2- Vietnam 2022| Dinsdag 29 tm Vrijdag 2 december

2 december 2022 - Hưng Phong, Vietnam

• Dinsdag 29 -11
  • Saigon- Huong Sen - Ecolodge

Het is inmiddels donker als we met de fiets naar een sfeervol restaurant op ongeveer op 1,5 km afstand van het hotel rijden.

Aan de rand van het terrein direct aan de drukke tweebaansweg staat een mobiele karretje met een piston koffiemachine.
Daar dronken we vanmorgen op weg naar .... de allereerste pure pittige Vietnamese koffie.

Vietnam kent een vrij rijke koffiecultuur. Er worden veel goede koffiesoorten verbouwd in Vietnam.
Daarna testen we de traditionele verkoelende variant van de Vietnamese koffie 'ca phe sua da', koffie met gecondenseerde (Hollandse) melk en veel ijsblokjes.

Af en toe stopt een auto of scooter, de bestuurder draait zijn raampje open, besteld een (ijs)koffie en vervolgt zijn weg. Het nette daarachter gelegen restaurant is van een jonge eigenaar en hij verwelkomt ons gelijk.
Het ontcijferen van de menukaart is een uitdaging op zich. Een vertaalapp op de telefoon biedt deels uitkomst.

Aan aandacht geen gebrek. Een enkele jonge Vietnamees spreekt Engels en adviseert graag over de menukaart. Verbazing alom over de fietsreis, hij geeft het advies dat we visgerechten op Phu Quoc moeten eten.

Dat gaan we zeker doen!
Vietnamezen zijn het grootste deel van de dag bezig met eten. Overal langs de wegen zie je eten en ruik je etensgeuren.
Vanuit het voorste deel van het huis verkoopt men hun waar. Ondernemend volkje die Vietnamezen.

Na de maaltijd fietsen we in het donker terug naar het hotel, pakken de fietstassen in en gaan op tijd naar bed.
Morgen start het fietsavontuur.

• Woensdag 30 november
  • En route... 55 km naar Ben Luc

Huong Sen Eco Lodge | 30 december 2022

Foto: vertrek Huong Sen Ecolodge

Steevast maken we s'morgens bij vertrek een foto. Dus op zoek naar een fotograaf. Door de warmte is er een ander leefritme men is in de vroege ochtenduren al aardig productief. Eerst volgen we een stuk de rivier, de route is onverhard, klei met kiezels, keien en grote gaten gevuld met water; een zware, hobbelige start.

Na enige tijd rijden we weer verhard en worden we omringd door een mierenhoop van vooral scooters en brommers; het vervoersmiddel bij uitstek. Het is grappig te zien wat men er allemaal op vervoert. Werkelijk alles!
Een moeder met 4 schoolkinderen, een man die honderden zakjes chips van A naar B brengt, eieren, kippen, plastic artikelen zakken met grond, een hond, noem het maar op... alles kan!

Oversteken is een lastige missie met een onophoudelijke stroom van snorrende scooters. Je vraagt je af, waar gaan zij allemaal heen! Tegen het verkeer inrijden is hier de normaalste zaak van de wereld, oppassen dus... voor tegengesteld verkeer!

20221130_082743

Foto: weer op de fiets na een broodje Bahn Mi

Zittend op een klein plastic stoeltje bij een stalletje langs een drukke weg eten we als ontbijt een broodje Bahn Mi. De fietsen passen precies op de stoep als de deur erachter opeens op een kier gaat en we een man met een gulle lach, maar zonder benen op de grond zien zitten.
Wat zijn de verschillen enorm groot.

Het gemiddeld maandinkomen in Vietnam is €170,00 bruto.

BenLuc is geen bijzondere plek, we wandelen wat door de straten, en aan het begin van de avond eten we een hapje bij een soort van bbq restaurant.

• Donderdag 1 December - 63 km
  • Ben Luc- Cherry hotel naar
  • Mekong Delta - ( Ben Tre) Ut Trinh homestay

07:00 vertrek... de start is nog in de drukke stad.

Cherry hotel Ben Luc |  1 december 2022

Foto: vertrek Cherry Hotel| Ben Luc

Na een aantal veerboten komen we in een omgeving waar van alles verbouwd wordt.

Buiten de bebouwde kom landerijen met rijst, en een soort groene hoge cactusplanten waaraan prachtige rode vruchten (Drake fruit ) hangen. Pitahaya's hebben een zoetzure smaak die lijkt op de smaak van de peer. Er is een rode of gele variant ovaalvormige van vorm met grote, platte schubben die aan de bovenkant groen gekleurd zijn.

Velden vol drakenfruitcactussen.

Foto: velden vol drakefruit (pitahaya)

Vietnam is na Thailand de grootste exporteur van rijst (c'om ). Het laat zich dus niet raden wat een belangrijk basiselement van de Vietnamese keuken is.

Beduusd, stoïcijns, verbaasd, verlegen, een enthousiast héllo; een van de vele reacties die wij teweeg brengen bij de goedlachse bevolking.
Via smalle betonpaadjes omgeven door een immense massa van palmgroen en waterwegen... je denkt hier kan het niet zijn en dan na een aanwijzing van een buurtbewoner is daar het logeeradres Ut Trinh in Ben Tre.

20221202_071947

Foto: smalle onverharde paden,  wel bukken voor de overhangende palmtakken!
Pas bij binnenkomst zie je de charme van het verblijf. Veel hout werk, authentiek....nou ja....de foto's spreken voor zich! Na installatie in de sobere nette kamer, waarbij de douche en toilet buiten is roept een van de medewerkers dat de lunch klaarstaat. Wat een heerlijke verrassing!

20221201_153522

Foto: Ut Trinh homestay in Vĩnh Long

Enkele uren later worden we verwacht bij de kooklessen. Een Vietnamese dame instrueert ons hoe we de rijstloempia's raspen, vullen en vouwen. Samen met een Amerikaans/ Duits koppel uit Brooklyn bereiden we een Vietnamese omelet (Bahn Xeo) gevuld met garnalen en wat groentes. De wok wordt heel erg verhit en dan giet je langs de bovenste rand ( helemaal rondom) het eier mengsel erin.

De deksel gaat even op wok, dan gaan de groentes etc. erbij en werk je de eierkoek los van de pan. Vervolgens vouw je de ene helft op de andere.

Loempia vulling maken

Foto: instructies bij de kookles Ut Trinh homestay

Het stel heeft een Vietnameese gids ingehuurd voor hun reis door Vietnam.
Aansluitend eten we samen op de veranda de heerlijke maaltijd.

De Amerikaanse dame vertelt dat ze Amersfoort kent, ze heeft lang geleden haar cello in ons stadje laten bouwen. Haar ouders kenden iemand die in de politiek zat, later weet ze zijn naam te herinneren;  het was Jan Terlouw.
Yes, wat een super avond!

• Vrijdag 2 december
  • Ut Trinh in Ben Tre naar .....Coconut homestay - Mo Kay Nam Ben Tre
  • Gefietst 58 km.
  • Vertrek 07:00 uur

Kokosnoot is een steenvrucht.

Foto: Kokosnoot, vandaag draait alles om deze noot!

Kokosmelk bad....verwerking van de kokosnoot

De kokosnoot is een steenvrucht van de kokospalm. We zijn in het Mekka van de kokosnoot!!
Op de route noten in de bomen, op het erf, in de berm, in trailers, bij bedrijfjes waar het verwerkt wordt! De noot wordt gekraakt en hoe!!

Verwerken van kokosnoten

Foto: verwerken kokosnoot, wat een handwerk.

Prachtige groene route, wisselend  ondergrond op het terrein en van eiland naar eiland- vier keer een oversteek met de veerboot. Door een aangename windbries is de warmte goed hanteerbaar.

Even een stop op een splitsing.

Foto: langs de route

20221202_090950

Foto: oversteek met de pont Ben Tre

Heerlijke afsluiting van de dag - Coconut homestay heeft een zwembad. Na een warme, intensieve dag lekker voor de spieren en het lijf.

1. Cisca v Brakel:
    2 december 2022
    Wat een mooie belevenis.En hele mooie foto’s Zo kunnen wij ook mee genieten.
    Genieten jullie maar lekker.Gr van ons
  2. Yvette:
    2 december 2022
    Hallo lieverds, wat een mooi verslag en bijzondere foto's. wij genieten met jullie mee. liefs, Marcel en Yvette
  3. Yvette:
    2 december 2022
    wij hebben net ook met veel plezier de video's bekeken, dan komt het nog wat dichter bij. Geweldig!!!!!
  4. Henny:
    3 december 2022
    Weer erg genoten van verslag en de mooie foto’s.
    👍🏼😊🌴🌴
  5. Tineke en Ed:
    4 december 2022
    Top veel plezier nog fijne reis verder we genieten mee
  6. Marten en Tjerk:
    4 december 2022
    Lieve mensen, wat een prachtige verhalen, wat een onvergetelijke indrukken! De natuur lijkt mij overweldigend: al die vormen en intense groene kleuren. Mooie mensen ook die zoveel hebben meegemaakt en bijna een naïeve vriendelijkheid uitstralen. Jullie genieten! Ik kijk uit naar de volgende aflevering. Stay safe!
  7. Marten Van Riessen:
    4 december 2022
    Wat krijg je toch een mooi beeld van Vietnam door jullie verhaal en de foto’s! Kijk goed uit bij het oversteken!