9 t/m 11 december

11 december 2019 - Khanu Woralaksaburi, Thailand

Maandag 9 december - rit 7

• Vertrek: 07.00 uur
  • Vertrek: 18 graden- middag 30 graden.
  • Kilometers: 85
  • Bang Rachan District, Singburi naar Mueang Uthai Thani, Changwat Uthai Thani

Na een kop koffie; altijd zo'n verpakt zakje met kokend water erbij, en een gekregen verpakte reep vertrekken we.

We worden uitgezwaaid door twee dames en twee kinderen, die gekleed zijn in schooluniform. Het oudste meisje spreekt al enkele zinnen Engels en wil steeds met ons praten. Gisteravond informeerden we naar een restaurant en de dames zeiden ohh.. wij brengen jullie wel, volg ons maar. Dat vonden wij te veel van het goede, wij redden ons wel.

Op een gegeven moment horen we na zo'n 2 km twee scooters en ja hoor, de dames! Bij een grote kruising gidst de dame ons naar het restaurant en keert vervolgens om. Zo bijzonder gastvrij!

We vervolgen de geplande route van de Garmin. We volgen eerst de rivier de Soi en later een stuk de Chao Phraya. Onze eerste stop is weer bij de supermarkt, de tweede bij een school. Na 45 km willen we wat drinken, en opeens zie ik een signing van fiets met koffie. We stoppen en raken aan de praat met de eigenaar.

Het etablissement is nog maar 2 maanden open en ziet er zeer modern uit. De eigenaar verhuurt ook huisjes, op Google Maps staat nu alleen nog maar een sign van een kop koffie. Maar voor de verhuur zou er een bedje kunnen staan.

Gert overlegt met de man dat hij graag in het Thais op papier wil, dat wij uit Nederland komen, omdat diverse keren per dag er gevraagd wordt waar we vandaan komen. De man maakt het en plaatst het met een houten knijper voorop zijn stuurtas. Tevens schrijft hij zijn gegevens op een koffiefilterzakje en zegt: ' als er iets is in Thailand en je hebt iemand nodig, je kunt me altijd bellen'.

Wij overleggen even over dat dit wellicht een adres is voor de terugweg. Voor nu, willen we nog wat kilometers maken. Er worden nog wat foto's gemaakt over en weer en dan vertrekken we op naar ons eindstation voor vandaag.

Als we zo'n 78 km gereden hebben naderen we een aantal geprikte adressen. We passeren een aantal mogelijke onderkomens en informeren bij een adres in het stadje, maar deze zit vol.

Dan rijden we weer een stuk terug, als we zijn bijna bij een mogelijke locatie zijn worden we geroepen door een man die het hek opendoet om zijn terrein op te rijden. Hij begint te praten en hij zegt dat hij priester is en ook een fiets heeft met een Pinion naaf,  en met belt van een Thais merk.

Hij vraagt of wij binnen willen komen, maar wij willen eerst informeren bij het volgend logeeradres. Hier wordt niet opengedaan, dus dan maar naar de enthousiaste priester. Hij heeft wel een optie, daar vertrouwen we op. We praten over diverse onderwerpen, maar het fietsen heeft hem - na zij ziekte- ook helemaal gepakt. Hij pakt zijn fiets uit de schuur en zet deze naast die van ons, gespreksstof genoeg.

Na enige tijd bij de energieke 50 jarige priester, rijdt hij voor ons uit naar het adres een paar huizen verder op, hij informeert bij de eigenaren en ja, fijn.... er is ruimte voor ons.

Deze avond eten we heerlijk bij een restaurant aan het water, naast de pas gebouwde grote betonnen brug op 1,5 km van ons logeeradres.

Dinsdag 10 december-  rit 8

• Start: 16 graden - in de middag 30 graden
  • Kilometers: 72
  • Uthai Thani, Changwat Uthai Thani naar Nakhon Sawan, Changwat Nakhon Sawan

Het bijzondere gevoel dat je overvalt,  bij de reizen die je maakt.

De lucht is anders dan je gewend bent; er hangen geuren die je niet thuis kunt brengen, een vaag sliertje rook van een houtvuur of diesel, of de zoetige geur van bloesem in een boom. Het is dezelfde zon die opkomt, maar toch een beetje anders dan je gewend bent.

Onderweg een paar keer een korte stop. De landelijke gebieden worden afgewisseld door de hectische stedelijk gebieden. Veelal blijven we in de buurt van de rivier de Sakae Krang en later buigen af en vervolgen onze weg naar de Menam.

Voor de noodzakelijke hydratatie nemen we een stop bij een klein net tentje, de dame is vandaag open gegaan. Na wat over en weer gepraat, geven we aan dat we in de omgeving een onderkomen zoeken. Anocha en haar man adviseren, ze is vele jaren werkzaam geweest als purser bij Thai Airways en... de dochter van een jaar of 8, Mai Mai wil later ook purser worden.

Via Messenger krijgen we een aantal opties van Anocha door en we boeken een kamer bij The Chic hotel in Nakhon Sawan. Het water in het zwembad op de derde etage is 'freezing cold', maar wel lekker voor herstel. Het zicht vanuit de hotelkamer op de zesde etage is enigszins troebel; je ziet een soort van mist over de stad hangen.

Woensdag 11 december - rit 9

• Start 17 graden, in de middag 29 graden.
  • Van Nakhon Sawan naar Khanu Woralaksaburi/ district Kamphaeng Phet.
  • Kilometers: 63

Zoals andere dagen vertrekken we rond 07.00 uur. Dit keer met ontbijt, dat is het voordeel van een hotel. Voor Gert is dit kaasje, want hij kan dan al aan de rijst! Het Thaise eten vind ik heerlijk, maar niet op de nuchtere maag.

Want buiten, fruit, brood, yoghurt en eieren, eten de Thai 's morgens al diverse soorten rijst en curry's.  We willen morgen aankomen in Kamphaeng Phet, de logeerplek voor vannacht moet met een redelijk gelijk aantal kilometers, daartussen liggen.

Het is de eerste keer dat we spreken met een andere fietser. Het is een Canadees op zo'n soort vouw fiets en trekt 6 maanden door Thailand. Deze heer heeft al meerdere keren door Thailand gefietst en hij zegt: ' the people are so charming'. Hij vertelt dat hij zijn fiets nooit op slot zet, het interesseert de Thai niet. Zijn bevindingen over fietsen in Indonesië zijn niet zo positief. We wisselen nog wat ervaringen uit en ieder vervolgd zijn route.

Na aankomst bij het Green River resort en wat gedronken hebben, wassen we onze kleding en dan verschijnt opeens ook de Canadees, hij boekt hier ook een kamer voor een nacht.

Het plan is een enkele 100 meter verderop wat te eten.  Volgens de eigenaar zullen er nog twee Nederlandse fietsers aankomen zo  rond een uur of zes... we zijn benieuwd.

1. Tineke en Ed:
    12 december 2019
    Leuk om jullie nog steeds te volgen. Veel plezier en geniet er nog van.
  2. Ma:
    12 december 2019
    Wat een mooie reis en bezienswaardigheid zijn jullie echt leuk en mooi om jullie zo te volgen hier is alles goed hoor
    Groeten Ma en Marijke
  3. Wim:
    12 december 2019
    ....En wij maar zitten bibberen hier. Wat een geweldige reis maken jullie. Goeie oplossing voor de 'Ortliebs'. Fijn, zo'n 'handige henkie'. Een geweldig verhaal over die priester. Ook deze keer mooie foto's. Er springen echt een paar uit. Bijvoorbeeld van de bananenbakfiets of van dat gezin of die ... etc, etc. Echt genieten. We zijn nu al benieuwd naar het vervolg. Gisteren, 11 dec., was ik toevallig jarig. dus moest ik even aan vorig jaar denken toen jullie ook bij ons zaten te borrelen. Blijf veilig fietsen! groetjes van ons.
  4. Henny:
    12 december 2019
    Wat een mooie en avontuurlijke fietstocht, steeds genieten van die geweldige foto's die jullie maken, wat een andere wereld.
    Geweldig!!!!
    Liefs Henny