Reis naar Zuid-Frankrijk 2021

31 oktober 2021 - Le Muy, Frankrijk

• 28 oktober 2021
  • Vertrek van Amersfoort naar Rugney- ‘les Templiers’

Net na 09:00 uur vertrokken, richting Antwerpen- Brussel -Nancy. Na een goede rit arriveren we in Charmes. Een slaperig dorpje vlakbij het overnachtingsadres waar we de benen strekken en de restaurantjes bekijken, maar deze zijn veelal gesloten. Het toeristen seizoen sluit per 1 november.

Tussen de landerijen ligt ‘ Les Templiers’, een robuuste hoeve met langs het toegangspad rijen statige hoge conifeer of cipres achtingen bomen. Een hoeve met een bijzonder verleden, de kleine eigenaresse vertelt dat de schuur/hoeve gebruikt is door de Tempeliers.

De grotendeels vervallen bouwwerken vallen niet onder de monumentenzorg, omdat het op een priveterrein staat.

De Tempeliers waren ridders, die religieuze geloften aflegden, opgericht in 1118. De meeste stamden af van adellijke families, maar bij intrede in de orde legden zij geloften af van eeuwige armoede, zuiverheid en gehoorzaamheid. Elke kandidaat werd gescreend.

De kamer en het slaapgedeelte van de kamer is via een trap bereikbaar. Vanaf de balustrade kijk je op het woonhuis aan de rechterzijde en de Tempeliers schuur aan de linker zijde. De ruimte is ingericht met de rood - witte kleuren; de kleuren van de Tempeliers.

De hoeve van ' Les Templiers'

De tip van de dame voor een restaurantje in Charmes blijkt ook gesloten, dus  gaan we on tour. Uiteindelijk vinden we na wat omzwervingen door het platteland en slaperige dorpjes een restaurantje.

• Vrijdag 29 oktober
  • Route: van Rugney naar Chabrillan - Auberge La Plaine

Na het ontbijt rond 9:00 uur richting de volgende stop.

Het zijn allemaal binnendoor wegen, genieten van het uitzicht. Wisselend landschap van glooiend naar vlak. Prachtig weer en een volle dag in de auto.

Auberge La Plaine vinden we ook op het platteland in de buurt van het middeleeuwse dorpje Chabrillan, 7 km van Crest in de Drome. De vervallen hoeve is 25 jaar geleden aangekocht en met veel liefde en toewijding omgetoverd tot een prachtig kleinschalig hotelletje.

De ingang bij 'Auberge La Plaine'

Foto: Auberge la Plaine

• Zaterdag 30 oktober
  • Route: van Chabrillan naar le Muy - Residence Endreol

Gereden:  515 km

Regenachtig en grijs.

Route binnendoor, prachtig ruw landschap en lieflijk ogende dorpjes. De lavendel oogst is binnen. Nu rest alleen nog de blauw grijsachtige kleur van kort geknipte struiken in lange rijen. De herfstkleuren zijn werkelijk prachtig, de oranje bruine kleuren geven het landschap in de druilerige regen toch iets liefelijks.

20211030_171237-01

Eindstation 'Residence Endreol' in ‘le Muy’.

1. Henny:
    31 oktober 2021
    Lieve Vriendjes, weer mooie routes, hopen dat jullie lekker kunnen genieten!
    Lieve groetjes Henny
  2. Ma:
    31 oktober 2021
    Goede morgen fijnedag toegewenstvan ma rosendal
    Ga nu naar putten ma ❤️😎🎶
  3. Tineke en Ed:
    31 oktober 2021
    Top weer een mooi verhaal en foto’s geniet ervan Tineke en Ed
  4. Adrihenny:
    31 oktober 2021
    wij wensen jullie een hele mooie vakantie toe lieve groetjes Adri en Henny