Bali liefde op het eerste gezicht! 26-29 november 2023

30 november 2023 - Kuta, Indonesië

BALI - ISLANDS OF THE GODS

• Liefde op het eerste gezicht.
  • Amersfoort: Zondag 26 November

Half zes eruit want rond half zeven staat Marcel klaar met de bus voor vervoer naar Schiphol. Top!

Overstap in Singapore en 3 uur later verder naar Bali.

• Denpasar/Ngurah Rai airport: Maandag 27 November

Aankomst vliegveld Bali, allereerst allerlei formaliteiten bij de douane, en betalen voor het visum voor minimaal 30 dagen. In Bali is het zeven uur later dan in Nederland.

Een Balinese luchthavenmedewerker verwijst ons bij binnenkomst in de aankomsthal naar onze fietsdozen. Met enige handigheid manoeuvreren we de fietsdozen op een trolley naar buiten. Aan het eind van een lange rij mannen met op voornamelijk op karton geschreven namen houdt een vriendelijke oudere Balinees het houten bordje omhoog van hotel Poppies met daarop de naam Gert Rosendal. De oudere heer draagt fier de voor mannen traditionele Balinese hoofdband, de udeng. De heer gaat ons voor naar het busje met stoelen voor 9 personen. Zes van de stoelen klapt hij naar beneden en de fietsdozen gaan er boven op. De voor ons inmiddels bekende methode in Aziatische landen.

Hotel shuttle staat klaar

Foto: vliegveld Denpasar vervoer naar hotel Poppies

De klamme warmte krijgt gedurende de 10 km autorit vat op ons. Na een korte stop voor het wisselen van geld en een Sim kaart loodst de heer ons door de smalle, drukke straatjes vol met auto’s en scooters naar het verblijf voor de eerste dagen.

Het hotel Poppies- Kuta bestaat sinds 1980 toen Poppies lane (straat) een zandpad richting het strand was, met er tegenover kokosnoot plantages. Geen gebouwen, geen winkels alleen het geluid van bellen rond de nek van grazende koeien en het geruis van de golven van de oceaan. Hoe anders is het nu!

Als je binnenloopt door de poort van het hotel ervaar je een andere groene beleving. Met een kleurrijk drankje heet de mooie Balinese ons welkom bij Hotel Poppies (klaprozen). De huisjes zijn nog steeds zoals bij de bouw in 1980 met de traditionele ‘alang- alang’ daken. Alang betekent reuzengras, het is een stugge grassoort gebruikt voor inlandse woningen.

Langs de kronkelende stenen paden staan 20 traditionele huisjes met een veranda en een badkamer buiten. Binnen veel houtwerk, maar wel met faciliteiten van de huidige tijd.

Vermoeid na een reis van in totaal 25,5 uur even een paar uur slapen (power nap}. Na ruim twee en half uur slapen, voelen we ons al veel beter. Het op enkele meters afstand gelegen zwembad wordt omringt door veel groene planten en roze bloemen ranken. In het koele water en serene rust slaan we de vermoeide reis deels van ons af.

Het bijbehorende restaurant Poppies is geopend in 1973 en naamgever van de straat.

Restaurant Poppies - Kuta 1974

Foto: kaart van Kuta 1974

Hotel Poppies

Foto: bij de ingang van Poppies

Slechts op korte loopafstand van de poort van het hotel, vind je het restaurant in een tuin, de weelderige, serene groene omgeving straalt rust en tevredenheid uit.

De straat is niet meer zoals het vroeger was; het zandpad is nu een betonnen weg met aan beide zijden huisjes, veel kleine winkeltjes, eetgelegenheden en hotels.

Wat direct opvalt zijn de geuren van wierookstokjes die je overal tegemoet komt. Op straat en voor elke deur zie je de wierookstokjes liggen in kleine offermandjes gemaakt van bananenblad vol kleurrijke bloemetjes, rijst, fruit en soms Oreo koekjes.

Voor de hindoeïstische bevolking van Bali is het brengen van offers een belangrijk onderdeel van hun geloof. Dagelijks leggen Balinezen nieuwe offermandjes (canang sari) neer bij alle offerplaatsen. Het is een een offer aan hun god Sang Hyang Widhi Wasa. Je ziet deze offers in tempels, huistempels voor winkels op de stoep en in alle tempeltjes op de markt.

Hoe onhandig zo’n offermandje ook is midden op de straat het wordt als disrespectvol naar de cultuur en religie gezien erop te stappen.

Foto: offermandjes in verschillende variantenOffermandjes

Elk dorp heeft minimaal drie tempels en in elk huis staat een kleine familietempel. Bij bezoek aan een tempel is het de bedoeling dat je uit respect goed bedekt bent. Vaak biedt men een sarong aan om om te slaan.

Zoals op iedere fietsreis, doen we de fietswas elke dag. Aan het begin van de avond eten we op 25 meters afstand bij restaurant Poppies.  Onder een bladerdak van bloemen en planten wordt de rijsttafel voor twee personen geserveerd op een ronddraaiend tableau met allerlei kleine schaaltjes met heerlijke kruidige Balinese gerechten.

• Kuta: Dinsdag 28 november

Op de kaart voor het ontbijt veel keuze. De 5 groepen zijn elk onderverdeeld uit 3 of 4 keuze’s, je kiest uit elke groep 1 gerecht of drankje. Super ontbijt, ruim voldoende voor de hele dag. Bij de veranda van ons huisje liggen op een schaaltje 4 bananen en daarnaast waterglazen en een thermoskan gevuld met water. De dag verloopt verder met allerlei klusjes; de fietsen in elkaar zetten, een wasje en het voorbereiden en werken aan het verslag, zwemmen.

Zwembad PoppiesFoto: zwembad hotel Poppies

Met een bezweet hoofd meldt Gert halverwege de dag dat het moment daar is voor een testrondje met de fiets. Met de helm op maken we de eerste fietskilometers over Bali. Na Poppies lane, rechtsaf langs het strand van Kuta richting Seminyak. 7 km door smalle en drukke straatjes met het gekrioel van vele scooters en auto’s, die toeteren met de bedoeling van: ‘let op, ik kom eraan’!

Aan het eind van de middag een drankje bij Poppies restaurant. Kletsen wat met een van de dames van de bediening over het Balinese leven, haar kinderen en de namen die kinderen krijgen bij de geboorte. Hierover vertel ik later meer. Het hindoeïsme is duidelijk zichtbaar in het dagelijks leven, regelmatig worden er religieuze ceremonies gehouden. Er worden offers gebracht en rituelen uitgevoerd. Van het vieren van de volle maan tot het inzegenen van een nieuw huis en de eerste tandjes van de baby’s. Alles staat in het teken om de goden gunstig te stemmen.

Het diner smaakt wederom heerlijk, de volle rijke smaken en met een prachtige plek in de weelderige tuin.

•  Kuta: Woensdag 29 november

Morgen is het zover, dan gaat de fietstour over Bali echt van start. We filosoferen over de trip, en besluiten een korte ronde te maken met een doel. Gert wil naar de kapper en nog wat geld wisselen. Na het wisselen raken we door het Nederlandse vlaggetje achter op de fiets in gesprek met een Balinees die ook wat Nederlands spreekt. Hij verwijst ons naar de kapper om de hoek, en zegt dat hij ons ook wel overal heen wil rijden over Bali.

Knipbeurt € 1,20

Foto: knipbeurt - uitkomst of fiasco …Kapperszaak

Foto: pand van de kapper…

Nee …… helaas, wij gebruiken onze Santos fiets en een eigen productie route op de Garmin navigatie. In voorbereiding van deze routes zitten vele ontelbare uren hard werk. Bij het uitrijden van een straatje opeens een hele brede smile van een kale blanke man een duim omhoog; het Nederlandse vlaggetje brengt van alles teweeg.

Een van de bidons valt uit de houder tijdens het fietsen en geplet door een auto. Fijn dat Gert in Nederland al twee routes naar verschillende fietsenwinkels in de navigatie heeft gezet. Bij de tweede fietsenwinkel slagen we niet voor een bidon, maar wel voor een bidonhouder, die blijkt ook kapot.

Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze links rijden in. Dat is wel even wennen, voor deze rechts rijders. In het drukke verkeer sorteren we voor met lef.  De vele scooters zijn wendbaar en met het uitsteken van onze hand, wapperen we voor het aangeven van de richting die we op gaan.

Deze manier zagen we eerder in Vietnam, en werkt prima.  Als we een stukje binnendoor fietsen en de afslag missen, zien we bij het keren een oranje hek met een Leeuw met Nederlandse vlag.

Een kleine Indonesische vrouw die haar planten verzorgt zegt ‘ ja, ik heb een Nederlandse man, ik zal hem even roepen’. In gesprek met de van origine Brabander blijkt dat hij jaren in Australië woonde en enige tijd geleden naar de Noord-Kaap fietste vanuit Nederland met een koelkastje in een karretje achter zijn fiets. Vreemde vogels toch, die fietsers!

De dag verloopt verder met het voorbereiden en schiften van artikelen die meegaan in de fietstassen en artikelen die in de fietsdozen achterblijven bij Hotel Poppies. Het blijft een heikel punt, spullen wel of niet mee! Even verkoeling en een moment van rust bij het zwembad en verder werken aan het verslag.

Restaurant Poppies

Foto: avond in de tuin bij Restaurant Poppies

1. Yvette:
    30 november 2023
    Lieve Gert en Heline, dank voor je mooie verhaal en goede uitleg van alle bijzondere dingen die jullie zien. Geniet van deze mooie omgeving, lieve mensen en de mooie tocht die jullie gaan maken. Wij genieten hier thuis met jullie mee. Lieve groetjes, Marcel en Yvette
  2. Henny:
    30 november 2023
    Lieve Vriendjes, wat hebben jullie al veel mee gemaakt en de reis moet nog beginnen!
    Wat ziet het erg bloemrijk uit en wat een mooie omgeving.
    Alvast bedankt voor de mooie omschrijving met plezier gelezen.
    Liefs Henny 😘🤙
  3. Tineke en Ed:
    30 november 2023
    Wat leuk wij genieten hier ook van de mooie foto’s en verhalen veel plezier Tineke en Ed
  4. Ma:
    30 november 2023
    Prachtige foto’s en mooie verslagen. veel plezier nog
  5. Marijke:
    30 november 2023
    Wat is t weer een mooi verhaal en mooie foto’s!
    Echt super leuk om op deze manier mee te kunnen genieten!
    Veel plezier en kijk uit naar jullie volgende verhalen.Groeten Marijke
  6. Marten en Tjerk:
    1 december 2023
    Lieve Heline en Gert, wat fantastisch dat jullie ons weer ‘meenemen’ in jullie belevenissen, en dit keer op Bali.
    Het verhaal is zo beeldend geschreven dat je bijna het gevoel krijgt zelf mee te reizen.
    Heerlijk om zo ondergedompeld te worden in een andere wereld dan de onze en even de ‘barre’ temperaturen van Nederland te ontvluchten.

Genieten maar! En nu al benieuwd naar jullie vervolgverhalen!
  7. Wim Jansen:
    1 december 2023
    Hoi hoi. Wat een mooi verhaal alweer. Het moet nog even indalen. Ik lees het terwijl ik mijn laatste dag in New Delhi doorbreng. Bij uitstek het Hindoestische land. 1,2 miljard Hindoes. Dat betekent 90% vega en weinig alcohol. Ook niet in goede hotels, maar er staat veel tegenover. Fijne reis nog.
  8. Melissa:
    2 december 2023
    Hi Gert en Heline,
    Wat leuk om zo een beetje mee te kunnen reizen.
    Mooi verteld !
    Heel fijne tijd samen.
    Groetjes, Melissa, Christiano, Luna en Peppe.