Bali - Deel 3| 9 t/m 15 december

• Melaya naar Pemuteran
  • Taman Sari Bali Resort en Spa

Van Malaya naar Pemuteran
Afbeelding : route Melaya naar Pemuteran

Door de intensiteit van het fietsen en de klamme warmte slapen we veel langer als normaal. De body battery moet weer opgeladen worden (vannacht uitzonderlijk, zelfs van 20:00 uur tot 05:00 uur). Wat zijn we toch een vroege vogels!!

Vertrek Melaya richting .... Pemuratan
Foto:begin van de route richting Pemuteran

Minder verkeer als anders, langs de verkeersader van Denpasar naar Gillimanuk, het meest westelijke puntje van het eiland, waar ook de oversteek is naar Java. Het is even een punt van overweging geweest de oversteek te maken, maar die heeft het niet gehaald.

Langs de weg veel apen in allerlei formaten, die je brutaal aanstaren of de weg net oversteken; ik hou er echt niet van! Langs de licht heuvelachtige route vele verkooppunten met o.a. fruit etc. een soort kraam opgebouwd met allegaartje aan materiaal; wat wij bouwafval noemen. Aan de linkerzijde volgen we de zee en aan de rechterzijde de bergen.

Dan een tegenligger, een fietser die de route gevolgd heeft via de noordzijde vanaf Denpasar. Even een korte stop voor een sociaal talk. Een jonge, avontuurlijke, mannelijke Australiër met een hoedje en een shirt met lange mouw uit Melbourne, die de oversteek naar Java gaat maken.

Het volgende onderkomen Taman Sari ligt langs het strand, in een baai. Na 1 nacht besluiten we nog een nacht te blijven. Hiervoor moeten we nog wel wat onderhandelen gezien de prijs op Booking.com veel lager is dan aangeboden.

Taman Sari Foto: bij Taman Sari Resort

Voor het eerst deze reis een Balinese massage van een uur; al mijn spieren neemt de Balinese dame onderhanden. Heerlijk hoor! Massage’s worden overal op Bali aangeboden, tegen hele verschillende tarieven.

Beide avonden eten we bij een andere warung dicht bij het hotel. De tweede avond bij een aantal jonge dames die pas gestart zijn en wat zeker een aanrader is.

Dinsdag 12 & woensdag 13 & donderdag 14 december

• Pemuteran naar Lovina
  • Puri Bagus Lovina Beach en Yoga Retreat Resort

Vertrek Taman Sari

Foto: Nog even een foto voor vertrek bij het heerlijke onderkomen Taman Sari.

Pemuretan naar LovinaAfbeelding: Route Pemuteran naar Lovina

Nog steeds fietsen we langs de hoofdader van Bali, alleen ervaren we aan noordelijke zijde van het eiland veel minder verkeersdrukte.

De route verloopt soepel, de weg niet erg heuvelachtig en de 53 km trappen we makkelijk weg. Na een ander resort aan de kust bezocht boeken we bij een prachtig buurhotel weer voor twee overnachtingen en regelen direct het vervoer voor 14 december de bergen in. Dit wordt uiteindelijk 15 december.

Niet erg prettig maar ik heb al enige dagen last van een Bali Belly (buikgriep).

Het hotel geeft pillen en daarnaast krijg ik bij het ontbijt het groene sap van een jonge guava, wat goed schijnt te helpen. De guava is een tropische vruchtensoort en geeft vele gezondheidsvoordelen o.a. rijk aan antioxidanten, goed voor het stimuleren van de darmbewegingen en verbeteren van de spijsvertering, rijk aan antiseptische stoffen die als een natuurlijke antibiotica werken en goed voor de gezondheid van de huid.

Guavasap van de jonge guava Foto:Guavasap

Vandaag ontmoeten we weer iemand die Ketut heet, en dat is geen toeval op Bali. De eerste naam wordt namelijk bepaald door de volgorde waarin de kinderen geboren zijn, ongeacht of het een jongen of een meisje is. Het eerste kind heeft altijd Wayan of Putu en de tweede Made of Kadek. Het derde kind zal  Koman of Nyoman worden genoemd en Ketut is de naam van het vierde kind.

Het verblijf bevalt erg goed en mede door de Bali belly boeken we nacht erbij. Aan alles merk je dat het low-season is op Bali.

Vlakbij het hotel is warung (eethuisje) gebouwd van bamboe stokken, en daar worden ook kooklessen gegeven. Eigenlijk was het plan dat in Ubud te doen maar waarom niet hier. Nadat we de afspraak hebben gemaakt voor 14 december, mogen we 5 gerechten uitkiezen die we willen maken. Zorgvuldig maken we een keuze voor: Kare Ayam, Ayam ketoembar, Urban, Tempe Manis en Nasi Goreng.

Na een heerlijke middag aan het zwembad, besluiten we er de 13e er ook te eten.

Puri Bagus Lovina beach Foto: Puri Bagus

De kookles start de 14e om 17:00 uur en daarna eten we de gemaakte gerechten op. Wat een heerlijke afsluiting van ons verblijf in Lovina.

De lessen worden gegeven door een dame genaamd Ira, verder werken er nog 2 dames. Bij binnenkomst krijgen een schortje en een koksmuts, wassen we de handen en gaan we naar onze werkplek. De recepten heeft  Ira voor ons uitgeprint, en dan kan het snijwerk beginnen. Natuurlijk allemaal verse producten, sjalot, knoflook, rode pepers, laos, kurkuma wortel, kemeri noten etc.  de kruiden waarmee we de boemboes maken.

Alle kruiden en groenten worden gebakken in kokosolie, de fijngesneden kruiden gaan in wok en om en om nodigt Ira ons uit de boemboes te wokken en zo bereiden we de 5 gerechten.

Voor de opmaken van het bord wordt als ondergrond gebruik gemaakt van het groene palmblad, en Ira verwerkt de witte rijst in een soort omgekeerde puntzak.

Foto: Na gedane werkzaamheden, genieten we van bereide gerechten.

Kookles resultaat

Vrijdag 15 december

• Lovina naar Jatiluwih rijstvelden
  • Verblijf: Bhuana Agung

15 dec deel 2 Afbeelding: fietsroute naar Jatiluwih

Zeven uur ontbijt en acht uur vertrek met een busje van het hotel. We kronkelen de bergen door en het busje brengt ons in ongeveer een uur op 1379 m. Na het uitladen zet Gert het stuur weer recht, de trappers er weer op en na een blik op de TwinLakes in een grijze lucht gaan we kilometers maken. Na eerst nog een aantal stramme klimmetjes, dalen we snel kronkelend af. Het weer in de bergen is mistig en er valt af en toe een druppel regen.

Onderweg naar een natuurlijke waterbron de Wisata Eka Titta hot spring natural. Bij aankomst nog vele treden te lopen, de fietsen worden aan elkaar gekoppeld en we schuifelen langzaam over de met mos beklede gladde treden naar de hotspring. Je kunt baden in het warme water van de bron, naast een waterval. Prachtig om te zien, maar wij vervolgen de route. Dan fietsen we door een jungle, grote partijen bamboe, de wegen verhard en onverhard, steile lastige klimmetjes prachtig om te zien, maar oh … die zweetdruppels vinden hun weg: niet zeuren en door buffelen!

Aan het begin van de middag arriveren we in Jatiluwih; de beroemde, groene rijstterrassen en UNESCO werelderfgoed. Jatiluwih betekent in de Balinese taal 'really beautiful'.

Lekkere kokosnoot Foto: Tijd voor de dorstlesser!

De velden waaruit dit gebied bestaat zijn verbonden met het traditionele Subak irrigatiesysteem. Een traditionele methode die eeuwenlang bewaard is gebleven en van generatie op generatie wordt doorgegeven. Hier is lokale wijsheid op zijn best.

Na installatie in een hotel, aan het begin van de avond verderop een hapje eten met uitzicht op de rijstterrassen, alleen verandert de laag hangende bewolking in een regenbui en is het zicht op de rijstterrassen in zijn geheel verdwenen.

Dit was weer een verhaal uit de Balitjeskrant.

Tja, lieve vriendjes en vriendinnetjes… en nu maar knus naar jullie warme nestjes en denk erom …. oogjes dicht en snaveltjes toe!

1. Yvette:
    15 december 2023
    fantastisch, bijzonder mooi.
    wat jammer Heline van je Bali Belly, hoop dat die rustiger is. Geniet nog lekker van jullie laatste week. Liefs, Marcel en Yvette
  2. Tineke en Ed:
    16 december 2023
    wat een fantastisch reis
  3. Henny:
    16 december 2023
    Wat een mooie foto’s en wat maken jullie veel mee!!
    Fantastische reis en geniet nog van de laatste dagen.
    Lieve groetjes Henny
  4. Wim Jansen:
    24 december 2023
    Hoi Heline en Gert. Wat een geweldige trip. Mijn reactie is wat verlaat (druk met boek India.) Nu alvast een goede thuisreis.
    Oh ja, bedankt voor de verjaardagswens.