Op de fiets in de Provence - deel 1

6 november 2021 - Saint-Raphaël, Frankrijk

• Woensdag 3 november- start fietsroute door de Provence- La Motte naar Frejus

Na het ontbijt in de serre, gaan de fietstassen in de auto en rijden we terug naar Residence St. Endreol: de parkeerplek voor de auto.

Côte d'Azur

Le Mas du Pere

Maar als de fietsen van de auto gaan, ziet Gert zijn bril op de bagagedrager. Even een blij gevoel maar, dan realiseert hij zich dat ook zijn telefoon daar lag.

De locatie van Gert zijn telefoon kunnen via de optie "vind mijn telefoon" met de telefoon van Heline om en nabij achterhalen. We rijden er naar toe, zoeken op de weg en in de berm maar vinden niets. Dan verplaatst de locatie van de telefoon zich een aantal keer. Opnieuw rijden we naar de andere locaties maar ook daar, na lang zoeken geen telefoon gevonden.

Uiteindelijk naar de Gendarmerie, die voor ons belt naar het politiebureau 'Police Municipal' en ja, hoor de telefoon is binnen gebracht, jippie!

Maar.... dan helaas, wel terug-  maar het scherm onherstelbaar beschadigd ! Toch erg vervelend, met de Corona pas op je telefoon, die je toch regelmatig nodig hebt.

Politiebureau, met zwaar beschadigde telefoon.

Terug naar de fietsen, en dan veel later als gepland vertrekken we, op naar Frejus!

Het idee om via St.Rapael naar Frejus te fietsen pakt niet goed uit, donkere wolken pakken zich boven ons, en droog blijven we niet!

De kortste route is over het strand. Vervolgens geeft de fiets een schrapend geluid. Dit komt door het zand op de fietsbanden en de remblokjes. De makkelijkste manier van het zand af te komen is lekker door de diepe onstane plassen te rijden! Vergezeld van onweer en lichtflitsen bereiken we het eindpunt: Hotel Saint Aygulf - Frejus /van der Valk.

Super locatie met geweldig uitzicht over de baai.

Saint Aygulf- Frejus

• Donderdag 4 november: Frejus- Royal Canadel sur Mer

Prachtig zonnig weer, krachtige wind. Circa 50 km langs de kust via St. Maxime met een korte fotostop. Deels fietspaden en deels langs de weg met een pittige klim richting Royal Canadel sur Mer.

Saint Maxime

20211104_113501

Na een stop in St.Maxime en wandeling door het dorpje, vervolgen we de prachtige rit over een stuk van de oude spoorlijn, werkelijk een genot voor de ogen is het uitzicht over de zee, in combinatie met de bosrijke omgeving en de prachtige woningen!

20211104_110847

Ons logeeradres is bij 'Bailli Les Terrasses' in Rayol Canadel sur Mer met uitzicht op zee, in een natuurlijk keteldal van groen, met het Massif ten noorden van de stad des Maures in het zuiden, de rotsachtige kustlijn bestaande uit kreken en baaien, die 4 fijne zandstranden herbergen. Het terrein is prachtig bebost met bossen van kurkeiken, heide en mimosa's waarin prachtige mediterrane huizen staan.

Bailli -Les Terrasses

Bailli -Les Terrasses

Uiteindelijk zijn we maar kort in de accomodaties. Eerst snel het fietswasje, lijntje spannen en ophangen. Vervolgens nog even een korte wandeling, via de trappen 'Les Terrasses' naar het strand, voordat de duisternis invalt. Er zijn nog mensen in de zee, blijkbaar is de temperatuur van het water nog goed.

In de verte het uitzicht op de eilanden van Hyères deze worden ook wel de gouden eilanden genoemd omdat de bruinrode rotskust aan het einde van de dag een gouden gloed krijgt.

De eilanden zijn populair bij toeristen, vooral om er een dag naartoe te gaan. Op de eilanden zelf zijn weinig hotels. De natuur is er schitterend, je kunt er heerlijk fietsen en wandelen. Er zijn drie eilanden: Île de Porquerolles, Île de Port Cros, Île de Levant.

Dan even opfrissen, zoeken wat is een goede eetgelegenheid en wandelen of fietsen naar de locatie.

Aan het strand- Rayol Canadel sur Mer

In Coronatijd is uiteten gaan wat ingewikkelder, reserveren is een pré. We boeken na een drankje halverwege de middag, een tafel bij 'Maurin des Maures'. De klim met de fiets naar het dorpje is erg pittig; volgens de dame bij de receptie van het hotel alleen lopend bereikbaar, maar je kent ons! In de avond worden we verzocht bij het restaurant 'Maurin des Maures' onze Corona pas te laten zien maar, dat geeft problemen nu Gert zijn telefoon kapot is. Uiteindelijk mogen we onder een aantal voorwaarden zo dicht mogelijk bij de keuken, aan tafel gaan.

Gert bestelde als nagerecht een tiramisu, maar na 1 proefhap van deze goddelijke versie was ik ook om! Top keuken, echt een aanrader!!!

• Vrijdag 5 november - Pech onderweg
  • Royal Canadel sur Mer - Toulon Appartement L'Opera
  • Gereden km: 58

Spullen pakken, even een foto van zonsopkomst, een rijkelijk ontbijt en dan weer op pad, langs de kust het traject van het oude treinsproor.

Ontbijt Ballai  Les Terrasses

20211105_065819

In het kustdorp Lavandou, een prachtig levendig dorpje stoppen we even en al wandelend merkt Gert zijn lekke achterband op.

Na 2 bikeshops bezocht, wordt het toch zelf aan de slag. Uiteindelijk kost dat een uur, toch fijn dat we vroeg uit de veren waren!

Le Lavandou - even een achterband plakken!

De route vervolgen we, een pittige col wordt beloond met prachtige glooiende wijnvelden in herfstkleuren en imposante chateau's.

Wijndomein Chateau Léoube,  Bormes-les-Mimosas

Dan is er Toulon, met in het hart van de stad het geboekte appartementje (met wasmachine, snel klaar vandaag! ). Kleurrijke en verveloze pandjes aan beide zijden, uiteindelijk staan we voor de deur. Via twee code's komen we het appartement binnen. In de kast in de hal beneden maken we ruimte vrij voor onze fietsen, het past precies.

Het appartement is spiksplinternieuw en is van alle gemakken voorzien. Verrassend leuk.

Gert heeft al voor onderzoek gedaan waar hij zijn telefoon kan laten repareren, indien mogelijk? Eerst wordt er gesproken door de reparateurs over morgen, maar uiteindelijk kunnen we een uur later de telefoon ophalen.

Appartement Quartier L'Opera - Toulon

Een tafel gereserveerd bij Fusion, vandaag even geen franse keuken!  We zijn toe aan een pittige hap. Bij het naar binnen kijken in het kleine, smalle pandje zien we maar 4 tafeltjes voor 2 personen, even overvalt de twijfel. Maar gelukkig het pakt het gewoon goed uit. Aardig stel en weer even iets anders.

1. Henny:
    6 november 2021
    Jammer dat jullie er ook 'n paar slechte dagen tussendoor hebben gehad...maar wel weer veel natuur gezien..
    Bedankt voor de verslagen..
    Lieve groetjes Henny Xx
  2. Tineke en Ed:
    6 november 2021
    Ondanks de tegen slagen een mooi verhaal en foto’s en een goede reis verder
  3. Ma:
    7 november 2021
    Goede morgen Heline en Gert
    Jullie verhaal gelezen
    Dat is vervelend
    ,wens jullie het aller beste
    En een fijne Vacantie
    Groeten. Ma