1- De eerste dagen Vietnam | Zaterdag 26 tm Dinsdag 29 november

• Zaterdag 26 &  zondag 27 november 2022
  • Amersfoort

04:30 Tring, tring....de intercombel gaat, Marcel meldt zich.

De Iveco bus wordt gevuld met rugzakken, koffertjes en twee op maat gemaakte fietsdozen van ca. 23 kg per stuk. Op de zitting in de cabine ligt een feestelijk ingepakt cadeautje! Zo lief!! Het is nog donker maar de glinstering van verlichting geeft sfeer in de cabine en er is gesprekstof genoeg.

Dankbaar voor zijn bereidwilligheid nemen we afscheid op Schiphol.... tot 23 december Marcel.

Na een soepele incheck naar het loket van bijzondere bagage voor de fietsen; 09:30 de vlucht naar Parijs.
Na de overstap taxiet rond 14:00 het vliegtuig vanaf Charles de Gaules - Parijs met enige vertraging naar Ho Chi Minh stad ( Saigon).
Bij aankomst in Ho Chi Minh staan zo'n 10 lange rijen mensen naast elkaar bij de paspoort controle, nog even geduld.....

Koffers afgehaald, de dozen met fietsen zijn goed aangekomen; wat een opluchting! Eerst geld gewisseld. Bij het verlaten van het luchthaven gebouw staat een dame met een bordje met onze namen erop te zwaaien. Ze wijst ons de route. Naast haar 3 rijen dik Vietnamezen op lage plastic stoeltjes die wachten op iemand.... zo jammer- dat ik dat fotomomentje gemist heb.

Het busje rijdt voor, de fietsen gaan boven op de stoelen; net als in Thailand.

20221127_034623

Foto: zelfs na versturen van de afmetingen en een foto van de fietsdozen komt er een de bus vol met stoelen!

Annie, de contactpersoon van het hotel overhandigt de Sim kaarten en vraagt en vertelt het een en ander.
De busrit duurt ongeveer een uur. Het hotel waar we de aankomende dagen verblijven is zo'n 25 km van Ho Chi Minh stad.
Het bijbehorende restaurantje tegenover het hotel ligt langs de rivier de Son Sai Gon. Na een kleine verfrissing en hapje halen wat slaap in.

Je voelt je en ziet er niet op z'n voordeligst uit na een overnachting in zo'n vliegtuigstoel.

20221127_190419

Foto:  ingang Huong Sen Ecoresort

• Maandag 28 en dinsdag 29 november - 38 graden.
  • Saigon (Ho Chi Minh) - Vietnam

Beide dagen delen we nagenoeg hetzelfde in. In de ochtend fietsen we naar de nabij gelegen stad Thu Dau Mot, maandag een route van zo'n 15 km en dinsdag 25 km.
De eerste dagen gebruiken we om een beetje wennen aan het klimaatverschil, de luchtvochtigheid is 63 %, met een temperatuur van 38 graden.

En dan het ontbijtje - Bahn Mi-  ( wat letterlijk 'brood' betekent) is een stokbroodje met een combinatie van het beste van twee werelden: de Franse baguette met verse kruiden, groenten en vaak buikspek uit Vietnam. Wij kiezen voor een variant met een ter plaatse gebakken ei. Vietnam was ooit een Franse kolonie.

20221128_10513720221128_110618

Recept Bahn Mi

Foto 1:  een kijkje in een Bahn Mi kraampje

Foto 2: een Cola met een potje Jasmijn thee met ijsklonten. Het potje thee of een glaasje thee serveert men er altijd bij

Foto 3:  om eens te testen recept van een broodje Bahn Mi

Je merkt dat we door een gebied fietsen waar weinig westerlingen komen. In ieder geval wij zien ze niet.

Menig maal klinkt een spontaan hello..., van de goedlachse gastvrije Vietnamese bevolking. Beide dagen wandelen we over een markt waar je werkelijk van alles kunt kopen. Ongelooflijk, de scooters rijden overal tussendoor. De ruimte tussen de uitstalling van produkten is niet zo breed maar dat maakt de scooterbestuurder niet uit.

Vietnam heeft bijna 85 miljoen inwoners en de munteenheid van dit land is de Dong, 1 Euro is VND 25.000. Er wordt alleen betaald met papiergeld, er zijn nog wel munten in omloop maar de kans dat je die krijgt is nihil.
Het verkeer komt chaotisch over, maar uiteindelijk zie je zelden een botsing.
Je ziet allerlei voertuigen rondrijden, maar ze hebben één ding gemeen een goedwerkende claxon; die de betekenis heeft van 'ik kom eraan'.

Druk en stoffig langs de weg.

Foto: verkooppunten ( kraampjes) langs de doorgaande wegen

De scooter, brommer en motor is verreweg het populairste vervoermiddel; die tevens  gebruikt wordt als transportmiddel. Het gevaar op de weg komt van loslopende kippen, honden en het slechte wegdek.

Morgen verlaten we het hotel en start de fietsreis. De fietsdozen en koffertjes laten we hier achter.

1. Marten Van Riessen:
    29 november 2022
    Het is net of de reis zelf meemaakt. Leuke schrijfstijl
  2. Marten en Tjerk:
    29 november 2022
    Goedemorgen lieve vrienden, we hebben net de koffie ‘achter de knopen’ en lezen jullie eerste reisverslag. Wat een mooie manier om jullie te volgen. Prachtige foto’s en dito verhaal. Mooie verteltrant: we worden even bijgepraat over de Vietnamese leefstijl. Ook mooi om te zien dat jullie lekker in de zomerkleding rondlopen terwijl hier de ‘kachel snort’. Jullie kunnen met deze reis weer een nieuwe ‘ervaring’ bijschrijven. Heel benieuwd naar het vervolg! Stay safe! Hartelijke groet.
  3. Yvette:
    29 november 2022
    Hallo lieverds, dank voor eerste verslag en foto’s, wat ongelofelijk bijzonder weer wat jullie meemaken. Wij genieten mee.😃👍😘🚴‍♀️🚴‍♂️
  4. Wim Jansen:
    30 november 2022
    Het aavontuur is begonnen. Ik reis met jullie mee.
  5. Henny:
    30 november 2022
    Lieve Vriendjes, wat een ervaringen weer en wat ‘n mooie foto’s
    Heel leuk om jullie zo te zien, ik geniet mee!!!
    Goeie reis verder 🚲🚲 😘🤗👍🏼
  6. Tineke en Ed:
    30 november 2022
    Wat een fantastische verslag en foto’s we genieten er van
  7. Adrihenny:
    2 december 2022
    Wat een geweldige reis maken jullie weer
    En wat gezellig al die kraampjes langs de weg
    Lekker smullen
    Lieve groetjes Adri en Henny