4. Italië 2022 23-24-25 juni- Een hoofd als een Pomodori!

25 juni 2022 - Chiusi, Italië

• 4. Donderdag 23 juni 2022 - Nepi naar Civita Castellana (vroeger Falerii Veteres) 34 graden
  • Appeltje eitje vandaag!

Korte rit naar Civita Castellana; markant gelegen op een rots. Na een goede nachtrust in de morgen eerst onderzoek bij welke passerende stadjes we een deel kunnen treinen. Gert brengt het in kaart. De was opgeruimd, banaantje en op naar het volgende onderkomen.

Voor wat laatste foto’s rijden we met de fiets naar de rand van Nepi en dan verder.

Vertrek NepiNepi

Bovenste foto: de trap naar het appartementje in Nepi.

Daaronder aan de rand van de stad.

De korte route gaat voortvarend; we vliegen de berg af! Maar dan weet je dat er ook weer een bergje op komt. Na een steile klim naar het hart van het kleine stadje een cappuccino en een cornetto. We dwalen rond, maken een praatje met andere Nederlanders, ook Santos fietsers. Fiets ervaringen worden uitgewisseld. Bij een kleine messenwinkel krijg ik een prachtig donkergrijs klapmes. Vorig jaar heeft Gert in Spanje een bijzonder mes aangeschaft.

Als we op een terrasje tegen over de Duomo een verfrissing drinken, bezoeken we deze om en om.

De Cosmati mozaïeken op de vloer van het Duomo heeft een crypte uit de 12de eeuw en is tot in details gerestaureerd. Veel huizen in steden zien er aan de buitenkant versleten uit; afgebladderde grauwe verfresten alsof er al jaren niets aan gedaan is.

Het appartementje ‘Charme B&B’ is gelegen aan het centrale plein; de Via Porte Posterula. Via de marmeren trap komen we bij het kleine, charmante en zeer economisch ingerichte appartementje.

Locatie Charme B&BCharme B&BCharme B&B

Foto's: Charme appartement op de 1e etage in Civita Castellana.

Na het eten spreken we nogmaals met het Nederlandse koppel bij de eetgelegenheid. Zij zijn met de fiets vanuit NL gekomen en rijden naar Rome. Het route boekje van de Reitsema route - waar zij gebruik van maken werkt wel, maar zij moeten stoppen om te checken of ze de juiste afslag nemen. Niet echt handig!

• Vrijdag 24 juni Civita Castellana naar Orte op de fiets (36 km) en vervolgens met de trein naar Orvieto.

Op enkele meters afstand van het appartement gebruiken we het ontbijt. Grand café Matteotti is al vanaf 06:00 geopend.

Ontbijtje

Foto: genieten van een heerlijk ontbijtje.

De fietsen staan in het portiek op de 1e etage; we ontkoppelen ze en begeleiden ze de trap af. Beneden gaan de tassen en gevulde bidons erop. Net na 08:00 uur verlaten we Civita Castellana op naar Orte. De route is deels provinciale weg, en deels verhard door het prachtige wijdse landschap en door bosgebied. De warmte speelt ons parten bij de taaie klimmetjes. Binnen korte tijd loopt de temperatuur op van 28 naar 34 graden.

Net voor het stadje Gallese zien we een man bikkend op een stuk tufsteen. Even kijken wat hij maakt. Hij spreekt enkele woordjes Nederlands, maar zijn zoon spreekt het beter vertelt hij. De jongeman komt naar buiten. Hij vertelt dat hij een aantal jaren in Amersfoort bij de Italiaan Pompeij heeft gewerkt; vandaar zijn goede Nederlands. Oorspronkelijk komt de familie van Sardinië en dit is hun buitenhuis. De jongeman heeft een restaurant in de buurt en vader is perioden in Umbrie en perioden op Sardinië.

Kunstenaar en zijn zoon die bij de Italiaan in Amersfoort werkte.

Enkele kilometers verder bij een kronkelige weg de berg af wijst de bewoner ons erop dat de weg die we willen vervolgen afgesloten is. Hij wijst naar een smal pad; een pad kan je het eigenlijk niet noemen! Overwoekerd, hoge grassen en bramen struiken! Ik ga voorop, maar de dikke uitlopers van bramen steken ons overal en blijven hangen aan de kleding, armen en benen. Na een paar honderd meter wordt het pad iets breder en aansluitend wordt het bos. Gehavend komen we uit het bosgebied en zigzaggend laveren we de heuvel af arriveren in Orte. Eerst een korte koffiestop en dan verder naar het treinstation. Daar is geen direct treinkaartje meer beschikbaar voor fietsers. Er zit niets anders op dan enkele uren wachten. Op een bankje in een speeltuin vlakbij het station in de schaduw van de bomen rust Gert en ik werk verder aan het verslag.

Smal pad met bramenstruiken en hoog gras.

Het is een van de mooiste plaatsen in Umbrië, Orvieto. Orvieto is niet groot, maar bijzonder sfeervol. De stad is gebouwd op een tufstenen plateau dat statig oprijst te midden van het groene landschap met wijngaarden, cipressen en olijfbomen.

Na het uitstappen uit de trein is er de mogelijkheid het laatste stukje met een kabelbaan naar Orvieto. Dat doen we natuurlijk.

Met de kabelbaan het laatste stukje naar Orvieto.

Tegen 17:00 uur arriveren we bij de gunstig gelegen B&B. In het hart van het charmante stadje tussen vele eetgelegenheden en winkels. Bij het openen van de hoge houten deur, zien we een lange marmeren trap. Het wordt weer even sjouwen met de fiets. Je wordt er steeds behendiger in, want ook de instaphoogte tussen trein en perron is groot.

De eigenaresse van het pand laat de kamer zien en vertelt dat we een kamer up-grade krijgen. Ruim, klassiek ingericht met keuken, slaap- en badkamer en een aparte living. Omdat we de volgende dag vroeg willen vertrekken hangt de dame in de avond een licht ontbijtje aan de deur.

Vertrek uit OrvietoOrvieto

•  Zaterdag 25 juni - van Orvieto naar Chuisi Scalo - 60 km

Discipline en doorzetten, facetten die van belang zijn bij de fietsreizen die we maken. 07:00 ontbijt op het balkon en vervolgens op naar Chuisi.

Balkon B&B Magnolia in Orvieto.

Al dalend en kronkelend rijden we Orvieto uit. Zeker een plaats om nogmaals te bezoeken. Doordat we een verkeerde afslag nemen rijden we een stuk om.

En dan de klimmetjes die zijn erg lang en taai. De snelheid is niet hoger dan tussen de 3,5 en 7,5 km per uur. Mijn hoofd ziet eruit als een ontplofte pomodori (tomaat). Als het wegdek vlak is, zoeken we de schaduw van een boom op. Dan kan de ademhaling weer terug naar normale waarden. De temperatuur stijgt snel van 23 naar 33 graden.

Het laatste stuk is vlak en deels verhard. Onderweg geven we de verwachte aankomsttijd door aan de B&B. Vlakbij het appartementje drinken we een drankje en op de afgesproken tijd melden we ons. Deze keer wel weer een trap naar boven maar de fiets kan beneden in de hal staan.

Het fietswasje, een verfrissende douche, werken aan het verslag, foto’s uitzoeken en kijken naar de aankomende routes. En dan …..even een moment helemaal niets doen!

1. Yvette:
    25 juni 2022
    lieverds, weer een mooi verslag, wat zijn jullie toch super stoer en maken jullie mooie dingen mee. Rust lekker uit en morgen weer fris en fruitig aan de start van de nieuwe dag.😘😘
  2. Adrihenny:
    26 juni 2022
    Wat doen jullie het goed ,en dat met die warmte
    Wat is Italië toch mooi ,genieten jullie maar
    Lieve groetjes Adri en Henny