1- Barcelona- Sant Pere de Ribes

• Reisdag 1: Zondag 13 juni
  • Van: Amersfoort naar Tain L’Hermitage
  • Gereden kilometers: 960
  • Eindpunt: L’Abricot Logis Hotel

De reis start vroeg, net na vijf uur gaan we op weg naar Tain L’Hermitage het eindpunt van deze dag. De mist trekt langzaam op boven de groene velden en langs de smalle slootjes, het wordt een zonovergoten dag. De landsgrenzen worden vooralsnog moeiteloos gepasseerd.

Het laatste deel van de route, vanaf Vienne rijden we binnendoor en passeren we een aantal plekken waar we op eerdere reizen zijn geweest; de boulevard van Vienne; het startpunt van onze fietsreis met Marcel & Yvette (2017) en Golf Albon; een golfbaan die we gespeeld hebben toen we bij B&B Ferme Robin in Marsaz logeerden (2015).

• Reisdag: 2 Maandag 14 juni
  • Van: L’ Abricot Tain Hermitage naar Barcelona
  • Naar: Barcelona Anita’s Bed and Breakfast

Wederom een zonovergoten dag. Na het ontbijt en route, nog 546 km naar het startpunt van de fietsreis in Barcelona.

De Garmin navigatie zit in een soort van loupe, deze navigatie is noodzakelijk, alle dagroute’s staan erin opgeslagen. Gert probeert en probeert, maar krijgt hem niet aan de gang. In Barcelona op de Avenue Diagonal, de straat waar je alle goede winkels van grote naam vindt wordt bezocht. Daar zouden ze je toch kunnen helpen bij de Garmin shop, maar dat loopt op een fiasco uit. En niet echt behulpzaam.

Dan we rijden door naar ons verblijf, via smalle weggetjes omhoog klimmend en dan arriveren we in de smalle straat van de B&B. Aan het einde van de straat vinden we een plek waar we de auto kunnen parkeren. We nemen contact op met de eigenaresse, en ze is thuis.

De fietsen in de schuur en dan via een stenen trap naar boven. Vanuit onze kamer met terras en zonnescherm, olijfboom en een prachtig uitzicht over de stad.

De fiets is nog wel even uit de schuur gehaald voor een hapje Tapas in de stad.

• Reisdag 3: Dinsdag 15 juni
  • Van Barcelona naar Sant Pere de Ribes
  • Gereden kilometers: 57
  • 35 graden

Adrianna de eigenaresse van de B&B verzorgt het ontbijt om 8.00 uur buiten op het zitje voor de deur. Onze buurvrouw op de etage is een van oorsprong Belgische dame die werkzaam is in het dichtbij gelegen ziekenhuis. We spreken nogmaals even met elkaar en wie weet zien we elkaar weer als we in Barcelona de fietsreis in Spanje afsluiten.

De foto bij vertrek wordt door Adriana gemaakt, zij wil deze gebruiken op haar Instagram account.

Dan richting de Sagrada Familia, de basiliek naar ontwerp van Antoni Gaudi (Catalaans modernisme, verwant aan de Jugendstil. De bouwwerkzaamheden zijn gestart in 1882, en nog steeds wordt eraan gewerkt. De opleveringsdatum is in 2026, maar dat is afhankelijk van de giften die bezoekers binnen brengen.

De volgende stop is de Montjuïc de bekendste berg van Barcelona; de betekenis is Joodse berg. Het kasteel op de top biedt een geweldig uitzicht over de stad.

Dan op naar het 20 km verder gelegen vliegveld, daar hebben we afgesproken met een taxi. Deze zal ons brengen naar een benzine station bij het bergdorpje Begues.

Daar begint onze fietsroute. Al met al is het een prachtige rit door een ruig  natuurgebied: park de Garraf, maar oh… wat een barre rit met al die onverharde wegen. Zeker niet aan te bevelen voor watjes.

Met enige regelmaat moeten we afstappen, de zinderende warmte speelt ons daarbij ook parten. Dan de laatste 1200 meter met een stijgingspercentage van boven de 9 %, ons achterwiel heeft geen grip meer en wat rest is de fiets naar boven duwen. Nou ik kan je vertellen, dat is echt geen feestje!

Net na vijf uur arriveren we bij het Palau hotel. Dan rust, gelegenheid voor het herstellen van de spieren, het stof en het zweet van ons afspoelen, een douche en een plons in het zwembad. De fietskleding wordt gewassen en dan... even niets.

We genieten van wat heerlijke Pinchos in pittoreske hart van het plaatsje.

1. Yvette:
    16 juni 2021
    Lieverds, dank voor jullie verslag. Wat weer prachtig wat jullie doen.
    Geniet de komende dagen en we zien verslag en foto’s weer graag tegemoet 👍😘
  2. Madeleine:
    Heline en Gert,
    Wat een leuk verslag weer en mooie foto's.
    Geniet er lekker van.
  3. Tineke en Ed:
    Helene en Gert .leuk de dat verslag en foto’s weer
    Een verrassing gr.Tineke en Ed.
  4. Cisca v Brakel:
    17 juni 2021
    Hi Heline en Gert, tijd geledat dat jullie zo'n mooie tocht gemaakt hebben.
    Leuk verslag weer. Geode reis verder, wees voorzichtig en geniet.
    Liefs van ons.
  5. Henny:
    17 juni 2021
    Lieve Vriendjes, wat een bizarre fietstocht en dat in die hitte maar wel erg mooi en weer een leuk verslag.
    Lieve groetjes Henny 😘
  6. Ma:
    18 juni 2021
    Veel fiets plezier gr
    Ma
  7. Adrihenny:
    21 juni 2021
    Hoi Gert en Heline
    Jullie maken weer een hoop mee, heel spannend
    Waren de sinaasappels al lekker sappig ?
    Mooie foto's hebben jullie gemaakt
  8. Heline en Gert:
    22 juni 2021
    Ze waren bijzonder sappig! Thankx.