Update Voorbereiding fietsreis Thailand

15 november 2019 - Amersfoort, Nederland

Direct na onze succesvolle fietsvakantie door de de Lot en Garonne in Frankrijk, is het idee ontstaan te gaan fietsen buiten Europa.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op Thailand.

Een bijzonder avontuur, de voorbereiding thuis en regelen ter plaatse.

Begin augustus zijn hiervoor de eerste serieuze plannen gemaakt, en zijn wij ons gaan oriënteren op wat wij kunnen verwachten.

• Hoe is het sindsdien verlopen.

Er is een fietsnavigatiesysteem aangeschaft, de Garmin Edge 1030.

De benodigde topografische kaartbestanden zijn via Open Street Map gedownload van internet.

Open Street Map is een site waar men elk gebied ter wereld kan selecteren en downloaden, deze kaartbestanden zijn zeer gedetailleerd, gratis beschikbaar, en geschikt om te uploaden naar vrijwel elk gps-apparaat.

De kaartbestanden kunnen worden ingelezen in het programma BaseCamp, een gratis programma van Garmin waar men vervolgens op straatniveau routes kan maken, en kunnen worden ingelezen in elk gps-apparaat.

De afgelopen tijd zijn de routes vaak aangepast, dit zal vermoedelijk tot kort voor vertrek zo blijven, via internet worden nog steeds bijzondere bezienswaardigheden ontdekt, die wij willen bezoeken.

De routes worden dusdanig samengesteld dat er vrijwel uitsluitend via landelijke wegen en paden wordt gefietst, meestal verhard , en overwegend vlak, dus dit keer niet klimmen en dalen, zoals afgelopen zomer in de Lot-et-Garonne.

De routes worden geconverteerd naar kml. bestanden en ter controle geïmporteerd in Google Earth, en in Google Maps zodat wij een back-up hebben via onze smartphone.

In het gebied wat wij gaan doorkruisen zullen wij ons zo goed mogelijk aan de routes moeten houden, want een navigatiefout kan betekenen dat er zo maar tientallen kilometers moet worden omgereden, of doodlopen in een onbegaanbaar gebied.

Na de start van bovengenoemde, zijn de vliegtickets geboekt, een hele uitzoekerij omdat wij onze SANTOS-fietsen willen meenemen, en de eisen hierom trend nogal per vliegmaatschappij verschillen.

Uiteindelijk blijkt Singapore Airlines de beste en voordeligste aanbieder.

30 kg ruimbagage is het maximum om gratis mee te nemen met Singapore Airlines, bij de KLM kost dit € 400,00.
Kleding en persoonlijke spullen nemen wij beide mee in een rugzak als handbagage.

Ondertussen is het internet afgestruind om erachter te komen wat de beste manier is om de fietsen "vlieg-klaar" te maken.
Een fietsdoos is de beste optie, het is alleen noodzakelijk om het voorwiel, stuur, trappers en zadel te demonteren, zodat het geheel in de doos past, inclusief onze fietstassen, schoenen, reserveonderdelen, gereedschap, en fietskleding.

• 18 september wat is de stand van zaken:

De vliegtickets zijn geboekt, vertrek vrijdag 29 november, terugkomst donderdag 26 december.

Het vertrek en eindpunt is geworden het Buddy Riverside hotel in Pak Kret dit is ca. 35 km ten noordwesten van het vliegveld van Bangkok.

Hier verblijven wij de eerste 3, en de laatste 3 dagen van onze vakantie, zodat we genoeg tijd hebben om te acclimatiseren, en per fiets Bangkok en omgeving te verkennen, tijdens onze fietstocht overnachten waar het uitkomt.

De fietsroutes zijn in concept klaar, ze gaan door centraal Thailand, het stroomgebied van diverse grote rivieren, een ongerept gebied dat niet, of nauwelijks door toeristen wordt bezocht, in cultureel en agrarisch opzicht één van de belangrijkste gebieden van Thailand, de rijstcultuur en de grote vorstendommen kwamen hier tot bloei.

In de steden en dorpen die wij passeren staan bijzondere, historische gebouwen, paleizen en Boedhistische tempels.

Bij de fietsenmaker in Hoogland zijn twee fietsdozen opgehaald, zij stellen deze graag ter beschikking, dan hoeven zij het karton niet af te voeren.

De dozen zijn verkleind naar 157 X 90 cm zodat ze handelbaar zijn, als proef is er een fiets gedemonteerd, en alles past in de doos, het totaal komt op bijna 30 kg, dus gaat gratis mee als ruimbagage.

Vervoer, inclusief onze fietsen naar en van Schiphol per busje, is aangeboden door Marcel Draisma TOP!!! 👍👍👍

• 9 oktober.

Er zijn 4 routes toegevoegd, eerst willen wij het deel ten zuidwesten van Bangkok verkennen, hier zijn plantages met kokosnootbomen, bananenbomen, wijngaarden, prachtige steden en dorpen met historische gebouwen en tempels.

Vervolgens buigen wij na ca.180 km af naar het noorden, en pakken de oorspronkelijke route stroomopwaarts langs de rivier Chao Phra Ya en de Noi op.

Na ca. 700 km, verwachten wij in Kamphaeng Phet aan te komen, het noordelijkste punt van onze tocht, hier is een rustdag ingepland.

Daarna zal de tocht stroomafwaarts langs de rivier Ping en Menam richting het zuiden gaan.

Tijdens de terugtocht is er een extra dag ingepland om Ayutthaya te bezoeken, er is nog een reserve dag die wij gebruiken wanneer en waar het ons uitkomt.

Na ca. 560 km is ons einddoel het Buddy Riverside hotel waar we een paar dagen willen relaxen.

De laatste dag vakantiedag is een fietstocht op het eiland Ko Kret ingepland, de boot naar het eiland is ca. 7 km verwijdert van ons hotel.

Het programma BaseCamp berekent het totaal op 1180 km (wordt ongetwijfeld 10 % meer) wij willen dit verdelen over 17 dagen, dus gemiddeld 70 km per dag, onder tropische omstandigheden, een nieuwe ervaring!

• 21 oktober.

De laatste tijd veel reisverslagen gelezen van Thailand reizigers.
Wij kunnen erop rekenen dat het gebied wat wij gaan doorkruisen ongerept, en dunbevolkt is.
Het vinden van onderdak wordt een hele uitdaging, maar naar het schijnt is de plattelandsbevolking zeer gastvrij en stellen ze graag een slaapplaats ter beschikking.

Wij kunnen erop rekenen dat wij voor de plaatselijke bevolking een bezienswaardigheid zijn , en veel bewondering oogsten, want zij vinden dit uitzonderlijk.

Als ik de verhalen mag geloven van de enkeling die ons in dit gebied per fiets is voor gegaan, is het meer regel dan uitzondering dat wordt gevraagd te stoppen om wat te komen drinken, en een praatje te maken, dit zal met handen en voeten gaan want er wordt nauwelijks Engels gesproken, zeker niet op het platteland.

De vertaal app op onze smartphone zal ook voor communicatie worden ingezet.
Wij lezen dat er in Thailand veel zwerfhonden zijn die erg territoriaal zijn, dus wordt het oppassen voor onze kuiten.

• 15 november.

Ik sluit dit verslag af, om te publiceren.
Tijdens onze reis zal Heline onze dagelijkse bevindingen zo goed mogelijk vastleggen met tekst en foto's, en aan jullie publiceren.
Een uitdagende en intensieve klus, maar gezien de reisverslagen die zij van onze voorgaande vakanties heeft gemaakt, komt dit helemaal goed.

Veel lees en kijkplezier voor nu, en de komende reisverslage

Groetjes, Heline & Gert  😊

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henny:
    22 november 2019
    Zo te zien en te lezen wordt het weer een spannende en een hele mooie tocht.

Heel veel reisplezier.....✈️.....🚲🚲...👍🏼🙋‍♂️🙋‍♀️
  2. Adrihenny:
    29 november 2019
    Wij wensen jullie een hele goede vlucht
    En een hele fijne vakantie
    Dikke knuffel
    Liefs Adri en Henny 😍😍