Bali - Deel 2 | 5 tm 9 december

10 december 2023 - Pemuteran, Indonesië

Dinsdag 5 en woensdag 6 december

• Amed naar …..Kumbutambahan
  • Mojito Villa’s & Warung Pesisi

Bij het verlaten van de hoofdweg, een prachtige regenboog met zicht op de actieve vulkaan en hoogste berg de Mount Agung (hoogte 3031 meter).

Mount Agung

Foto: Mount Agung

Het eerste deel van de rit brengt ons door een natuurgebied; het betonpad gaat over in een zand- en keienpad. Een verkeerde afslag brengt ons bij enkele kleine, schamele houten huisjes waar een verbaasde, goedlachse vrouw Gert een in palmblad gevouwen warm gerechtje meegeeft, het pakketje gaat op de bagagedrager.

Na een korte klim een stel teakbruine koeien, waarvan de oren en kont lijken op die van herten. Bij het dalen lopen we een stukje over het ruige terrein, brokken maken willen we vermijden.

Off road levert prachtige plaatjes op

Foto: overweldigende natuur

Even overvalt mij het gevoel, komt dit wel goed…. waar zijn we in hemelsnaam terechtgekomen!

Weer terug op de hoofdroute en in de bewoonde wereld, tijd voor een hydratatie stop. Overal zijn vrouwen in de morgen met toewijding en gratie bezig met de handgemaakte offermandjes en ruik je de geur van de smeulende wierookstokjes.

De lange rechte stoffige weg voert ons langs de kust, maar de zee is meestal niet zichtbaar. Na 50 km, tijdens een korte drinkstop bellen we met een hotel gelegen 2,5 km de bergen in. Uiteindelijk besluiten we op zo’n 60 km voor een hotel langs de kust met een magisch uitzicht. Wat een goede keuze!

Mojito villasFoto: Mojito villasMojito villas

Foto: uitzicht Balinese Zee

Wuivende palmbomen licht voorover gebogen naar de Balinese Zee. Vanuit de slaapkamer grote raampartijen en zicht op een ‘eigen’ zwembad, het verblijf voor 2 dagen. Op het terrein staan naast elkaar vier huizen, in twee verschillende types. De eerste twee zonder zwembad en de laatste twee met 1 zwembad. In het andere type huis zit een gepensioneerd Duits stel die samen op 1 scooter over het eiland rijden.

Heerlijk even een locatie voor twee dagen, dat is een fijne afwisseling na elke dag je boeltje weer in- en uitpakken.

Mojito beachvilla

Foto: wat een rustgevend uitzicht

Donderdag 7 december

• Kumbutambahan naar Rangduseririt / Bulelengin 44,5 km
  • Verblijf: Gunung Paradise

Voor de afwisseling deze keer geen foto van ons bij het vertrek, maar van een paar medewerkers!

Medewerkers Warung Pesisi bij Mojito villas

Foto: medewerkers Warung Pesisi gelegen op het terrein van Mojito villa

Na periode gefietst een stop bij een hotel aan het strand bij Lovina voor een drankje. Nadat het telefonisch contact een paar keer wordt onderbroken vraagt de eigenaar van het volgende logeeradres of we Nederlanders zijn.

Hij geeft ons een tip voor de route, deze blijkt bij nader inzien nogal pittig, het terrein is erg ruig en steil, zodat de wielen wegslippen. Met de zinderende warmte van 37  graden is het echt niet te harden. Een paar keer stoppen we, even water drinken en bijkomen. Dan na enkele km links een prachtig rijstveld en een stel die langs het pad zit. Zo lief, zij bieden ons een tros bananen aan, dankbaar nemen we het aan. De oude vrouw heeft nog maar een voortand in haar bovengebit en kijkt vol bewondering naar hoe wij de bananen oppeuzelen. Gert wil ervoor betalen maar nee, dat willen ze niet.

Off road richting Gunung Paradis

Foto: even op adem komen en wat vocht erbijEven afkoelen  en opfrissen bij een waterstroompje richting Gunung Paradis

Foto: Gert zoekt bij waterstroom verfrissing

Dan, na nog een steile klim en staan we voor een statige, prachtige villa. We worden welkom geheten door de vrouw des huizes. De medewerker laat ons de kamer zien en nog maar net gesetteld, donkere wolken, onweer en een forse regenbui.

Gunung Paradis Retreat

Foto: Gunung Paradis

Vrijdag 8 december

• Van Pulukan naar Medewi
  • Gunung Paradis naar Wide Sand Beach Retreat

Buiten in de weelderige tuin, onder een soort prieel wordt het ontbijt geserveerd. Gert eet elke ochtend een Indonesisch ontbijt, nasi goreng met een gebakken ei, maar daar ben ik niet voor te porren, mijn keuze valt op Banana pancake. Daarbij altijd vers fruit en koffie of thee.

Ontbijt Gunung Paradis Retreat

Foto: ontbijt bij Gunung Paradis

Uit onderzoek thuis naar de hoogte profielen zou het traject van vandaag niet of lastig haalbaar zijn. Daarom gaan de Santos fietsen achterin het transport middel welke gebruikt wordt voor het afvoeren van het tuinafval.

Deze oude, gammele auto met een van de medewerkers brengt ons naar het midden van het eiland op het hoogste punt, 15 kilometer vanaf Gunung Retreat, het logeeradres. De infrastructuur buiten de grote steden is slecht. Het blijft constant opletten met het vele verkeer langs de drukke weg. Verschillende vervoersmiddelen transporteren van alles over de kronkelende, slechte wegen; van kippen in bamboe kratten, diverse soorten fruit etc.

Vertrek Gunung Paradis

Foto: fietsvervoer in het gammele busje

Nadat we afgezet zijn volgt de route verder, met af en toe nog een korte klim en uiteindelijk na bijna 55 km is daar de Indische oceaan.

Op enkele kilometers verder zijn door Gert thuis in de navigatie een aantal locatie’s voor overnachting gezet. Bij het eerste hotel een stop voor een heerlijke drankje/kokosnoot. De andere overnachting keuzes bekijken we nog even op internet en na een rondleiding over het terrein besluiten we hier te overnachten.

Wilde Sand Beach - Kokosnoot

Foto: een heerlijke verfrissing, vers kokosnootwater bij Wide Sands

Zaterdag 9 december

• Medewi naar Penginoeman (Melaya)
  • Melaya Beach Resort

Vroege start vandaag, 07:00 uur aan het ontbijt daarna zo’n 50 km wegtrappen. Het traject loopt grotendeels langs de drukke doorgaande weg richting Java; veel verkeer en de kwaliteit van de wegen zoals al benoemd - slecht. Het vergt veel van je aandacht steeds de gaten te ontwijken, maar ook rekening te houden met de passerende voertuigen. Daarbij is de weg heuvelachtig.  Na de pittige klimmetjes volgt elke keer wel de beloning, maar o..jee, wat is dit toch afzien in de klamme warmte.

Zodra de mogelijkheid zich voordoet, slaan we af richting de rustigere binnendoor wegen, dichter langs de kust.

Binnendoor speciale ontmoeting

Verkoopwaarde rauwe pinda's

Foto: tijdens een rust moment langs de weg, een bijzondere ontmoeting. Dit is de tweede foto, op de eerste foto heeft hij zijn lippen stijf op elkaar. Op zijn schouders draagt hij zijn verkoopwaar; ongebrande pinda’s in dop.

Bij een landtong zoeken we naar een oversteek, deze blijkt er niet te zijn. Een groepje mensen en vissers staan bij elkaar er wordt handel gedreven. Met handen en voeten leggen we uit dat we naar de overkant willen. Nou… geen probleem een dame roept een bedrag en wij gaan met fiets en al voor zes Euro naar de overkant in een heel klein, smal vissersbootje.

Voorbereiding oversteek met traditioneel bootje.

Foto: nog even volhouden

Oversteek in traditioneel bootje 1.00 x 3.00 meter

Foto: oversteek in smal bootje

Het was een gok en een avontuur, maar hierdoor wordt de route een stuk ingekort.

Hoe westelijker we komen, hoe meer gesluierde moslima op scooters en moskeeën langs de route. De islam wordt op Bali in gematigde vorm gepraktiseerd. In Indonesië verschilt de islam erg van die in andere landen. Vrouwen hebben meer rechten en vrijheid.

Echt uitgeput vinden we onderdak, een locatie met 4 huisjes en een klein zwembadje langs zee en in de verte als contour zicht op Java.

‘s Avonds op de fiets terug naar de hoofdweg, voor een hapje eten. We komen terecht bij een groot moslim restaurant maar er zit niemand. Bij het opnemen van de bestelling geeft de dame aan dat het bestelde gerecht er niet is. Na beraad stappen we op vervolgen de weg en vragen zo her der en belanden bij Putri Kori Villa and Resort. Het restaurant en resort is van een van oorsprong Duitse eigenaar. Een Balinese medewerkster laat het bijbehorende onderkomen zien.

Na het eten fietsen we in het donker over een smal landweggetje naar ons onderkomen.

1. Yvette:
    10 december 2023
    geweldig, andere woorden zijn er niet voor. Lekker genieten en alle indrukken goed opnemen, dit vergeet je nooit meer.
    lieve groetjes,
    Marcel en Yvette
  2. Cisca v Brakel:
    10 december 2023
    Geweldig,wat maken jullie veel mee,en petje af wat jullie allemaal ondernemen.nig heel veel plezier.groetjes van ons.
  3. Wim Jansen:
    11 december 2023
    Jullie zijn wel echte toppers. Is dit echt nog leuk? Avontuurlijk is het zeker.
  4. Marijke:
    11 december 2023
    Wat weer een mooie verhalen en super mooie foto’s echt leuk om jullie op deze manier te volgen en wat zien jullie veel
    Geniet er maar van veel fietsplezier
  5. Marten en Tjerk:
    11 december 2023
    Wat een prachtige maar vermoeiende reis. De klamme hitte lijkt me slopend en ook uitputtend maar de totaal andere cultuur en natuur dan de onze ‘kleurt’ jullie ervaringen en overheerst alles.
    Wat een schitterend slot voor jullie van een enerverend jaar.
    Kijken uit naar het vervolg… En kijk uit bij het oversteken…