Van het ongerepte platteland naar de stad Ayutthaya

20 december 2019 - Ayutthaya, Thailand

Woensdag 18 december - rit 16

• Mercurius- Groen
  • In Buri/  Mueang Ang Thong
  • Gereden kilometers: 68
  • 18 / 34 graden

We starten om 06.45 zodat we eerder aankomen bij de gisteren gereserveerde volgende verblijfplaats. De vaart zit er goed in en we volgen grotendeels de rivier de Menam.

De temperatuur loopt snel op, midden in landerijen passeren we nog enkele brutale honden en dan arriveren bij ons volgende logeeradres: Bualuang Boutique resort, een park met witte vrijstaande huisjes.

In Thailand heeft elke dag een eigen kleur. Je ziet vele Thai op dezelfde dag een zelfde kleur dragen. Dat heeft te maken met de aanwezige animistische invloeden in het Boeddhisme. Hierbij gaat men er vanuit dat alles op aarde bepaalde krachten bezit: mensen, dieren, de zon, de aarde, planten en ook levenloze dingen zoals rotsen, stenen en voorwerpen.

Bijna alle Thai zijn ervan overtuigd dat de juiste kleur op de juiste dag van groot belang is. Woensdag - Mercurius, in het Thai wan phut, heeft de kleur groen.

Nog even over de fiets, die zie je in Thailand wel, maar wordt voornamelijk gebruikt door ouderen. Meestal dragen zij een stoffen hoed met een grote lap eraan, die vast zit aan de zijkant en achterzijde, als bescherming tegen de zon. De staat van de fiets is over het algemeen erbarmelijk. Het fietstempo is in slow motion en vaak zit er een ijzeren fietsmandje voorop.

Zo af en toe komen we een echte toerfietser tegen, uitgedost in wielerkleding en helm, maar het meest gebruikt is de scooter en / of brommer in allerlei variaties.

De automerken die je hier ziet zijn de Isuzu 2 of 4 deurs met laadbak - vaak met een hoge ombouw, Honda, Mazda, Toyota, voornamelijk Japanse merken. Europese auto's zie je niet zoveel, nieuwe BMW's, Volvo en oude Mercedes zie je af en toe, en ik heb 1 kers rode nieuwe Porsche gezien.

Die laadbak is hier niet alleen voor goederenvervoer, maar zit veelal vol met mensen, op weg naar de akkers. Opvallend is dat de mensen vaak een soort van bivakmuts dragen - en veel kleding- als bescherming tegen de felle zon.

Donderdag 19 december- rit 17

• Sinaasappel - Jupiter
  • Gereden: 36 kilometers + 10 in de stad
  • 26/ 34 graden
  • Mueang Ang Thong / Nakhon Si Ayutthaya

De rit voor vandaag en de daarop volgende zijn niet zo lang meer; vanaf nu het is afbouwen.

De volgende stop is in de stad Ayutthaya met ongeveer 70.000 inwoners, op nog geen 100 km van Bangkok. De stad was meer dan 400 jaar de hoofdstad van Siam, het voormalig Thailand. Verder is de stad bekend van de tientallen tempels en ruïnes.

Na het ontvangst bij Baan Tebpitak Elegant door de charmante goed Engels sprekende zeer slanke Thaise dame, is het nog even wachten tot de kamer klaar is. Ze kent Nederland en België en heeft jaren in de toeristische sector in Engeland gewerkt.

Thailand is ontstaan uit een aantal, omliggende landen/ gebieden, bergvolkeren die zijn samengevoegd. Je ziet het aan de verschillende gezichten types; Chinees, Birmees, Cambodjaans, Indiërs etc.

boeddhisme is de officiële godsdienst en dat merk je aan alles. Overal kom je tempels en monniken tegen. Reïncarnatie en karma zijn de fundamenten van het boeddhistische geloof.

Vrijdag 20 december - stadsrit 18

• Blauw - Venus
  • 24/ 35 graden
  • Ayutthaya
  • 15 km

Heerlijk, we hebben een ruime keuze bij het ontbijt, dat geserveerd wordt vanaf 08.00 uur. Heerlijke stukken watermeloen en ananas, sinaasappelsap, roerei en toast.

We toeren zo'n 15 km door het toeristische Ayutthaya - we zijn nu zeker niet de enige blanken - langs de oude uit bakstenen opgebouwde ruïnes, passeren en bezoeken we de kleurrijke tempels en de markten met vele bijzondere etenswaren.

Verder is het een ontspannen enigszins bewolkte middag bij het zwembad en vermaken we ons door wat te lezen en te schrijven.

In Thailand trek je bijna overal waar je binnenkomt- in huis of in een tempel- je schoenen uit. De vloer binnenshuis - daar vind je geen stofje -de vloer wordt goed geveegd.

Vegen binnen en buiten, het verdorde blad van de bomen, het stof van aarde en vervuiling, overal zie je de Thai vegen.

De badkamers zien er eigenaardig uit, het toilet en de douche staan zo dicht naast elkaar, douchen zonder dat het toilet nat wordt is onmogelijk. Maar enkele keer was de douche en het toilet apart.

Wij hopen dat jullie genieten van het verslag en foto's

Tot het volgende verslag.

Groeten Gert & Heline

1. Yvette:
    20 december 2019
    Lieve Heline en Gert, wat een bijzondere tocht maken jullie toch, echt ongelooflijk. ik denk niet dat jullie dit ooit vergeten.
    geniet nog van de laatste paar dagen, het gaat nu opeens wel weer heel snel.
    super trots op jullie, zo stoer en zoveel kilometers gefietst!!! Geweldig.
    tot snel. liefs, Marcel en Yvette
  2. Ma:
    Heline en Gert op 20dec om 800uir julie berlcht ontvangen
    Hier alles goed geniet maar van de laatste dagen
    Weer een mooi verslag bedankt
    Heline en Gert groeten bedankt Groeten ma
  3. Henny:
    20 december 2019
    Genieten doen we zeker...wat een reis en leuke verslagen....zie het helemaal voor me..
    Heel leuk....geniet nog maar lekker de laatste dagen.
    Liefs Henny
  4. Adrihenny:
    20 december 2019
    Hoi hoi Gert en Heline, zo mooi dat jullie het kunnen omschrijven en die foto's gewéldig
    Nog een paar dagen heerlijk genieten
    Lieve groetjes
    Adri en Henny
  5. Wim:
    21 december 2019
    Hallo Gert en Heline, we genieten volop mee van jullie bijzondere tocht. Maar we realiseren ons ook dat het zo vreselijk snel gaat. Over vijf dagen -26 december- komen jullie al weer terug. Te gek gewoon. Jullie tocht geeft ons weer inspiratie om ook weer wat te gaan ondernemen, maar daar hebben we het later wel over. Eerst maar kerst vieren. We zijn benieuwd naar jullie belevenissen in de laatste dagen. Fijn dat we zo mee kunnen leven. Groetjes van ons.