12,13, en 14 augustus naar Koblenz en terug naar Mulheim and der Mosel

15 augustus 2021 - Veldenz, Duitsland

Donderdag 12 augustus

Gefietst: 65 km + 4 in Koblenz

Bij de start van de dag trekken we onze lange fietsbroek en jack aan. Vandaag trekt de dauw samen met de temperatuur snel op.

De eerste tien kilometers trappen we makkelijk weg en de lange broek en het jack gaan snel uit. Het landschap en de dorpjes verschillen niet veel van elkaar, het een is iets spraakmakender als de ander.

Elke dag een paar korte stops, even de billen en benen wat rust en tijd voor de fotomomenten.

Koblenz is de stad waar de Rijn en Moezel samen komen. Prachtige oude stad met veel bijzondere gebouwen.Deutschen Eck (Duitse hoek) is een gedenkteken in Koblenz, hier volop toeristen.

Koblenz- uitzicht op het ruiterstandbeeld  keizer Wilhelm I

De kunstmatige landtong markeert de monding van de Moezel en de Rijn. De plek dankt zijn faam aan een replica van een groot monument, een ruiterstandbeeld, ter ere van keizer Wilhelm I. Aanvankelijk werd het in 1897 opgericht, maar na de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog werd het opnieuw opgebouwd in 1993, op het moment dat Oost- en West - Duitsland verenigd werden.

Vrijdag 13 augustus

Gefietst: Koblenz naar Mesenich 65 km

Warme dag, het jack en de lange fietsbroek blijven in de fietstas. Zelfde route terug alleen nu langs de andere kant van de Moezel.

Bij aankomst is er twijfel over de juistheid van het logeeradres, het adres is juist maar het lijkt een gewoon woonhuis. Eerst maar even een verfrissing in het dorpje, daar vinden we een pittoreske drink/eetgelegenheid, waar we bijkomen onder een druppelend druivenbladerdak. Dan toch weer een kilometer terug naar het opgeslagen adres, het blijkt juist. De oudere dame die opendoet vertelt dat haar zoon het regelt en zij belt hem. Zij brengt ons naar de kamer, en later blijkt dat de zoon een restaurant in het dorpje heeft. De houten trap brengt ons naar de kamer op de 1e etage, het uitzicht is prachtig over de wijngaarden en de Moezel en verderop de groene bossen en …een ruim balkon voor de was.

Overnachtingsplek Mesenich

Het huis ademt vergane glorie, tientallen ingelijste oorkondes van vele jaren geleden sieren de ruime hal. Onze fietsen staan in het oude wijn proeflokaal, de houten zitjes en de houten tafels zijn gevuld met plavuizen en omrand met hout en staan er verloren bij. Na de 60e jaren lijkt hier niets verandert.

Uitzicht vanaf balkon over de wijngaarden, Moezel en de bossen.

De Moseldames.... van even geleden;)

Zaterdag 14 augustus

Gefietst: Mesenich naar Mülheim an der Mosel - 70 km

Een korte rit brengt ons voor het ontbijt bij het restaurant van de zoon, het is verrassend goed en sfeervol, zoals de weergegeven op de website. Het verschil tussen de plek voor overnachting en het restaurant is wezenlijk, dat is wel een gemiste kans.

Ontbijt in restaurant zoon in het plaatsje 800m verder.

Ontbijt in restaurant zoon in het plaatsje 800m verder.

Aan alles komt en eind en vandaag trappen we de laatste 70 km van deze rit weg. Alle goede ingrediënten zijn aanwezig, het zonnetje, de prachtige Moezel,  en onze geweldige fietsen die ons brengen naar het eindpunt van deze Moezelreis.

En route...

De laatste korte lunchstop op een bankje kort langs de Moezel omringd door vele uitpuilende bramenstruiken, in het zonnetje waar vele fietsende vakantiegangers ons passeren.

Hotel zur Post - Mulheim an der Mosel

Bij aankomst in Mülheim geeft de uitbater aan dat de auto niet meer start. Een opstart met startkabels geeft niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk wordt de Mazda hulp service gebeld, deze komt een uur later met een grote gele hulpdienstwagen waar meerdere auto’s op kunnen. De auto word wederom aan de startkabel gelegd, en opnieuw gestart. Er blijkt iets met de verlichting en uiteindelijk wordt deze na een reset van de computergestuurde onderdelen verholpen.

Fijn, de invulling voor morgen blijft zoals gepland.

Zondag 15 augustus.

Van Mulheim an der Mosel naar Amersfoort. Hieperdepiep…..Marcel Draisma 60!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl