5 - Barcelona- Saint Germain les Vergnes - Orleans - Cloyes sur le Loir

30 juni 2021 - Saint-Jean-Froidmentel, Frankrijk

Reis Spanje 2021 & Loire tocht

Reisdag14: Zaterdag 26 juni

• Autoreisdag van Barcelona naar......Saint Germain les Vergnes- B&B Le Morgiane
  • Weer: zonnig en 28 graden

Vannacht -kwart voor twee - opeens geluiden van een zware deur, Gert springt als door een bij gestoken uit bed, opent met grof geweld de deur van het appartement en staat daar als een ferme stoere Romeinse strijder op het balkon in zijn onderbroek!

De man zegt: “ I am your neighbour, I am so sorry for the noise”. De situatie is als volgt, op de 2de etage zijn twee appartementen naast elkaar met een gedeeld balkon, via een stenen trap kom je op deze etage, maar die is afgesloten met een ijzeren deur.

Rond half 8 plaats de man van Arianne het ontbijt op de buitentafel. Hij vraagt of hij een foto van ons mag maken en zegt: ‘’it is for the boss”. Later zie ik in de keuken - die een etage lager gelegen is - een briefje liggen met instructies van Arianne.

Het doel is rond half 9 te vertrekken naar de 600 km verder gelegen stop, de gisteren geboekte B & B Le Morgiane in het gehucht (912 inwoners) Saint Germain les Vergnes, regio Nouvelle - Aquitaine.

Vanuit Barcelona rijden we richting Andorra en Toulouse. De route voert ons langs de berg Montserrat, een van de grote symbolen van Catalonië. Het massief gelegen op 50 km ten noordwesten van Barcelona en beslaat een gebied van 10 km lang en 5 km breed. Kenmerkend zijn de reeks torens en rotsnaalden die scherp oprijzen uit de vlakte.

De Oriëntaalse kamer op de begane grond is voor ons gereserveerd. Na installatie maken we gebruik van het zwembad. De kleine, liefdevolle Marokkaanse eigenaresse serveert s’avonds op het terras een typisch Frans menu: meloen met ham, de favoriet van Gert - Confit de Canard- daarbij een salade, Franse kazen en een nagerecht.

20210626_162348

Reisdag 15: Zondag 27 juni

• Van: Saint Germain les Bergnes naar Blois
  • Weer: afgelopen nacht onweer, overdag zwaar bewolkt, regen en 18 graden.

Het ontbijt gebruiken we in de woonkamer van madame, hoeveel kamers er exact zijn is niet duidelijk, maar er zijn nog 4 kamers geboekt.

De volgende stop is Limoges, uiteindelijk blijkt het een troosteloze stad. Na een kop koffie laten we de grauwe stad achter ons.

Dreigende donkere wolken, de regendruppels tikken eerst ritmisch tegen de autoruit, later volgt een wolkbreuk. Stromende regen, licht grijze lucht, onweer en spoorvorming op de weg, al het Spaanse stof spoelt van de auto en de fietsen.

Zondag in Frankrijk, zondagsrust. In de slaperige stadjes zijn de voorpuien van de woonhuizen direct gelegen aan de doorgaande weg. Winkels en supermarkten zijn gesloten op een enkele supermarkt na die tot 12.30 is geopend. Het enkele restaurantje dat geopend is heeft voldoende klandizie. Na een kleine omzwerving komen wij terecht bij Au bon Coin in Valencay.

Typisch Frans, menu del jour - meer dan voldoende! Op naar Blois.

20210627_135536

De B&B ligt net buiten Blois, een groot klassiek pand uit 1852, gerund door een ouder echtpaar, is uitgezocht voornamelijk voor het achter laten van de auto. En het ligt vlakbij de Loire.

Na ontvangst, sorteren en wisselen we van kleding aan de huidige Franse temperaturen. Enige tijd later arriveert ook de familie Draisma. Na een glas wijn aangeboden door de gastheer en vrouw, fietsen we naar Blois voor een hapje eten.

20210627_190651

Reisdag 16: maandag 28 juni

• Van: Blois naar Orleans
  • Weer: bewolkt 18 graden in de ochtend, in de middag zonnig

60 km voor de boeg, grijze luchten met een klein beetje miezer regen.  Fijn dat als we later in de middag in Orleans arriveren het zonnetje er weer bij is.

Orleans de stad van Jeanne D’Arc, gelegen aan de Loire, werd gesticht tijdens de regering van de Romeinse keizer Aurelianus, en van zijn naam is de stad afgeleid.

Jeanne D’Arc (ca.1412- 1431) bijgenaamd de Maagd van Orleans, is een nationale heldin in Frankrijk. Als jong meisje speelde zij een beslissende rol in de Honderdjarige oorlog tussen Engeland en Frankrijk. In 1909 werd ze zalig verklaard en in 1920 heilig. De reden haar ongekende moed in combinatie met haar leeftijd. Ze was 16 toen ze ten strijde trok en drie jaar later bonden de Engelsen haar ruw op de brandstapel.

20210628_153126

Prachtige oude stad, met veel mooie monumenten en er is veel aandacht en zorg besteed aan de uitstraling van de stad.

20210628_145543

Reisdag 17: dinsdag 29 juni

• Van: Orleans naar Cloyes sur le Loire
  • Weer: bewolkt en regen 18 graden.

De weersvoorspellingen zijn niet beister goed, maar vol frisse moed fietsen we de stad Orleans uit langs de Loire over een kiezelachtig pad.

Na nog maar enkele kilometers gereden, en dan valt Yvette, wat er exact plaatsvond -  horen we later. Het ziet er niet goed, een open wond aan haar onderarm. Zo goed en zo kwaad trachten we het bloeden te stelpen. Een jonge dame tracht ons de weg te wijzen naar een hulppost en zo lopen we richting de hoofdweg. Dan zien we een ambulance rijden en Gert probeert deze aan te houden, wat een geluk dat ze stoppen. Later blijkt dat er al een oudere dame in ligt. Als de grote pleister wordt verwijdert door het ambulance personeel spuit het bloed eruit. De arm wordt zittend in de schuifdeur van de ambulance met jodium gestelpt en later verbonden. Later verplaatsen ze Yvette op een wit laken op de stoep en haar onderbenen leggen ze op een grote tas.

Er wordt contact gezorgd met het ziekenhuis en uiteindelijk haalt de brandweer Yvette op, Marcel gaat mee naar het ziekenhuis. Nogmaals danken we de ambulance man en vrouw dat ze gestopt zijn, en dat met een oude dame in de auto! De ambulance broeder grapt van oh… dat heeft ze toch niet door!

Alle fietsen verplaatsen we naar de bakker 100 meter verderop.

Daar wachten we en drinken we een paar koppen koffie. Later eten we er een broodje, op die manier proberen we de tijd te door te komen. Helaas sluit de bakkerij sluit van half twee tot half vier. Gelukkig is het inmiddels droog, we staan nu buiten voor de deur. Genoeg klandizie tussen half twee en half drie.

We overleggen, wat gaan we doen…. De sleutel van de fietsen zijn bij ons. Net na 14.00 uur krijgen we een goed bericht, de Draais zijn onderweg naar de bakker met een taxi.

11 hechtingen verder, een verbonden onderarm en veel blauwe plekken en dan toch weer op de fiets! Chapeau!
Met nog maar 4 km op de teller zijn er nog 60 te gaan. Onderweg Een lange stop bij de apotheek, waar allerlei noodzakelijke medicatie wordt ingeslagen. Verder een prachtige route door het weidse glooiende landschap met paarse lavendelvelden, granen en grote groene velden met zonnebloemen in een nog groene knop.

20210629_172314

Dan verder op weg naar Cloyes sur le Loire, de lucht kleurt grijs en de regen komt met bakken recht uit hemel. Regenpakken aan, het water sopt in de schoenen. Maar gelukkig een half uur later weer een mager zonnetje, die wat verwarming geeft.

In het dorpje bij het hotel waar we de nacht doorbrengen zijn we toe aan een verfrissing. Het is dan al 19.00 uur en op het terras komen we weer een beetje bij.

20210629_190453

Na een douche genieten we van een heerlijk 3 gangen menu, Yvette heeft niet veel trek en kruipt het bed in.

1. Cisca v Brakel:
    30 juni 2021
    Jullie maken in zo’n korte tijd wel heeel veeel mee. Gelukkig is het met Yvette goed afgelopen. Het is echt niet saai. Wij wensen jullie zonnige dagen en een hogere temperatuur.
    Trouwens Heline, ik wist niet dat je geschiedenis zo breed is…..
    Groet aan allen van ons.
  2. Milou M Sluiter:
    1 juli 2021
    Yvette heeft mij gisteren een deel, het deel met de val enzo, doorgestuurd. Wat een mooie reis weer, heerlijk en amusant vertelden Yvette met weer behoorlijke pech.
    Ze belde mij gisteren ook gelijk nog maar even om het verhaal zelf te vertellen en dan hou ik het toch niet droog he bij die lieve muts.

Na ja, vandaag en morgen nog gezellig samen fietsen begreep ik en zaterdag weer thuis.

Geniet nog maar van alles en lieve groet, Lou
  3. Adrihenny:
    2 juli 2021
    Jullie maken zeker veel mee ,gelukkig konden jullie wel verder
    Fietsen Yvette je zal wel veel spierpijn hebben,dapper van je dat je met je lieve vrienden samen de vakantie af kunnen maken