Bali - Deel 1|30 nov - 4 dec. De eerste indrukken van Bali

6 december 2023 - Kubutambahan, Indonesië

Allereerst willen wij jullie hartelijk danken voor al jullie reacties op het eerste reisverslag van Bali. Gezien het schrijven van zo’n verslag veel tijd opslokt en fietsen onze corebusiness is, beantwoorden wij jullie niet afzonderlijk. In die tijd genieten wij van de traditionele kleurrijke Balinese natuur en cultuur; deze is relaxed en authentiek.

Donderdag 30 november

• Van Kuta, via Denpasar naar Ubud - Honeymoon Guesthouse

Geloof mij, de meest bijzondere reiservaringen met inwoners van een land doe je op de fiets! Deze eerste fietsdag is daar een goed voorbeeld van.

Vertek hotel Poppies

Foto: vertrek restaurant Poppies

Van Kuta naar Ubud

Foto: afbeelding route Kuta naar Ubud

De start gaat langs een drukke provinciale vierbaansweg richting Denpasar; de hoofdstad van het eiland en vervolgens naar Ubud. Door de uitstoot van gassen van auto’s en scooters doe ik een sjaaltje voor de mond en neus. Je ervaart dit vooral bij het wachten totdat het stoplicht op groen springt.

Het vermijden van drukke wegen zien we als uitgangspunt; het liefst rijden we op landelijke binnendoor wegen dicht bij de mensen en de natuur.

Een vakkundig werkje het snijden van een ananas, de man geeft voor de foto een gulle lach. Net voor zijn winkeltje slaan we rechts af, maar het weggetje loopt dood. Bij het nogmaals passeren wijst hij de juiste richting; een smal pad langs het water.

Ananas snijden Foto: ananas snijden

Enkele meters verder stuitten we op prachtig geklede dames met in hun hand offermandjes.  Verderop zien we een kleurrijk versierde poort, gemaakt van planten, bloemen en gekleurd rietblad. We observeren wat teruggetrokken, ze nodigen ons uit binnen te komen en plaats te nemen.

Een charmante Australische damevan I dische komaf vertelt, dat zij speciaal is overgekomen voor de bruiloft.

Twee mannen trommelen achter grote koperen klankschalen en er klinkt gezang. We voelen ons wat teveel met een bezweet lijf in fietskleding. Maar het geeft een bevoorrecht gevoel, dat de mensen zo lief zijn ons uit te nodigen.  Met het Namaste gebaar nemen we afscheid; waarbij je elkaar groet op gelijkwaardig niveau en respect naar elkaar toont.

Je centreert beide handen voor je borst, met vlakke handen tegen elkaar, de vingers naar boven en buigt ligt naar voren.

In deze klamme warmte zorgen stopmomenten ervoor dat we op adem komen; de hartslag moet weer naar beneden. Verderop oefent een schoolklasje een ceremonie, altijd schattig kleintjes die de tradities meekrijgen op school.Bij het naderen van Ubud verlaten we de weg en rijden over betonpaden tussen rijst-, mais- en -rawitplantages. Na wat steilere klimmetjes komt Ubud dichterbij.

Voor een slaapplaats slagen we bij het derde onderkomen Honeymoon guesthouse. Tijdens het zoeken verstap ik me bij het stoppen, waardoor de achterzijde van de fiets met fietstassen kantelt en ik tegen een geparkeerde scooter val.

Mijn linker enkel in het ijs… en het rechter been de knie verdraaid, even afwachten hoe dat afloopt.

Vrijdag 1 December | Groener dan groen…

• Ubud naar Saba |  Kishi Kishi

Vertrek uit UbudFoto: vertrek Honeymoon Guesthouse

Afbeelding: Ubud naar Saba

De route richting de rijstvelden van Tegalalang, 10 km ten noorden van Ubud en een Unesco World Heritage. De weg ernaar toe is taai, het klimmen met vochtige warmte blijft afmattend. Met een verkwikkend colaatje, uitzicht over de meest groene rijstvelden die je ooit zult zien. De foto’s en het filmpje zeggen meer dan ik kan verwoorden. (zie voor meer foto’s en video’s de button op het beginveld).

Tegalalang rijstveldenFoto: Tegalalang  rijstveldenTegalalang rijstvelden Foto: Sawah

Dan terug naar Ubud en vervolgens richting Saba vlakbij de kust. Na twee afgelegen locaties slagen we bij de derde onderkomen. Na de poort kom je in de weelderige, kleurrijke tuin waaraan je kunt zien dat er vele uren liefdevol werk in zit.

Voor het avondeten kunnen we bellen met een warung (eetwinkel/ eethuis) er is een shuttle service. Na het eten worden we thuis gebracht alleen komt het net als gisteren avond met bakken uit de hemel.

Bali heeft een tropisch klimaat en de gemiddelde temperatuur ligt op 28 graden. Het regenseizoen is de natte periode en deze loopt van oktober tot april. Meestal valt er alleen in de middag of avond een bui, maar er kunnen ook dagen tussen zitten dat het de hele dag regent.

Zaterdag 2 December

• Saba naar Padingbai - Bali 85 Beach Inn

Vertrek hotel Kishi |Kishi Saba

Vertrek: Kishi Kishi

Saba naar PadingbaiAfbeelding: route Saba naar Paddingbai

De bijzondere momenten van deze dag zijn een processie voor het land van boeren en verder is de ontmoeting met Dewa Dhika, de manager, bij het overnachtingsadres Bali 85 Beach Inn. Hij neemt Gert in vertrouwen over een mannenprobleem en heeft iet speciaals met ons, waardoor hij ons Pap en Mam noemt, ja ….gekker moet het ook echt niet worden. Het is een zachte gevoelige Hindoeïstische man, die een gezin heeft met twee zonen en een moeder in huis.

Op Bali vind je 90% hindoe en overige zijn moslims en christenen.

Het onderwijs is tot 15 jaar gratis, maar de kosten voor boeken moet nog wel betaald worden. Het gemiddeld inkomen binnen de toerisme is 120 Euro per maand. Een gezin met twee kinderen heeft minimaal 150 Euro in de maand nodig voor voedsel en huisvesting. Een groot deel van de bevolking is afhankelijk van het toerisme.

De COVID periode was een zware periode waarin hij om vier uur ‘s morgens opstond om te gaan vissen voor het avondeten. Op Bali wordt 7 dagen per week gewerkt.

Zondag 3 December

• Van Padingbai naar Amlapura - AlamGangga Villa’s Titia

Vertrek Padingbai |hotel Bali 85 Beach In

Foto: vertrek Bali 85 Beach Inn

Padingbai naar AmlupuraAfbeelding: route Padingbai naar Amplura

Tijdens het ontbijt geeft Dewa een stuk sandelwood voor mijn verstuikte enkel en hij legt uit hoe het te gebruiken. Hij vertelt met passie dat het hem niet lukte met ons te videobellen gisterenavond, zodat wij zijn vrouw konden zien. Pappa’s batterij was leeg!

Bij het afscheid zegt Dewa dat hij contact met ons wil houden. Hij zou ons met veel plezier een keer uitnodigen voor een processie en bij hem thuis.

Het terrein is heuvelachtig, de eerste stop langs het strand levert prachtige foto’s op. Bij de volgende korte stop hoger gelegen op een heuvel met ernaast een tempel. Een dame zegend niet alleen beide fietsen maar ook wij worden gezegend. De dame plakt rijst op ons voorhoofd en een kwastje doopt ze in iets vochtigs en sprenkelt het over ons uit.

De fiets van Gert wordt gezegend  Foto: de fiets wordt gezegend

Foto: bij AlamGangga Villa’s

AlamGangga Villas Foto: bij AlamGangga Villa’s

Maandag 4 december

• Van Amlupura naar Amed | Bamboo Bungalows

Amplura naar AmedAfbeelding: route Amplura naar Amed

Vertrek Tirta Gangga Foto: vertrek AlamGangga Villa’s Titia

De route vervolgen we bergafwaarts, bij het Amed logo aan het strand een stop voor een fotomoment. Enkele minuten later arriveren een aantal mensen met twee bijzondere fietsen en is fietsen het gespreksonderwerp. Dan blijkt het een hele delegatie met een twee fotografen, er politie loopt in de rondte en een beveiliger. Zij willen samen met ons op de foto, later maakt de beveiliger een rondje op de Santos fiets. De man vertelt dat hij op verschillende plekken in NL was, o.a. in Den Haag.

De knal rode fiets van de de dame heeft een bijzondere beschildering. De Specialized fietsen gaan achterin een laadbak en in verschillende auto’s vervolgen ze de fotomomenten route. De dame stuurt ons later een foto door en dan blijkt zij een nieuwslezeres en hij commissaris-generaal van de Nationale Politie.

Amed strandFoto: Amed Beach met Winny Charita & Istri Komjen Agung Budi Maryoto

De kleine, simpele huisjes bij Bamboo bungalows zijn hoger gelegen. Via kronkelinge hoge tredes kom je bij het huisje en zwembad waarvandaan je een mooi uitzicht hebt over zee. Stof en herrie aan het werk langs de weg vlak voor de poort van het verblijf, net achter deze poort worden de fietsen geparkeerd. Het verblijf voldoet niet helemaal; een opknappertje. Later op de avond lopen we de weg een stuk af voor avondeten naar een restaurant aan het strand. Een band speelt op het strand, op een podia tegen de branding.

Als dagafsluiting een frisse cocktail bij de warung van Bamboo Bungalows, gelegen aan het strand.

1. Henny:
    Lieve Vriendjes,
    wat ‘n beleving en ontzettende leuke en mooie
    foto’s. Zie het helemaal voor me, wat ‘n andere wereld.
    Wens jullie nog een fijne tijd..🚴‍♀️🚴
    Liefs Henny..💋💋
  2. Tineke en Ed:
    6 december 2023
    Mooie reis en avontuur genieten ervan samen
  3. Yvette:
    6 december 2023
    hallo lieverds, dank voor het mee laten genieten, en met die gezegende fietsen kan er nu natuurlijk niks mis gaan. lekker genieten.
    Lieve groetjes,
    Marcel en Yvette
  4. Wim Jansen:
    6 december 2023
    Wat een belevenissen. Heel bijzonder. Blijf gezond en geniet!
    WJ
  5. Marten en Tjerk:
    7 december 2023
    Wat een belevenissen weer! Geweldig om jullie wederwaardigheden te lezen en te zien. Hopelijk geneest je enkel, Heline, een beetje vlot, want malheur aan je ‘onderdelen’ kun je niet gebruiken wanneer je aan het fietsen bent. Klamme hitte en dan fietsen lijkt me overigens niet altijd een plezier, maar je moet er wat voor overhebben! Prachtige natuur! Hartelijke groet en tot de volgende aflevering.