2-Tarragona- L’Ampolla- Peniscola

• Reisdag 4: woensdag 16 juni
  • van Sant Pere de Ribes naar Tarragona
  • Aantal kilometers: 65 km
  • 30 graden

Na de broodnodige nachtrust op naar Tarragona. De fietsen worden van het slot gehaald, de fietstassen erop en we vervolgen de geplande route.

Na een km of 15 vinden we een pleisterplaats voor het ontbijt met cappuccino. De wegen zeer divers van onverhard tot langs de boulevard, door prachtige woonwijken, heuvelachtig en langs de snelweg; alle variaties ondergaan we.

Zo’n heuveltje, dat valt echt niet mee, versnelling 1 en niet sneller als 3 km per uur.

Je hartslag draait op volle toeren en je voelt de verzuring van je spieren. Ik kijk niet meer naar het doel, want dan verlies ik de moed, maar als ik blijf kijken naar het wegdek dan lukt het me de heuvel te beklimmen. De corona luiheid, komt eruit!

Toch weer een stuk niet goed gereden, de route langs de kust was niet meer actueel. Hierdoor een groot stuk terug naar de N340 en zo bereiken we Tarragona. Na een korte rit door de historische stad vinden we daar ook hotel Lauria.

Een prachtig onderkomen met een aparte kamer voor onze fietsen! Na het wasje en een verfrissende douche op naar het zwembad, waar hard wordt gewerkt om eindelijk het eerste verslag te publiceren. De verslagen van de eerste dagen worden geselecteerd en verplaatst naar reislogger. Vervolgens het uitzoeken en verplaatsen van de foto’s van beide toestellen en dan publiceren. Het lijkt een koud kunstje, maar het is alweer even geleden en dan is het van oh…….hoe ging dat ook alweer.

Tarragona is prachtig en zeker een bezoek waard.

Vanavond gaan we voor een  heerlijke paella; dit is een typisch Spaans gerecht, oorspronkelijk Valenciaans. De ingrediënten zijn, kip, konijn vis- en schaaldieren, sofrito, speciaal soort bonen uit Valencia, garrofones genaamd, snijbonen en saffraan.

• Reisdag 5: donderdag 17 juni
  • Van Tarragona naar L’Ampolla
  • Eindpunt: Hotel Flamingo
  • Gereden km: 80

Vroeg uit de veren voor het ontbijt, dat kan vanaf 07.00 uur en dat is fijn met een lange rit voor de boeg.

Via het industrieterrein, met veel stank van de petro-chemische industrie van de Spaanse oliemaatschappij Repsol, proberen we de prachtige havenstad Tarragona achter ons te laten. Maar dat blijkt niet eenvoudig, op een gegeven moment staan we na een pittige klim bij de tolpoorten, wederom keren en op zoek naar een andere manier de stad te verlaten.

Via een andere snelweg komen we op de geplande route. Als we onverhard naast een spoorlijn rijden staan er opeens een grote kudde schapen met herder voor ons, prachtig!

Veel afwisseling in het weer vandaag, in de ochtend bewolkt met lichte regen en later een zonnetje, in de middag donkere wolken met onweer en felle buien.

Op een onverhard pad passeren we aantal tunnels en als het onweert en stortregent maken van de laatste tunnel gebruik van als schuilplaats. Zie video!

Zo gauw het weer droog is, een korte steile klim en nog 6 km naar ons eindpunt van vandaag.

• Reisdag 6: vrijdag 18 juni
  • Van L’Ampolla naar Peniscola
  • Gereden km: 73
  • Eindpunt: Luz de Azahar- Bed and Breakfast

Weinig klimmetjes vandaag, de eerste was bij het verlaten van de parkeergarage onder het hotel, daarna de brug over de 925 km lange rivier de Ebre of Ebro en verder een paar kleine kuitenbijtertjes.

Vanuit L’Ampolla een dorp gelegen aan de Middellandse Zee fiets je op een enkele 100 meter zo de Ebro-delta in.

Met 320 vierkante km is natuurpark Ebro-delta het op een na grootste wetland van Spanje. Het is een beschermd natuurgebied waar al eeuwenlang gewassen worden verbouwd met name citrusvruchten, groenten, mosselen en rijst.

Delta de l’Ebre rijst wordt in dit deel van Spanje beschouwd als kwaliteitsingrediënt, veel beroemde chef-koks serveren deze rijst in hun restaurants.In deze delta komen 300 soorten vogels voor. Even voelde het alsof we weer in Thailand waren.

Na de delta, volgen we weer langs de kustlijn, even dreigende wolken maar het blijft zonnig en droog. Als we in Vinaros rijden zien we een arena voor stierenvechten, we stoppen en fietsen naar binnen. Het gebouw is prachtig en je ziet en voelt de authentieke Spaanse sfeer.

Stevig doorgefietst, geen op onthoud en op tijd vertrokken, waardoor we vroeg arriveren bij de B&B Luz de Azahar. Een prachtig onder architectuur gebouwd onderkomen, met een heerlijk ruim zwembad……tijd om even weer wat bij trekken van de fietsreis.

Vroeg in de avond fietsen we naar Peniscola en eten daar een hapje in het centrum van de stad.

1. Tineke en Ed:
    19 juni 2021
    Wat een leuke onderneming weer top