Langs de Moezel- 8, 9, 10 en 11 augustus

11 augustus 2021 - Ellenz-Poltersdorf, Duitsland

Mulheim an der Mosel

Start van de fietsweek in Duitsland langs de Moezel, als een blauw lint baant de Moezel zich door de mooiste rivierdalen van Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.

Het plan is te fietsen van Trier naar Koblenz, maar omdat het niet lukte in een van deze twee steden twee nachten te boeken als begin en eindpunt starten we nu zo’n 70 km van Trier. Hierdoor fietsen we dag 1 en 2 dezelfde rit, heen en weer! Geen probleem.
Na aankomst gisterenmiddag [zondag 8 augustus] een klein stukje gefietst, kopje koffie gedronken langs de Moezel -  buiten op het terras - onder de parasol met grijze luchten en vele regendruppels.

We overnachten in een klein dorpje - Mulheim an der Mosel- in een echt Duits hotel, schone kamers aardige mensen en goed eten.

Maandag 9 augustus

Fietstassen weer op de fietsen en op naar het 71 km verder gelegen Triër. Trier is samen met Worms de oudste stad van Duitsland. Het beroemdste bouwwerk is de Porta Nigra, de best bewaarde Romeinse stadspoort ten noorden van de Alpen.

Porta Nigra gebouwd door de Romeinen

Prachtige rit, mooie terrasvormige wijngaarden, die bijna tot de hemel rijzen. Veel schade van het kort geleden ( juli) buiten de oevers getreden Moezel. Het water stond 5 meter hoger als normaal.

Langs de Moezel veel schade door de overstroming in juli!

Dinsdag 10 augustus

Vervolgens ….dezelfde rit terug, iets meer kilometers, want nu eindigen we in Bernkastel-Kues en logeren in Burgblickhotel. Prachtige vakwerkhuizen drukken hun stempel op deze historische stad. De aan de andere kant gelegen stadje Kues behoren sinds iets meer dan 100 jaar bij elkaar, ze zijn door de Moezelbrug gescheiden.

Aanbevelenswaardig onderkomen, nog wel even een extra work-out met je fietstassen naar de 3de etage, maar de beloning is een geweldig uitzicht over de bergen.

Woensdag 11 augustus

De dauw werpt zich vanmorgen over het landschap waardoor er een serene sfeer ontstaat. De fietsroutes zijn duidelijk aangegeven, en we zijn zeker niet de enige, allerlei type fietsers met en zonder aandrijving zijn erop uit. Gedurende de dag klimt de temperatuur en is het aangenaamm fietsen, de lange fietsbroek en het jasje gaan uit.

De prachtige ochtend dauw…

70 kilometers verder is ons eindpunt bij Weinhaus Lenz in Briedern, prachtig aan de Moezel gelegen. Het vele groen gelegen tegen de heuvelachtige flanken zorgt voor de pure rust. Na het diner wandelen we nog even door de straten en komen dan weer uit aan de Moezel waar we op een bankje de zon steeds meer terrein zien verliezen.

Morgen op naar Koblenz!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ma:
    11 augustus 2021
    Vveel
  2. Henny:
    11 augustus 2021
    Prachtige omgeving en zulke mooie route's.
    Wens jullie nog veel..fietsplezier.
  3. Yvette:
    12 augustus 2021
    Wat weer een geweldige route en hoe mooi is de omgeving. Geniet ervan 👍😘🚴‍♀️🚴‍♂️ Liefs,
  4. Adrihenny:
    13 augustus 2021
    Wat een mooie route, weer heel anders dan Frankrijk
    Wij zijn ook 2 dagen wezen fietsen gisteren super weer,
    Vandaag meest licht bewolkt, temperatuur prima
    Jullie nog een fijne vakantie, en mooi fietsweer 😎😍 groetjes uit Putten
  5. Ma:
    15 augustus 2021
    Groeten en veel fiets plezier
    Ma rosendal