6- Vietnam 2022 | 17 tm vrijdag 23 december

22 december 2022 - Tân Thạnh Đông, Vietnam

• Zaterdag 17 december
  • Daimond Stars| Ben Tre naar Le vila de Coco | Ben Tre
  • gefietst 54 km

Vrijdagmiddag de 16e posten we het 5e  reisverslag. Maar omdat er vrijdagavond iets typisch Vietnamees aanschouwden willen wij dat natuurlijk met jullie delen!
Langs de staten veel mobiele eetkarretjes waarbij men eten afhaalt of een tentje waar je Vietnamese soep kunt eten.

De soep (Phở) bevat rijstnoedels, verse kruiden, en meestal rundvlees of soms kippenvlees. Na het serveren voegt men naar eigen smaak koriander, limoen, mungboon, taugé, en chilipeper toe.
Van dit nationale gerecht kunnen de Vietnamezen geen genoeg van krijgen; ze beginnen er s'morgens vroeg al mee!

Rondom het hotel gezocht naar een eetgelegenheid. Blijft lastig en na een lange wandeling komen we terecht bij het terras van het buurhotel.
Rechts en links voor ons aan twee lange houten tafels verschillende vriendengroepen die gezamenlijk eten en drinken.
Links aan de mannen tafel gooit men de lege blikjes bier na gebruik onder tafel.

we gooien het afval gewoon onder de tafel!we gooien het afval gewoon onder de tafel!

Foto: blikjes etc. na gebruik onder tafel!

Al eerder zagen we dit gebruik. Als je hierover vragen stelt dan krijg je grappig genoeg geen direct antwoord.
De Vietnamees geeft niet snel een mening!

Een veelvoorkomend beeld dat je tegenkomt als je door Vietnam reist, zijn de lokale vrouwen die de Non La, de Vietnamese hoed of kegelvormige bladhoed, op het hoofd hebben.
De hoed is zo bekend, dat het eigenlijk een nationaal symbool is van Vietnam en een hele populaire souvenir voor reizigers.
Non la vertaalt zich eenvoudig als ‘conische hoed’, maar ze zijn ook bekend als koeliehoeden, bladhoeden, oosterse hoed of rijsthoeden.

Non la hoeden worden over het algemeen geassocieerd met Vietnamese mensen die in de rijstvelden werken of boeren op het platteland van Vietnam.
Maar er zijn veel Vietnamezen die de traditionele conische nón lá-hoeden dragen.

het plukken van de lycee (Rambutan)

het plukken van de lycee (Rambutan)

Foto: plukken van de heerlijke Rambutan (lycee)

Lychees, beroemd om zijn roodachtige schil en heerlijke, gelei-achtige pulp, zijn in de zomer het meest geliefde fruit in Vietnam. Zoet, sappig, subtiel van geur, lychee wordt in Vietnam gekroond tot "Lucky Fruit", "Fruit of Love" of "Fruit of Romance".

In de omgeving van vele scholen zie je het alledaagse tafereel van in uniform geklede schoolmeisjes meestal verplaatsen zij zich met een soort van brommer over de hobbelige landweggetjes. Of achterop de scooter bij een ouder. Verschillende reacties, over het algemeen een enhousiaste 'hello', maar ook vele verlegen en verbaasde blikken.

Gert heeft al een aantal keren genoemd dat hij zijn haar wil laten knippen. De eerste stop blijkt een dames kapper en zij verwijst ons naar de herenkapper verderop. De jonge kapper werkt prettig en snel.

onderweg even langs de kapper...

Foto: Vietnamese knipbeurt

Op de lijst met behandelingen en tarieven zag ik zelfs grijze haren trekken staan. Wat men ook doet is de oren schoonmaken. Met een fel klein lampje schijnen ze de gehooringang bij en maken deze uiterste precisie vakkundig schoon.

Zaterdag 17 dec in de middag aangekomen in La Villa de CoCo in Ben Tre; prachtig verblijf! Ontvangst met drankje van de heerlijke kokosnoot.

bij aankomst natuurlijk een kokosnoot drankje

Foto: bij ontvangst een heerlijke kokosnoot

• Zondag 18 december
  • La Vila de CoCo | Ben Tre | verblijf 2 nachten

Zondag dec 18e een stukje in de buurt rond gereden, naast wat scharrige kleine verkooppunten langs de doorgaande wegen is er niet veel te beleven.

Bij het passeren van een kerk werden we uitgenodigd naar binnen te gaan. Geluisterd naar de repetitie voor de kerstuitvoering. Vrouwen willen mij aanraken als ze oefenen met het verlaten en binnen komen in de kerk, met in hun hand een klein lichtjepuntje.

ontvangsmap is stijlvol en duidelijkuitizcht zwembad La Villa de CoCo | Ben Tre

Foto 1: steilvolle ontvangst map van La Villa de CoCo in Ben Tre

Foto 2: uitzicht zwembad en prachtig groen omrand

Wat een goede verzorging van de lieve mensen van het onderkomen tijdens de finale wedstrijd Argentinie - Frankrijk met andere jonge gasten uit Frankrijk, Australie, Duitsland, Portugal van allerlei lekkers werd op de tafeltjes neergezet.
Beide avonden geweldig gegeten 'à la Mekong - Style' en dat voor € 6,00 een per maaltijd.

de eetgelegenheid bij La Villa de CoCo | Ben Tre

Foto: de eetgelegenheid met prachtige wandschildering en groen uit het plafond

afscheid bij La Villa de CoCo | Ben Tre

Foto: doorkijkje bij La Vila de CoCo in Ben Tre

• Ma 19 december
  • vertrek: La Villa de CoCo | Ben Tre naar Tri Tam Group | Ben Luc
  • gefietst: 65 km | 33 graden

vertrek La Villa de CoCo | Ben Tre

Foto:  ochtend van vertrek bij La Vila de CoCo in Ben Tre

Maandagochtend naar Ben Luc, we waren al eerder in deze stad en kiezen nu voor een ander hotel. In de avond eten we op een paar km afstand Sushi voor de afwisseling.

• Dinsdag 20 December
  • Ben Luc naar Saigon (HCMS) | La Vela Saigon Hotel
  • 38 km gefietst

vertrek hotel Ben Luc

Foto:  ochtend van vertrek bij Hotel Ben Luc

Er bekruipt je toch een apart gevoel met de laatste dagen van de reis in het vooruitzicht. Enerzijds de ongelooflijke  ervaringen van deze Vietnam trip, maar ook een heerlijk vooruitzicht weer in NL te zijn en alle dierbaren weer te zien.

Goodbey Ben Luc, na een ontbijt en koffiestop langs de route naderen we Saigon. Het is een hele uitdaging een leuke koffiestop te vinden.

20221220_072639

Foto: onderweg, wat een hoorn!

De broeierige drukte van de stad is ernorm, de ongelooflijke hoeveelheid scooters die aan alle kanten om je heen razen, het onafgebroken gezoem, alle bijbehorende geluiden.  Als deze hoeveelheid scooters auto's waren .....Met het vervelende en pijnlijke gevoel van de luchtveruiling van Long Xuyen nog in het achterhoofd kijk ik niet heel erg uit naar Saigon ( Ho Chi Minh stad).

20221220_093822

Foto: druk met parkeren bij de Chinese Wijk in Saigon.

Vandaar dat ik 2 mondkapjes over elkaar heen draag. De navigatie moet ons naar het hotel leiden maar raakt overstuur van de hoge bebouwing. De verbazing bij de bewoners van twee fietsers met bepakking en Hollandse vlaggetjes die door de piepsmalle kronkelige straatjes zwerven. Na wat omzwervingen bereiken we het gloednieuwe hotel. Na incheck en installatie op naar het zwembad op de 25e verdieping.
Wat een een spectaculair uitzicht over de stad Saigon met 9 miljoen inwoners.

Al met al viel het mee; niet veel gehoest en geen pijn aan de luchtwegen in Saigon.

Een miljoenen stad aan je voeten. Die voetjes hebben al heel wat kilometers weggetrapt!

wat een ervaring.....zwembad op de bovenste etage van La Vela Saigon

Foto: La Vela Saigon vanaf de 25e verdieping.

Het Vietnamees is echt een moeilijke taal. Eerst werd het net zo geschreven als het Chinees, in karakters dus. Later schreef men met de letters van het alfabet zoals wij dat kennen.

Maar het moeilijke van de taal is dat één en hetzelfde woord heel verschillende betekenissen kan hebben. Dat ligt aan de manier waarop je het uitspreekt. Om te weten hoe je het woord moet uitspreken, staan er allerlei accenttekens op de letters. Het Vietnamees noemen we een toontaal en er zijn zes tonen om een woord uit te spreken.

Vandaar dat men zo vals zingt, volgens Gert. Langs de kronkelige wegen hoor je regelmatig van ver het Karaoke gezang; één van de favoriete bezigheden van de Vietnamezen, naast het lekker lui in de hangmat liggen.

Ho Chi Minh stad begin van de avond

Foto: avond in HCMC

• Woensdag 21e december
  • Saigon naar Huong Zen Ecolodge.
  • 35 km gefietst
  • totaal 1080 km

vertrek La Vela Saigon | HCMC

Foto: vertrek bij la Vela Saigon

Ontbijten, uitchecken en de fiets uit de parkeerkelder halen, nog even een fotomoment voor het hotel en dan volgt de laatste fietstrip naar het start/ eind hotel van de Vietnam trip.

Als tussen punt heeft Gert in de navigatie de Cathedrale de Notre Dame gezet. Chapeau voor Gert! Al zijn voorbereidingen  met het navigatie werk, de gemaakte routes ca. 20, daar zit menig uur werk in!  Zonder goede navigatie en routeplanning ben je hulpeloos verloren; het is een must!

Saigon Notre Dame Cathedral, gebouwd tussen 1863 en 1880 door Franse kolonisten, is een van de weinige bastions van het katholicisme in het grotendeels boeddhistische Vietnam. Momenteel vol in de steigers en helaas gesloten, is een van de architecturale wonderen van Ho Chi Minh City. Het is uitsluitend gebouwd met materialen die uit Frankrijk zijn geïmporteerd en is een van de meest populaire bezienswaardigheden om te zien in Ho Chi Minh City.

Basiliek de Notre DamBasiliek Notre-Dame van Saigon

Basiliek Notre-Dame van Saigon

Foto: de beroemde Notre Dame Saigon

Dan heel langzaam wordt het steeds  rustiger en laten we de drukte en hektiek van de miljoenen stad achter ons.  De start in de ochtend was steeds vroeg, rond 06:00 uur eruit en tegen 07:00 uur op de fiets. Men heeft hier een ander leefritme, vroeg op en vroeg erin; om 18:00 is het donker. Daaraan hebben wij ons aan aangepast. Er waren nachten bij dat we bijna 10 uur sliepen.

• Woensdag 21 en donderdag 22 december

De laatste twee dagen in Huong Eco Resort maken we fietstassen, schoenen en fietsen schoon. En natuurijk zoeken we wat verkoeling in het het zwembad.

Donderdagochtend de laatste Vietnamese fietskilometers naar Thú Dâu Môt voor een ontbijtje. Bij toeval fietsen we langs een pottenbakkerij en kijken daar nog even rond.

keramiek verwerken in stad Thu da Mot

Foto : produktie keramiek in loods Thú Dâu Môt

Verder zijn we op zoek naar cadeautjes voor het thuisfront maar dat valt niet mee. In de middag het demonteren van de fietsen. Zwaardere onderdelen van de fiets gaan in het koffertje. De lichtere artikelen met de gedemonteerde fiets gaan in de in het hotel achtergebleven fietsdoos.

• Vrijdagochtend 23 december 05:30  Vietnamese tijd

Staat het busje klaar voor de autorit naar het vliegveld. 09:20 Vertrek naar Parijs. Een overstap van 3 uur in Parijs en dan tegen 22:00 uur landen we op Schiphol en zien we Marcel weer! Fijn weer thuis te zijn!

Allemaal heel erg dank voor jullie bijdrage en geweldige reacties. Héle fijne feestdagen en veel liefde, geluk en een super nieuw jaar!

Chúc mừng Giáng Sinh.

♡ Liefs en tot gauw,

Gert & Heline

1. Wim Jansen:
    22 december 2022
    Hoe snel gaat de tijd. Je gaat en komt weer terug. Wat je aan deze reis gaat overhouden zijn prachtige herinneringen. Als foto's e video's, maar ij hoofd en hart de geuren, het stof, het lawaai, de lieve mensen. Ik ben heel blij dat ik mee heb mogen reizen. Veel dank daarvoor. Tot slot wens ik jullie een goede vlucht en een veilige terugkeer. En natuurlijk mooie Kerstdagen. Kort daarna moeten we contact hebben over het appartement. Hartelijke groet van mij
  2. Adrihenny:
    22 december 2022
    Heline &Gert ,zo te zien hebben jullie een hele mooie reis gemaakt en er van genoten. Wij wensen jullie een veilige terugreis .en prettige feestdagen. Gr Adri & Henny
  3. Marten en Tjerk:
    22 december 2022
    Lieve mensen, wat kan men in relatief korte tijd een heel andere wereld dan de ‘onze’ leren kennen. Wij hebben het genoegen gehad ‘met jullie mee te reizen’ en daardoor ook, een beetje, Vietnam leren kennen op een andere manier dan wat we nog weten van de oorlog. Wat een prachtige ervaring voor jullie en een voorrecht voor ons om mee te kijken! Fijne laatste dagen en een goede thuisreis!
  4. Günter en Cisca:
    22 december 2022
    Nou Gert en Heline, wij hebben genoten van jullie reisverslagen.
    Wat jullie in een korte tijd allemaal gezien en meegemaakt hebben van de andere “wereld”.
    Wij vonden het prachtig om mee te mogen genieten van jullie reis.
    Nu nog even de vlucht naar huis! Wij wensen jullie fijne feestdagen en tot snel ziens.
    Günter en Cisca.
  5. Ingrid Lohmann:
    23 december 2022
    Wat een mooi avontuur en heerlijk om te lezen. Mooie feestdagen thuis en gezond sportief 2023.
  6. Ingrid Hooijer:
    28 december 2022
    Hoi Gert en Heline, heb genoten van jullie reisverslag en héél herkenbaar. Wordt nu al moe van al dat fietsen🤣🤣. Wij hebben Vietnam op een andere manier ontdekt maar ontzettend genoten van dit land , de mensen , de natuur en de historie. Héél bijzonder!!.
  7. Mieke Kraaijenhagen:
    28 december 2022
    Gert en Heline, wat een prachtige reis en ik heb genoten van de complete verslaglegging van verhalen, foto’s en video’s hiervan
    Je krijgt een beetje een beeld van Vietnam, zo anders dan Europa.
    Welkom terug in ons koude kikkerland.