3- Benicassim -Sagunto- Teruel- Vesta de Aire

• Van Peniscola naar Benicassim
  • Eindpunt: Hotel Vista Alegre
  • Bewolkt en 23 graden.
  • Gereden km: 66

Het advies is van te voren een treinticket met de fiets te boeken via internet bij de Renfe. Daar is al heel veel tijd in gestoken, met daarbij veel ergernis en nog zonder resultaat. Nu vliegt het internet er steeds uit, een 2-de fiets bij boeken is een probleem. Tijdens de voorbereiding van de reis zijn er al een aantal pogingen gedaan en ook gisterenavond leverde dat geen resultaat op.

De gastheer en gastvrouw spreken weinig Engels en zijn druk met andere zaken, maar misschien lukt het in hotel Vista Alegre aan het einde van de dag.

Als we de B&B verlaten, rijden we direct een heuvelachtig natuurgebied in. De tunnel waar we onder de weg door moeten, wordt niet gevonden. Dan maar op andere wijze, we dalen af via een kiezelachtige pad en komen bij een snelweg. Eerst moeten we nog over een andere hindernis, de fietstassen eraf en de fiets over het obstakels en de vangrail. Dan de tassen er weer op en oversteken naar de andere kant van de weg en deze enkele kilometers volgen.

Het traject is voornamelijk door natuurgebied, maar hoe dichter we bij de eindbestemming komen, hoe meer bebouwing langs de kust. Veelal van die enorme appartementen kolossen in grote getallen bij elkaar, weinig charmant.

Bij aankomst in het hotel, vragen we of zij een boeking kunnen maken bij de Renfe voor de fietsen. Maar ook de handige jongedame van de receptie krijgt maar 1 fiets toegevoegd. De ticket wordt geprint en er zit niets anders op dan het risico te nemen.

Een beetje zat zijn we het inmiddels wel. Eerst het fietswasje en een frisse douche en  even bijtrekken van de reis. In de buurt drinken we wat, een voetbalwedstrijd op een scherm en het hapje eten erbij was bijzonder goed.

Reisdag 8: zondag 20 juni

• Fietsen van: Benicassim naar Sagunto
  • Treinreis van: Sagunto naar Teruel - vertrek 16.54 en aankomst 18.49
  • Hotel: Torico Plaza
  • Temperatuur: 27 tot 32 graden
  • Gereden km: 70

Onweer en veel buien tijdens de nacht, bij het opstaan en enkel drupje. Het lijkt een bewolkte dag te worden, maar uiteindelijk als we in de middag in Sagunto arriveren is de wind behoorlijk aangetrokken en de lucht hemels blauw.

We verlaten om 9.00 uur het klassieke, super schone hotel in Benicassim.

Een wisselend landschap; van sinaasappelbomen tot appartementen kolossen, van rietkragen tot een woelige zee en de ondergrond; van verhard tot onverhard, van keien tot zand en beton. Alle varianten zijn ons deel.

Bij het station in Sagunto printen we de treintickets, hopelijk verloopt het goed! We spreken nog even met een Spaans fietskoppel bij de stationsrestauratie over fietsen in het algemeen en over het boeken van een fietskaartjes.Het blijkt dat er maar 3 fietsen meekunnen in de trein. Wat een bijzondere treinreis, het is net of we in de serie Railaway zijn beland.

In net geen twee uur reizen we naar Teruel. Daar wacht ons nog een steile klim. Het hotel is gelegen aan een prachtig plein. De fietsen gaan de trap op naar de 1e etage waar ook de receptie is. Na de fietswas en even opfrissen, eten we op dit plein met zijn markante panden.

Teruel is voornamelijk bekend om zijn rauwe ham, die een eigen herkomst aanduiding heeft en de mudejarkunst; die herinnert aan de Moorse overheersing en door de UNESCO erkend als werelderfgoed.

Reisdag 9: maandag 21 juni

• Van Teruel naar Vesta de Aire
  • Hostel: Mos Colinos
  • Bewolkt en 24 graden
  • Gereden km: 55

Op naar de volgende locatie…..eerst een heerlijk ontbijt met vers fruit. Maar voordat we op pad gaan maken we een tour langs de high lights van Teruel. Gisterenavond na de treinreis was er weinig gelegenheid de stad uitgebreid te verkennen.

20210621_084320

Voor aankomende dagen staat de route over Via Verde de los Ojos Negros op het programma. Deze behoort tot de mooiste en meest populaire van het land.

Deze groene wegen zijn oude spoorlijnen die niet meer in gebruik zijn en die nu gebruikt worden als fiets- of wandelpad. Niet alle Via Verdes zijn evengoed onderhouden, dit is afhankelijk van de gemeente. We fietsen door een licht glooiend landschap, soms is de aarde steenrood vervolgens is het een groene vallei, we passeren hoge spoorbruggen en lange donkere tunnels, die meestal niet verlicht zijn.

Zo tegen half 3 arriveren we bij de overnachtingsplek voor vannacht. Er was niets te vinden, dus dan maar in een hostal. Na de check in eten we in de drukke gelegenheid een heerlijke salade en daarbij ham van Teruel. Het wasje is lastig hier dus slaan we dat maar even een dag over.

1. Cisca v Brakel:
    21 juni 2021
    Het zijn pittige tochten die jullie maken! Maar naar de mooie foto’s te zien vergoedt dat weer heel veel.
    Veel succes voor de komende dagen.
  2. Heline en Gert:
    21 juni 2021
    Dank voor jullie reacties! De prachtige vergezichten en de beloning van de daling na een klim vergoeden veel. En daarbij, je lijf wordt er sterker van.
  3. Wim:
    22 juni 2021
    Hoi. Wat een tochten maken jullie weer. Fietsen in Spanje is toch een avontuur. Die zelfde perikelen die jullie ondervinden heb ik in Italië ook meegemaakt. Nog veel succes gewenst.
  4. Heline en Gert:
    Thanks!
  5. Henny:
    22 juni 2021
    Bedankt weer voor het verslag.
    Wat een zware tochten maar zo te zien, zien jullie wel veel!
    Veel succes voor de resterende dagen.
    Groetjes
  6. Heline en Gert:
    22 juni 2021
    Dankie buuffie, komt goed!