3. Italië 2022 -20-21-22 juni

23 juni 2022 - Boccea, Italië

• 3. Maandag 20 juni
  • Rome - Il Monastero Collection naar Madi B&B - Rome

Wat een voorrecht op de fiets een stad verkennen! Het is minder belastend en je actie radius is veel groter. Een goede route is noodzakelijk in een stad met de chaotische rijstijl van de Italianen. Met veel passie en overgave geldt hier het recht van de sterkste, we passen ons hiernaar aan.

Na Castel Sant Angelo, naar de 30 meter hoge Trevi fonteinen gebouwd met Carrara marmer en travertijn in opdracht van de paus en geopend in 1762!  Daarnaast gebruikt voor het prachtige decor van de film ‘ La Dolce Vita’. Bijzondere bouwwerken met allen hun eigen historisch verhaal.

Wat een mensenmassa bij Trevi-fonteinen, in de sidderde warmte en het ruisen van de fontein is dringen voor het maken van een foto. Vervolgens naar het Colosseum, maar ook daar zijn we niet alleen. We vervolgen de route op naar het Vaticaan en rusten daar in de schaduw van de imposante zuilen reeks.

• Dinsdag 21 juni
  • Rome- Madi B&B naar Tierra agriturismo - Santa Maria di Galeria

Na het ontbijt in de buurt van de B&B pakken we de route weer op. Met klimmen en dalen laten we de drukte van de stad achter ons. Halverwege de route - ‘a la campagne’ - een cappuccino stop. Verder langs de glooiende wegen met hier en daar gele, zonnebloemvelden tussen de eindeloze variaties groen.

De volgende overnachtingsplek is recent geopend, met als achterliggende gedachte als startpunt voor fietsers. Rondom het agriturismo bevinden zich binnen een straal van 50 kilometer vele bezienswaardigheden.

Tierra agriturismo

Op het grondstuk olijfbomen, een groente tuin, ezels en een paar door de hitte bevangen slome, enigszins vieze labradors. We zijn veel te vroeg bij de accommodatie. De eigenaar arriveert een half uurtje later en maakt de kamer in orde. Ervaringen worden uitgewisseld en na enige tijd vertrekt de Italiaan op zijn stoere motor en laat zijn enige gasten achter.

Het ruizen van de wind, het tsjilpen van de vogels en dan zijn we verder alleen. Onder de patio werk ik aan het verslag en Gert repareert zijn stuurlas. Vandaag een rustig tempo, niet te veel kilometers met deze hitte.

• Woensdag 22 juni
  • Santa Maria di Galeria Tierra Agruturismo - naar Lago di Bracciano - Nepi 39 kilometers - Via Termo Larte, 29, 01036 Nepi VT
  • Ristorante La Corte di Gabriele Zampaletta

Broeierige nacht, kleine zoemende vliegjes zijn irritant aanwezig. Bij het ochtendgloren de ramen opengezet voor frisse Toscaanse lucht. De balkende ezel laat luid en duidelijk van zich horen; tijd voor vertrek.

07:00 uur fietsen we het terrein af. De eerste twee kilometer een volger. De witte labrador achtige hond met zijn lieve melancholieke ogen en zijn modderige poten. In een klein koffiebarretje enkele kilometers verderop is het al een komen en gaan van Italianen voor een snelle koffie en cornetto. Aanspraak is er bijna altijd, met de fiets als onderwerp. De route vervolgen we naar Lago di Bracciano.

Vlakbij het meer eerst een koffiestop en bezichtiging van het stadje Anguillara Sabazia en Gastone Tostatto. We dalen af richting het lavastrand, parkeren de fietsen, badkleding aan en het meer in.

Lago di Bracciano

Even een uurtje rust en dan weer verder langs de kustweg van het meer en het heuvelachtige landschap. Het binnenland verder in naar Monterosi (276 meter boven de zeespiegel). De klim is steil en afmattend, en wat is het een genot als je dan na zulke inspanning weer even de glooiing mee hebt! Wel erg opletten met de vele gaten in de weg, beide handen goed aan het stuur houden. Na enkele kilometers onverhard rijden we tussen goudgele velden.

20220622_140620

Slechte wegen

Nog een laatste pittige klim naar het einddoel van vandaag Nepi! Iets achteraf van de weg gelegen betreden we middels een robuuste trap van het moderne appartementje. Gelegen aan de rand van het historische stadje met vanuit het raam uitzicht over het groene dal en bosachtig gebied.

Bij het binnen rijden valt direct het Castello Borgia op, een 16e eeuws kasteel. In 1499 schonk Rodrigo Borgia, die al paus Alexander VI was geworden, Nepi aan zijn dochter Lucrezia Borgia. Lucrezia Borgia was een Spaans- Italiaanse edelvrouw. De Rocca di Nepi is ongetwijfeld een van de meest karakteristieke monumenten van het Faliscaanse dorp (een bevolking die connecties had met de Etrusken).

1. Henny:
    24 juni 2022
    Wat een reis weer! Heb het soms wel met jullie te doen, in die hitte.
    Lies Henny ☀️😎
  2. Ma:
    Alles oke
  3. Tineke en Ed:
    24 juni 2022
    Wat een mooie reis en avontuur
  4. Yvette:
    24 juni 2022
    wat een mooie foto's weer heel bijzonder allemaal.
    op naar de volgende mooie tochten.
    liefs 😘😘