4- Vietnam 2022| Woensdag 7 tm maandag 12 December

• Woensdag 7 dec
  • van Sojo hotel - Haugh Ghiang naar Rach Giá - ferry naar Phu Quoc
  • Serene resort op Phu Quoc

Sojo Hotel |

In de thuis gemaakte routeplanning na 62 km overnachten in Rach Ghia maar....de route verloopt soepel vnl. over provinciale wegen.

Daardoor arriveren we rond 13:00 in de kustplaats Rach Ghia waar vandaan de ferry 50 minuten later vertrekt, we besluiten mee tegaan.
Gelijk staat er een mannetje naast ons die zijn kaartje wil verkopen. Wij gaan er niet op in en kopen aan de balie een kaartje. Het blijkt de snelle ferry, die ons in 02:30 naar Phu Quoc brengt.  Elke Express-boot heeft een capaciteit tot 680 passagiers.

FerryGeef eens gas!

Kaart Phu Quoc

Phu Quoc: een 'smaragdgroen eiland' met poederwitte stranden, turquoise wateren, palmbossen, bergen en watervallen.

Dit Vietnamese eiland ligt dicht bij de kust van Cambodja in de Golf van Thailand en de helft van het eiland is een prachtig nationaal park. Afgezien van de ongelooflijke natuur en paradijselijke stranden, is het ook de thuisbasis van drukke markten en unieke voedselproducten; de beroemde vissaus.

Aangekomen in Phu Quoc boeken we een kamer bij een resort in de direkte omgeving van de ferry. Door opgelegde aanpassingen van de overheid t.a.v. vluchtwegen werken de mannen op de eerste etage aan het gebouw.

Serene resort |Phu Quoc Serene resort |Phu Quoc

Als enige gasten logeren we in een van de vrijstaande huisjes. Na een sociaal talk nemen we een duik in het zwembad, het is inmiddels donker en er valt klein spatje regen.
Nadien proberen we bij een van de foodstalletjes in de omgeving nog wat te eten, maar dat lukt niet.

• Donderdag 8 december
  • Phu Quoc | Serene resort naar Golden Topaz resort.

De volgende ochtend touren we naar de andere kant van het eiland. Het eiland is qua uitstraling een verlengstuk van Vietnam; overal krakemikkige verkoopstalletjes langs de straten van de lintdorpen.

Dinh Cau | Phu Quoc

Foto: Dinh Gau| Phu Quoc

Ruim voor 09:00 bezoeken wij  een parelbedrijf, gastvrouwen leiden je in een rap tempo rond en overladen je met informatie. Haar collega gastvrouw ook met headset en gasten praten door elkaar heen en zijn daardoor zeer slecht te volgen. Erg interessant, veel bezoekers en natuurlijk verkoop daarbij.

In de voorbereiding kozen we voor Golden Topaz Resort. Bij aankomst blijkt het een klein mooi en goed onderhouden, compact resort met zwembad; goede fotografie loont zeker! Ook daar werkzaamheden/ under construction ten aanzien van vluchtwegen.

Golden Topaz resort | Phu Qouc

Foto: Golden Topaz Resort

• Vrijdag 9 december / Zaterdag 10 december
  • Phu Quoc | Eco Resort

Na de checkout bij Golden Topaz naar de pepperfarm in het midden van het eiland, maar deze blijkt niet toegankelijk. Rustige goede brede wegen gelegen in een groene omgeving. Met als krachtige tegenhanger de oranje/ terracotta kleurige aarde.

20221209_091726

Foto: het groene binnenland van Phu Quoc

Phu Quoc schijnt schitterende stranden te hebben, dus op zoek naar een locatie met strand.
We boeken twee dagen bij Phu Quoc Eco Beach Resort incl. prachtig strand, palmbomen en zwembad.

Eco beach resort1000001869

Foto: Phu Quoc Eco Beach Resort

• Zondag 11 december
  • Phu Quoc Eco Beach Resort - Serene Resort - Kabelbaan
  • Totaal 69 km gefietst

20221211_075536

Foto: vertrek Eco Beach Resort

Vroeg op pad, eerst naar het Serene resort gelegen vlakbij de ferry zuid oostelijk gelegen. De fietstassen laten we daar na 22km fietsen achter.
Op naar het meest zuidelijkste puntje van het eiland, wederom een rit van 22 km. Daar bevindt zich de langste non-stop kabelbaan ter wereld! Je legt in een kwartier de acht kilometer af naar het zuidelijker gelegen Pinneacle Island.

20221211_134355

Foto: vanuit kabelbaan zuidelijkste punt eiland Phu Qouc

Met 30 personen in een cabine zweven over de eilanden en het turquoise water met de kleurige vissersboten, mangrovebossen en koraalriffen; de rit over de zee is prachtig.
Bij aankomst allerlei eet- en drinkgelegenheden en een zeer ruim opgezet waterpark.

20221211_123510

Pas om 13:30 (na lunchtijd) vertrekt de kabelbaan terug.
De omgeving rondom de kabelbaan op het vaste land is een prachtig immense groot bouwproject  opgetrokken in Franse stijl met brede straten, gietijzeren balkonnen. Maar ook een kopie van de Londense 'Big Ben' en een in aanbouw kopie van de 'Opera House' - Sidney Australië. Kosten nog moeite gespaard en het is opvallend netjes en schoon.

Zuidelijkste puntje bij de kabelbaan.

Het is een warme dag en over het algemeen fietsen we niet op dit tijdstip van de dag. De route is langs een doorgaande grote weg, op het eiland Phu Quoc rijden beduidend meer auto's, dan op het vaste land. Voldaan van de dagen op Phu Quoc een frisse afsluiting in het zwembad.

• Maandag 12 december
  • Veel wind, woelige zee
  • Ferry van Phu Quoc | Rach Giá
  • Rach Giá naar Long Xuyên

06:37 vertrek Serene resort naar de ferry

Foto: vertrek Serene Resort

Rond half zeven richting de ferry die ons in 2,5 uur naar het vaste land naar Rach Giá brengt.
Vertrektijd is 07:10. Doordat de ticket verkoopunten gisteren aan het einde van de dag niet mee geopend waren, zijn deze gisterenavond online aangekocht. Altijd spannend of het goed gaat!

Vertrek 07:10 naar Rach Gia

Foto: ferry naar Rach Giá

Rest ons nog een traject van 60 km op de fiets. In een rechte lijn rijden we naar de drukke stad stad Long Xuyên, waar we een kamer boeken aan een zéér drukke straat. Onderweg een paar keer een verkoelende drink stop.

Het was een hele lange dag en beide slecht geslapen afgelopen nacht. Eigenlijk toe aan even niets maar….eerst de fietswas van twee dagen en Gert zorgt voor het ophangen van de waslijn. Dit gaat niet erg gemakkelijk; de waslijn stort een aantal keer in. Er is niet goed bevestigingspunt punt  in de kamer te vinden. Uiteindelijk zorgt een houten kledinghanger ervoor dat de lijn klem blijft zitten.

Het is lastig een tentje te vinden waar we wat kunnen eten. We doolen wat rond in de buurt, vinden niet wat Google maps aangeeft, dus maar weer verderop.

Het avondmaal is een soort van rijstvel met wat groene vulling en wat onbeduidende stukjes vlees of tofoe.

Helaas heeft mijn telefoon een vochtprobleem en kan niet meer opladen. Eens even kijken hoe dat afloopt?

Avond in Long Xuyên net na 18:00 uur

Foto: avond in de drukke stad Long Xuyên

Het verslag moet ik afmaken op mijn telefoon maar de batterij is bijna leeg, dus hou ik het hierbij!

1. Wim Jansen:
    12 december 2022
    Je kunt plannen zoveel je wilt, maar het toch net even anders. Maar dat hoort bij dit avontuur. Heel mooi en prachtige foto's.
  2. Cisca v Brakel:
    12 december 2022
    Het is fantastisch wat jullie allemaal meemaken. En dat het niet allemaal volgens planning gaat is niet erg. Zulke mooie fotos!
  3. Yvette:
    12 december 2022
    zonder avontuur zou het ook saai worden. `jullie zijn kanjers, dank voor het mee genieten.
  4. Tineke en Ed:
    12 december 2022
    Wat een mooie foto’s en fantastisch reis
  5. Henny:
    12 december 2022
    Wat één belevenissen weer, mooi!!!!
    Nog veel plezier.
  6. Marten en Tjerk:
    14 december 2022
    Goedemorgen lieve mensen, jullie ‘leven’ een fantastische reis in een land zo anders dan het onze. Ook door het fietsend verplaatsen zie je en beleef je alles heel anders dan bijvoorbeeld wanneer je reist met de auto. Op deze manier worden alle zintuigen ‘aan het werk’ gezet.
    Wat een prachtige foto’s ook weer, vooral die met al die bootjes. En dan nog al die verhalen die er bij terugkomst op ons wachten! Genieten maar en stay safe! Hartelijke groet,