5- Vietnam 2022 | di 13 tm vrijdag 16 december

16 december 2022 - Ben Tre, Vietnam

Dank voor jullie lieve, enhousiaste reacties!

• Dinsdag 13 december
  • Long Xuyen| Chau Khuong Hotel naar Can Tho |TTC hotel
  • 75 km gefietst

Zeer net nieuw hotel, aan doorgaande weg midden in de stad, veel rumoer van honderden voorbij rijdende en optrekkende scooters, auto’s en geluiden van kakelende Vietnamezen. Enige minpunt van de kamer is de glazen pui, deze is van enkel glas en niet goed gekit.

Gelukkig toch een goede nachtrust in LX. Na het ruime ontbijt op de bovenste etage, verlaten we iets later als normaal via de kelder het hotel. Bij het uitchecken gaat er iemand op de kamer kijken of alles correct is achter gelaten; en of je niets meegenomen hebt! Deze procedure is eigenlijk gebruikelijk in Vietnam.

• Om een indruk te geven van de verkeerssituatie waar ook wij aan deelnemen maakte Gert een filmpje vlak voor vertrek uit het hotel in Long Xuyen.

Vandaag een afwisselend traject. Langs de doorgaande wegen is de luchtvervuiling door het extreme motor en scooter gebruik een wezenlijk probleem. Een vervelende bijkomstigheid is dat dit zorgt voort luchtwegirritatie. De meeste scooterrijders dragen onder de verplichte helm een noodzakelijk mondkapje, met vaak daaroverheen nog een extra bescherming.

Langs de smallere wegen, langs de huisjes en waterwegen veel bedrijvigheid. Neem bijvoorbeeld de kokospalm. De kokospalm levert ondermeer voedsel, cosmetica, brandstof, volksgeneeskunde en bouwmaterialen. Het binnenvlees van het rijpe zaad, evenals de kokosmelk die eruit wordt gehaald, vormen een vast onderdeel van de voeding van veel mensen in de tropen.

Allerlei artikelen drogen de Vietnamees niet alleen op eigen terrein, regelmatig wijken we uit voor artikelen die men droogt op de staat op een groot plastic zeil. Op ronde rotan schalen of zoals hieronder in plastic bakken ligt de vis te dogen in de zon, op struiken, plastic krukjes, op de grond.

vis drogen in de berm - plastic een veel gebruikt produkt

Foto:  vis drogen langs de kant van de weg

drogen van onderdelen van de palmboom - men gebruikt alles van de boom

Foto: delen van de boom drogen

Can Tho een levendige, grootste stad in de Mekong-Delta, gelegen aan de rivier de Hau.

Op enkele meters afstand van het hotel is van alles te ondernemen. Het hotel gelegen aan de Ninh Kieu kade, met uitzicht op een park. Heerlijke avond en goed gegeten bij een klein knus restaurantje op korte afstand met goede vermelding op Google Maps.

De traditionele conische Nón Lá

Foto: Boulevard Can Tho | de traditionele conische Nón Lá

• Woensdag 14 december
  • TTC Hotel | Can Tho naar Vinh Long  | Riverside Park Eco Resort
  • Gefietst 58 km

TTC Hotel |Can Tho

Foto: vertrek TTC Hotel | Can Tho

In de machtige Mekong-Delta, die zijn oorsprong heeft in Tibet en loopt door China, Mynanmar, Laos, Thailand en Cambodja. De Vietnamese Mekong Delta mondt uiteindelijk uit in de Zuid Chinese zee.

De vruchtbare Delta, rijst (co’m) kan wel 4 keer per jaar geoogst worden, vandaar de bijnaam van de Delta” de rijstkom van Vietnam”. Het gebied is zo uniek omdat het zo vruchtbaar is.

Volgens de navigatie moeten we als we enkele kilometers onderweg zijn in Can Tho een rivier over. Bij het dichter naderen zien we dat het geen oversteek meer is.

Bij navraag in de buurt volgen we een route tussen zeer smalle steegjes en karige huisjes. De ondergrond is een prachtige lappendeken van aan elkaar geprutst onregelmatig beton. Gaten zijn gevuld met grint of keien en tussen de kieren groeit een enkel polletje groen gras. De straatjes zijn zo smal dat de scooter en onze bepakte fiets elkaar maar net kunnen passeren.

Als we het veerbootje oprijden, de fiets alvast keren voor een vlotte afrit en de oversteek betalen ziet Gert halverwege op het tarieven lijstje dat de dame ons een hoger tarief heeft laten betalen. Hij verwittigt de dame ervan maar ze verblikt en verbloosd niet achter haar kleurrijke mondmasker. Ach…het levert ieder geval nog en aantal prachtige plaatjes op!

Woonruimte vlak naast het pontje 'even zwaaien met de bewoners'!20221214_081250

Foto: wonen naast de oversteek, met pont naar de overzijde.

Bij de volgende grote oversteek van 2 km bij de Co Chien River betalen we beduidend minder. Ach.. het gaat om zulke kleine bedragen, dus… wees er gelukkig mee!

route richting en vlakbij de veerpont

Foto: vlakbij het pontje dame met NonLa

Het water blijft grotendeels links van ons, met veel groen omgeven, passeren we de eindeloze waterwegen over kleine bruggetjes. Menigmaal horen we vanuit huisjes een verbaasd “héllo”. Soms word je oog getrokken door iets speciaals en is het tijd voor een fotomoment. Op een terrein bij het huisje maakt een familie van een rijstpapje loempia vellen, die ze laten drogen op rotan schermen. Men maakt dankbaar gebruik van de zon, als droogoven.

• Gert maakte er een filmpje van.

In Vinh Long bij Riverside Park overnachten we in kleine, authentieke met gedroogde palmbladeren gedekte huisjes. Erbij een compact zwembadje. Heerlijk voor het lijf, even afkoelen!

Op zich goed aangeschreven maar het pakt niet altijd goed uit. In ieder geval lieve mensjes die ‘s avonds nog wel een goede maaltijd voor ons bereiden.

• Donderdag 15 December
  • Vinh Long naar -Hotel Daimond Stars in Ben Tre
  • 50 km gefietst

Riverside Eco resort

Foto: Riverside Park Eco Resort

Voornamelijk door vruchtbaar prachtig gebied waar veel stuiken, bloemen en verschillende planten worden gekweekt en geoogst.

20221215_081809

Foto: plantages langs de route

Het waterbeheer in Vietnam ( Mekong Delta) is niet zo goed geregeld, de waterkwaliteit van de rivieren en meren zijn slecht. Door klimaatverandering en door een geringe stijging van de zeespiegel is het een zeer kwetsbaar gebied. Blijkbaar is er een kennisuitwisseling tussen de Nederlandse waterschappen en Vietnamese experts voor duurzame oplossingen.

Bij aankomst in Ben Tre de kokosnootstad, eerst een drankje en daarna naar het hotel aan de levendige kade. Prachtige ruime kamer op de 11e etage met uitzicht over de rivier, rechts de kokospalmen en links de stad.

De stad was lange tijd moeilijk bereikbaar vanuit Ho Chi Minh City maar sinds de bouw van een nieuwe brug over de Mekong is de stad snel te bereiken.

1000001998

Foto: via de snelweg naar ander gebied

• Vrijdag 16 December
  • Hotel Daimond Stars in Ben Tre.
  • 44 km gefietst  naar het eiland Tho Son

Een rit zonder bagage naar Thoi Son ook wel bekend als Unicorn eiland. Bekend van de kokosnoot, vis, bijen, het kweken van fruit; zoals de longan, pomelo, jackfruit, durian, bananen, mango .....

20221216_1012201000002029

Foto: het eiland Thoi Son verkennen

1. Marten en Tjerk:
    16 december 2022
    Lieve mensen, alweer een prachtige aflevering van jullie reisverhalen. Mooi dat jullie belevenissen worden omlijst met bijpassende’ foto’s! Zo te zien is het mooi weer onderweg. Dat fietst natuurlijk ook lekker! Wat een heerlijke foto midden in onze winter van Heline in het zwembad: Men zou zo een duik willen nemen! Geniet nog maar even en stay safe!
  2. Tineke en Ed:
    18 december 2022
    Wat een fantastische reis veel plezier nog
  3. Marijke:
    19 december 2022
    Wat kunnen we toch heerlijk meegenieten van al jullie mooie verhalen en mooie foto’s wat een mooi land geniet er nog maar van
  4. Adrihenny:
    20 december 2022
    Wat een indrukwekkend land , jullie doen het super
    Lieve groetjes uit Putten 😎😍