van onze Thailand trip.

Gereden kilometers: 8

Vlucht Amsterdam naar Singapore, met een korte stop door naar Bangkok. Aangekomen in Bangkok halen we bij het depot afwijkende bagage onze twee fietsdozen op. Als we door de douane zijn wisselen we geld en een kopen een sim kaart voor de telefoon.

De transfer vervoert ons in een busje met veel passagiersstoelen waartussen net 1 fietsdoos past, de andere gaat boven op ingeklapte passagiersstoelen. De vriendelijke Thai spreekt geen Engels en is onder het rijden druk met zijn GSM en loodst ons door het drukke verkeer. Men rijdt kris kras door elkaar, maar op de een of andere manier geeft men elkaar liefdevol de ruimte. Geen Italiaanse toestanden van claxonneer of felle gebaren; men houdt rekening met elkaar.

Na 20 minuten verlaten we de vierbaans snelweg met grote reclameborden en veel dominante hoogbouw. Dan verandert de omgeving, minder hoogbouw, een groener gebied, en  komen we aan bij het hotel, gelegen in de provincie Nothanburi aan de rivier de Chao Praya.

Het Buddy Oriental RIverside Hotel is gebouwd in koloniale stijl.

In onze hotel kamer zet Gert onze fietsen weer in elkaar. Het tijdsverschil van 6.00 uur en is zeker merkbaar, nadat we geïnstalleerd zijn en ons wat opfrissen vertrekken we op de fiets.

De broeierige warmte overvalt je alsof je in een sauna stapt. We rijden door smalle straatjes met kleine huisjes waar je rondom allerlei privé verzamelingen van bewoners ziet.

De geur van stilstaand water, de verzamelde vuilnis en het riool, de vele scooters met 2 - soms de bijrijder in amazonezit, 3 en soms wel 4  personen erop, de voor de huisjes verkochte etenswaren, wat zijn we in een andere wereld! Dan zien we een markt, met grotendeels eten en de scooters met gezinnen rijden af en aan. Hun avondeten wordt hier aankocht, in doorzichtig plastic zakjes met veel lucht erbij worden de heldere zakjes dicht geknoopt. De kraampjes met diverse bereidde en bijzondere etenswaren wisselen elkaar af, al deze exotische geuren snuiven we op. We worden opgemerkt als enige toeristen met vriendelijke Thaise knik en een gulle glimlach. De eerste 8 Thaise fietskilometers zijn gereden.

Zondag 1 december

De volgende dag verkennen we de omgeving, bezoeken een tempel en doen wat boodschappen bij we een 7 Eleven in de buurt van het hotel, dit is een supermarkt. In de middag gaan we relaxen aan het zwembad, met uitzicht op de rivier Chao Praya.

We eten s'avonds in het naast het hotel gelegen restaurant, en elke keer is het weer een pittige verrassing wat we eten. Het gebruik van rode pepers in de curry's is ons niet vreemd, de Thaise keuken is erg kleurrijk en zeker niet voor iedereen geschikt.

Maandag 2 december

Gisterenavond hebben we besloten dat we naar het eiland Koh Kret gaan, hier enkele kilometers vandaan en de Bangkok trip voor later bewaren.  Als we naar Bangkok gaan wordt het een lange dag en met Koh Kret dichtbij, kunnen we nadien nog even afkoelen in het zwembad en kan het eerste reisverslag afgerond worden.

Koh Kret is een pottenbakkerseiland, gelegen aan de Chao Phraya. De Garmin route brengt ons naar de plek waar we de rivier over moeten met een bootje. De reis ernaartoe is al een belevenis op zich.... de vele scooters en auto's passeren ons.

We komen aan bij de longtailboot die ons naar de overkant brengt. De fietsen tillen we  erin en de boot vaart naar de overkant. Er is nog iemand die een halve fiets bij zich heeft en verder zijn het enkele Thaise boeddhistische monniken en gewone Thai. De forse vissen springen met hun achterlijf gekromd omhoog rondom de boot.

We rijden de route op Koh Kret die Gert thuis in zijn Garmin  heeft geïmporteerd. Bij aankomst op het eiland rijden we langs tempels, door hele nauwe straatjes waar aan beide zijdes winkeltjes hun waren verkopen. Deze tijd van het jaar is het erg rustig, en vele winkeltjes zijn nu nog onbemand. De weggetjes worden met enige regelmaat aangegeven maar zijn voor ons onleesbaar. Dan verandert de omgeving en rijden we op een soort betonpad op palen en staan de huizen ook op palen. Een waterrijk gebied met palmbomen en andere groene vegetatie. De huizen staan soms verder uit elkaar, de staat is divers, van oud tot zeer oude krotten met een kringloop van troep eromheen...onvoorstelbaar. En de was hangt aan van die kleurrijke plastic hangers met een plastic knijper eraan zodat de was niet wegwaait.

De bidon is leeg en als we het eiland rond zijn, we kopen een flesje water bij een stalletje, als we er een mini banaantje bij willen kopen zegt de vrouw, nee die krijgen jullie van mij. We praten wat met de Thai en het gaat natuurlijk weer over de fiets, we vertellen over het vervolg van de fietsreis....De man wil zijn zonnebril met de mijne ruilen, maar ik voel niets voor zijn herenbril. Dan weer terug met de longtailboot en vervolgens naar het hotel.

Bij het hotel regelen we dat de twee fietsdozen die nu nog onder het bed liggen naar de opslag gaan, we vullen de dozen nog met de spullen die we tijdens de fietstocht niet nodig hebben en brengen deze naar de receptie. We lopen gelijk door naar het zwembad, de temperatuur is rond de 35 graden. Even wat verkoeling. Daarna het verslag afronden en posten.

1. Yvette:
    2 december 2019
    Hallo lieverds, dank voor jullie eerste verslag, wij zijn blij dat jullie goed zijn aangekomen, dat de fietsen nog heel zijn en dat jullie het goed naar je zin hebben. Geniet van jullie reis en wij kijken uit naar het volgende verslag. Liefs, Marcel en Yvette
  2. Ma:
    3 december 2019
    Moole foto’s, plezierige fietsdagen
    Lieve groeten
  3. Henny:
    3 december 2019
    Lieve Vriendjes, ik had al een verslag gedaan, nadat ik de foto's gezien had maar hoogstwaarschijnlijk verkeerde pagina..
    Gelukkig zijn jullie goed aangekomen en het kan me héél goed voorstellen dat je je in een andere wereld waant..fantastische foto's!...goed beschreven Hèline...nog een hele fijne....🚲🚲...tocht...Lieve groetjes Wim en Henny