15 t/m 17 december - Zijn haan moet altijd koning kraaien.....

17 december 2019 - In Buri, Thailand

Zondag 15 december- rit 13

• 17/ 33 graden
  • Gereden kilometers: 73
  • Kamphaeng Phet- Nakon Sawan

De bijzondere geluiden van de vogels bij het ontwaken, de start van een nieuwe zonovergoten dag. s'Avonds zo rond de klok van zes is het ineens donker. Onze dagindeling is hierdoor toch ietsje anders dan gebruikelijk.

Rondom Kamphaeng Phet, vind je naast de suikerriet- de bananenplantages, er zijn zeker 120 verschillende soorten bananen.

Onderweg fietsen we langs een soort hanen kraai wedstrijd, zeer bijzonder. Gert filmt hoe deze keuring verloopt. De hanen zijn meegekomen in een soort houten kistje en worden enthousiast aangemoedigd door het baasje. Hanen hebben de natuurlijke drang geen indringers op hun territorium te dulden. Als je er twee bij elkaar zet zullen ze elkaar bestrijden.Op het platteland zie je naast de huisjes de grote gevlochten korven staan, waaronder de statige haan vertoeft.

Hanengevechten maken deel uit van de Thaise traditie, inmiddels zijn er regels opgesteld. De gevechten gaan niet meer over leven en dood en de duur van de gevechten is teruggebracht tot 8 in plaats van 11 ronden.

Na vele kilometers op teller, besluiten we dat we weer wat gaan drinken bij Ano's Coffee & Bakery aan de overkant van de rivier. Als we we ons drankje nuttigen, zien we opeens de dochter en de zoon de weg oversteken en worden we liefdevol ontvangen.

De overnachting is op enige kilometers afstand; een hotel met ontbijt in de stad Nakhon Sawan. De eerste indruk van een onderkomen is niet altijd juist; het blijft een een lastige opgaaf.

Het diner gebruiken we op het dakterras met een panoramisch uitzicht van de hectische stad, met wat heuvels en een groot Boeddha beeld aan de horizon.

Maandag 16 december - rit 14

• 18/35 graden
  •  Gereden kilometers 78
  • Nakhon Sawan- Changwat

De vogels en de hanen laten zelfs midden in de stad, weer luid en duidelijk van zich horen. Om zes uur is het nog donker, maar tegen zeven uur weer licht.

Direct bij het verlaten van de stad, moeten we over de lange Dechatiwong brug over de Menan. We zijn direct alert, door de drukte van vele auto's en passerende scooters op de snelweg. Na de brug vervolgt de route zich weer langs de plattelandswegen. Deels  tussen de smaragd groene akkers en deels langs de oevers van de glinsterende Menan.

Op zoek naar een verblijfplaats komen we uiteindelijk toch weer terecht in Changwat. Bij het adres dat op de heen route volgeboekt was, informeren we of er een kamer vrij is. Dat lukt en we zijn er zeer tevreden mee. Het onderkomen is recent gebouwd, en is praktisch ingedeeld en schoon.

Een kleine heerlijke rijstmaaltijd gebruiken we op 100 meter afstand. Als we terug fietsen naar huis, komen we de fietsende priester van 9 december tegen en maken weer een praatje. Hij zou erg graag met ons meefietsen en we spreken af om 7.00 uur morgenochtend.

Dinsdag 17 december- rit 15

• 18/35 graden
  • Changwat/ In Buri
  • Gereden kilometers 71

Heel erg vervelend, mijn opslag van de telefoon is vol. Zelfs nadat ik al vele keren foto's en bestanden op allerlei plekken verwijder, loopt het nog steeds niet soepel. Dat is de reden dat ik nog maar zelden een foto maak, daarnaast werken sommige functies niet goed meer.  De gewone fotocamera heeft er ook de brui aangegeven, daardoor zijn we nu afhankelijk van Gert zijn telefooncamera.

Bij het onderkomen maken we nog wat foto's en dan tegen kwart voor zeven fietsen we richting de priester, die even buiten het stadje woont.

Het Engelse woordenschat van de makkelijk pratende priester is goed, maar met het uitspreken van 'r' heeft hij veel moeite. Als hij vertelt over the 'river', zegt hij liver en bij road-load, daardoor is Peter soms lastig te volgen, maar hij heeft een zeer vrolijke inborst en lacht veel tijdens het praten. Wij fietsen wisselend naast hem, indien mogelijk, daarnaast rijden we als een treintje. Hij is muzikaal en zingt 'let it be....when mother Mary comes to me....speaking 'van the Beatles'.

Rond half negen stoppen we in een klein plaatsje en Peter eet zijn ontbijt, iets van witte rijst met een gekookt ei en wat groenten; wij kijken toe en drinken een glas water. Ons ontbijt was om half zeven; rozijnenbrood met een kop koffie.

We vervolgen de route en zo rond 11.00 uur drinken we een ijskoffie gezamenlijk in een stalletje langs de weg en dan fiets Peter weer terug naar huis. Hij moet de dienst voor vanavond nog voorbereiden.

Na 20 km verder, zoeken we een onderkomen. Als we een het terrein op fietsen en ik de kamer bekijk, wijs ik het af, maar in de omgeving zit niets, dus accepteren we het met tegenzin.

Als we de fietstassen binnen hebben gezet, willen een verkoelende Chang beer drinken. De warmte heeft zijn tol geëist. Op korte afstand zien we naast een benzinestation, een restaurantje, een coffee shop en zelfs een 7 Eleven supermarkt.Maar als er binnen een bepaalde straal een boeddhistische tempel is, mag er geen alcohol verkocht worden.... helaas.

Dan nemen we een verkoelend sapje en het ontbijt voor morgenochtend mee.

De fietskleding wassen, werken aan het verslag, een douche, de fietskleding voor morgen klaarleggen... op naar het volgend avontuur.

1. Helma Barth:
    lieve Gert en Heline
    Wat een geweldige ervaring, schitterende beelden!

Liefs van ons allemaal
    ❤️
  2. Ma:
    17 december 2019
    Weer prachtige foto;s en dat op de vroege morgen
    Om 10 uir hoorde ik een tik en dan gauw kijken
    Veel plezier Heline bedankt voor de versslagen
    groeten. Gert en Heline. Ma rosendal
  3. Anocha coffee:
    17 december 2019
    We'll be following yr trip to BKK.
    The weather quite hot please drink a lot of water.