Amersfoort - Mook -Someren

22 juni 2020 - Someren, Nederland

1e trip van Amersfoort - Mook

• gereden kilometers: 75.2
  • temperatuur 24 graden, licht bewolkt.

De weergoden zijn ons goedgezind, wat een geweldige start van ons rondje Nederland. s'Morgens starten we met ons jack en lange fietsbroek nog aan, maar deze kunnen, naar mate de dag vordert en de temperaturen oplopen snel weer uit.

De eerste 30 kilometers verlopen voor mij wel redelijk goed, maar ik merk wel dat ik er weer even in moet komen. Het opbouwen van vele fietskilometers. Bij dagtrips vanuit Amersfoort zijn de hoeveelheid aantal kilometers kleiner, de opbouw vergt weer even tijd. Maar anderzijds gaat het spelenderwijs, even volhouden.... en de beloning volgt.

Want wat is Nederland prachtig en wat is het toch heerlijk voor je lijf en leden.

Na onze lunch bij het Lexkseveer kruisen we door de Betuwe naar Nijmegen. Via een voetgangerstraverse met rijgoot komen we boven op de spoorbrug.

Via deze brug steken we de Waal over, en nemen we een korte pauze aan de Waalkade.

We aanschouwen de prachtige Hollandse vergezichten met passerende vrachtschepen die moeizaam stroomopwaarts varen.

We vervolgen onze route door de binnenstad van Nijmegen. Na Nijmegen en een pittige klim komen we aan bij ons verblijf voor deze nacht in de bossen bij Mook.

Na het inchecken wassen we onze fietskleding in de badkuip en hangen deze te drogen in het afgesloten fietsenhok. Gert heeft zijn meegebrachte waslijntje eerst even opgehangen. We lessen onze dorst op het ruime terras met een groot glas witbier.

Tot 24 juni worden er nog asperges geserveerd, hiervan willen wij nog wel even profiteren, uiteraard begeleid met een heerlijke fles witte wijn.

Morgen op weg naar Someren, met een stop in Asten om het klokkenmuseum te bezoeken.

2e trip van Mook naar Someren

• gereden kilometers: 73,10
  •  temperatuur: 26 graden, licht  bewolkt.

Na een goede nachtrust en ontbijt in Herberg restaurant 't Zwaantje op de grens van Limburg en Gelderland, vervolgen we onze fietstrip in het heuvelachtige en bosrijke gebied. Eindpunt is B&B de Linden in Someren en verder staat voor vandaag op het progamma een bezoek aan het klokkenmuseum in Asten.

Bij het vertrek uit 't Zwaanje in Mook spreken we een oudere dame van boven de 75 aan, die het blad rondom de Herberg opruimt, en vragen haar een foto te maken van ons vertrek.

De eerste stop, een koffiepauze is langs de Maas, waar vele vrachtboten passeren.

We fietsen door slaperige dorpjes en landelijk gebied en we komen opvallend weinig andere fietsers tegen. Halverwege gebruiken we onze lunch op een bankje in het hart van Ysselsteyn.

Op 2,5 km voor ons eindpunt komen we aan bij het Nationaal Klok & Peel museum in Asten. Onze fietstassen laten we achter bij de dame van de receptie.

Door de huidige corona maatregelen is reservering van te voren gemaakt.

Asten is het thuis van de befaamde Klokkengieterij Koninklijke IJsbouts, kortgeleden nog leverancier van de grote luidklok voor de Notre-Dame in Parijs. Ook de 58 klokken van de Lieve Vrouwe toren in Amersfoort zijn in 1997 vervaardigd door de Koninklijke Klokkengieterij Eijsbouts.

Aangekomen bij B&B de Linden worden we hartelijk ontvangen en nemen plaats onder de veranda. Grappig te horen dat de eigenaren ook enthousiaste fietsers zijn.

De dame rijdt een Koga en de heer heeft een blauwe Santos met oranje accenten.

Ons verblijf is een grote ruimte gelegen onder de veranda. We dalen via een trap af en de ruimte is verdeeld in 3 kamers. Een slaapkamer een leefgedeelte en een badkamer met sauna.

Weer zo'n bijzonder pareltje!

Morgen op weg naar Goirle.