2. Italië 2022 17- 18- 19 juni- Alle wegen die naar Rome leiden.

21 juni 2022 - Rome, Italië

• Vrijdag 17 juni 2022- 33 graden
  • Van San Miniato naar Strove  Via XVII Marco 22- 64 km

De start geeft wat vertraging. De eigenaar van de accommodatie is enigszins verlaat, waardoor het vertrek later is als gewenst.

Na een aantal kilometers klimmen parelen de druppels zweet langs het lijf, de hoge temperatuur speelt ons nu al parten. De route naar de eerste high-lite is San Gimignano. De glooiende weg naar het stadje is lang, steil en afmattend. Halverwege de klim een korte stop, even op adem te komen. Eenmaal in het centum aangekomen, rusten we eerst een tijdje uit. Gert blijft bij de fietsen, op het Piazza del Duomo. Ik maak een wandeltour van 20 minuten door de prachtig oude stad met de vele adelijke torens. De stad is bekend om het feit dat de skyline nagenoeg niet veranderd is sinds de Middeleeuwen. De veertien middeleeuwse torens hebben het dorp de bijnaam “Manhattan van de Middeleeuwen” gegeven.

We volgen deels de Francigena route, de weg van de Franken een oude pelgrimroute en de Strada Bianca. Tegen 18:00 uur met hier en daar wat regendruppels en gerommel van het onweer arriveren we uitgeput op het eindadres.

De uitbater zorgt voor een verfrissend drankje op het binnenplaatsje. Hij maakt zich zorgen over het temperatuur; deze hoge temperaturen zie je meestal in de maand juli en augustus.

Restaurant van ons verblijf in Strove

Nog even over deze pelgrimsroute - de Via Francigena is de middeleeuwse weg die het Engelse Canterbury verbond met Rome. De route loopt achtereenvolgens door Engeland, Frankrijk, Zwitserland en uiteindelijk Italië. In het jaar 900 werd deze route voor het eerst beschreven en vandaag de dag is ze een onderdeel van het Europese culturele erfgoed. Jaarlijks trokken tienduizenden pelgrims langs deze route zuidwaarts naar het graf van de apostels Petrus en Paulus in Rome.

• Zaterdag 18 juni
  • Met de fiets van Strove naar Siena - 20 km
  • van Siena met de trein naar Rome
  • Rome station- Rome - Ibis Roma Style Vintage, 12 km van het stadscentrum.

Door de hoge temperaturen zijn we genoodzaakt de route aan te passen. Als we de voor de boeg liggende routes gaan uitvoeren is er geen uitwijkmogelijkheid een trein te pakken.

Eerst op de fiets naar het 20 km verder gelegen Siena, deze route is goed te doen mede doordat we om het uur te stoppen en wat te drinken.

Siena- een kop cappuccino en iets lekkers van de patisserie. Na wat onderzoek besluiten we met de trein naar Rome te nemen en daar een onderkomen te boeken. De Garmin routeplanner leidt ons via het Piazza del Campo, het hart van Siena - in 20 minuten deels lopend en deels fietsend- slingerend tussen de vele toeristen door naar het station van de prachtige middeleeuwse stad Siena.

In de trein meerdere fietsers, een oudere Belg en twee jonge Duitsers- die om verschillende redenen ook naar Rome gaan. Alle 3 de al eerder geboekte en betaalde onderkomens op het fietstraject naar Rome annuleren we. Tijdens de treinreis proberen we een onderkomen te boeken. Bij aankomst station Rome eerst een verkoeling op een terras en wat telefoontjes voor een hotel. Later die avond arriveren we op een uur afstand fietsen bij het Ibis hotel.

• Zondag 19 juni
  • Rome - Rome centrum

De hele ochtend gebruiken we voor het zoeken van 3 nieuwe onderkomens in en rondom Rome. Tijdrovend en zo af en toe stuit je op een buitenkansje. Een prachtig hotel geboekt aan de Via dei Cerchi, op korte afstand van de rivier Tiber en bij het Circus Maximus  - het circus was in de oudheid een groot stadion.

We verlaten aan het begin van de middag het aan de rand van de stad gelegen Ibis Roma Styles en fietsen door twee een prachtig parken - het Appio Claudio en het Parcours Dell Appia Antica. Na bijna twee uur arriveren we bij II Monastero Collection, een kleinschalig boetiekhotel met 10 kamers in het hart van Rome.

Verbaasd over de bijzondere locatie openen we de robuuste, oude hoge bruine deuren die toegang geven tot het binnen terrein van het hotel. Het gebouw is gebouwd als klooster. Bij het ontvangst blijkt dat er een kamer upgrade is naar een suite. Het is een ruime kamer in Chinese steil met een zwart marmeren vloer. Via de stalen wenteltrap bereik je in het slaapgedeelte.

Na een heerlijke maaltijd bij een restaurantje gelegen nabij het hotel lopen we in ca. 30 minuten naar het indrukwekkende Vaticaanstad. Het geroezemoes van mensen in een drukke warme stad (nu nog 29 graden! ) met de fonkelende lichtjes, de vele eetgelegenheden en hier en daar een klinkt vrolijke muziek langs de oever van de Tiber. De kade muur is gemarkeerd met vele oude, zacht groen gevlekte platanen. Bij de markante bouwwerken staan de hoge pijnbomen die als parasols er hoog boven uittorenen.

Erg verrassend dat ik laatst las dat Rome de groenste stad van Europa is. Dit vele groen heeft Rome te danken aan de pausen en edellieden die weelderige paleizen lieten bouwen waar evenredig veel grond omheen moest liggen.

1. Yvette:
    21 juni 2022
    lieverds, wat een avonturen, gelukkig bestaat er internet en kan je nog ter plekke van alles regelen als dat moet. Succes, drink veel water en vooral genieten. veel liefs, Marcel en Yvette
  2. Ma:
    Fijne dag Toegewenst Ma
  3. Henny:
    22 juni 2022
    Lieve Vriendjes,
    Dankjulliewel, weer voor de leuke foto’s en mooi verslag!
    Lieve groetjes Henny